Archief - VB.net & aanmaken van databank

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dj Aero

Legacy Member
Voor school moeten we een VB programma schrijven met onderliggende databank. Nu loop ik vast in Visual Studio 2008.

Os: Windows Vista
Software: Visual Studio 2008, Microsoft SQL express 2008
alles legaal

In visual studio ben ik via server explorer verbinding gaan maken met localhost\SQLExpress. Dan heb ik mijn databank (.mdf) aangemaakt. Nu als ik op Add New Table klik, krijg ik de melding "this backend version is not supported to design database diagrams or tables".

Ben redelijk ten einde raad aangezien dit voor mijn examen toch in orde moet zijn. Iemand een idee hoe ik hier aan moet beginnen om dit op te lossen?

Is er andere software om die MDF databanken te tekenen? Alternatieven?
Hebben jullie meer info nodig?

ik hoop dat iemand me kan helpen! alvast bedankt

Moto

Legacy Member
is er via Microsoft SQL express 2008 zelf geen mogelijkheid om tabellen aan te maken,
Anders de gewone Microsoft SQL 2008 installen en opt einde switchen :)

Obliv`

Legacy Member
Maar uw tabellen gewoon aan in SQL Management studio ipv via de server explorer in VS.

breez

Legacy Member
heb je de juiste rechten toegekend aan de user waarmee je die database probeert te wijzigen?

kijk eens in sql management studio ofdat alle permissies juist staan.

Dj Aero

Legacy Member
Ondertussen heb ik ook die management studio gedownload. Hij vraagt steeds te verbinden met een server, wat ook nog niet lukt. Er is nog geen database, die moet ik zelf nog aanmaken he. Zal die permissies ook eens checken..

Obliv`

Legacy Member
Als je kan zien dat er nog geen database is, zal het connecteren met de SQL Server service wel lukken veronderstel ik hé ...

Ja, je moet zelf nog een nieuwe database aanmaken. Anders komen je tabellen terecht in de master database van SQL Server (uit de system databases blijf je best uit).

Ivm permissies in SQL Server, je hebt twee niveau's:
- service niveau, namelijk de Logins (windows accounts en sql server logins)
- database niveau, namelijk de Users (die gekoppeld worden aan een login)

Als administrator van je computer zal je in SQL Server ook by default sysadmin zijn.
Als je nu in je applicatie via een andere account wil connecteren naar je SQL Server database, moet je eerst een login daarvoor aanmaken (server niveau) en vervolgens die login mappen met een user (database niveau).

Dj Aero

Legacy Member
ik geraak zelfs niet verbonden met een SQL server. Als ik management studio in het verbind venster zoek naar servers, vind ik mijn eigen pc als server. PC_VAN_ROBBIE. Daar geraak ik niet mee verbonden...

Obliv`

Legacy Member
is uw sql server service wel gestart?
- Start => Run => Services.msc
- Zoek de service SQL Server (SQLEXPRESS)
- Rechtsklik => Start

Obliv`

Legacy Member
Log dan in met een administrator account op uw computer, dan kun je zeker connecteren.

Je kan ook met de SQL Server login 'sa' inloggen, als je bij de installtie hebt opgegeven dat je zowel Windows auth als SQL Server auth toelaat. Het wachtwoord voor de sa-account heb je dan normaal ook bij de installatie van SQL Server moeten opgeven.

Obliv`

Legacy Member
Je bent administrator op je pc als je in de group 'administrators' zit ...
Als het nog nie lukt, post je best een screenshot met de foutboodschap.

Dj Aero

Legacy Member
ik heb reeds met dezelfde vraag op het visualbasic.be forum aan het sukkelen geweest. Er is nog steeds geen oplossing. Ik heb besloten om alles te verwijderen en een reinstall te doen. Als het dan nog niet lukt zal ik het op mijn desktop pc wel maken! Toch bedankt om te helpen!

Obliv`

Legacy Member
Als je niet de moeite gaat doen om hier een screenshotje te posten van de foutmelding, gaat je probleem niet opgelost geraken denk ik.

Als je naar een remote server probeert te connecteren moet je ook de tcp/ip pipe enablen in de surface area config...

Dj Aero

Legacy Member
TCP IP was enabled, dit was op dat ander forum ook gezegd. Het is ni van moeite willen doen, maar ik sukkel al te lang en dat project moet gewoon afgeraken. Zit met een deadline. Reïnstall was gewoon de enige optie. toch bedankt om te helpen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan