Archief - [VBA]Query exporteren naar Excel-file

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Duffman-

Legacy Member
Beste,

ik ben als student tewerkgesteld in een bedrijf en heb als opdracht een database op te bouwen rond veiligheid.
Deze database is al reeds een geruime tijd (+1 jaar) in werking genomen maar af en toe moet ik nog een update doorvoeren. Één van deze updates houdt in dat ik bepaalde queries (geautomatiseerd uiteraard) moet exporteren naar excel maar dit lukt mij niet goed.

Wanneer ik met volgende code een aantal query's probeer te exporteren
Code:
DoCmd.TransferSpreadsheet acExport, 8, "qry_ExcelICFKHH,pad, True
    DoCmd.TransferSpreadsheet acExport, 8, "qry_ExcelRingi", pad, True
    DoCmd.TransferSpreadsheet acExport, 8, "qry_ExcelMeldingen",pad, True
werkt dit wel op mijn PC (met Access-licentie) maar niet op de PC's van werknemers zonder meer bevoegdheden. Hij geeft dan de error "Could not find installable ISAM".
Uiteindelijk blijkt dat het draait om een aantal DLL's die ontbreken in het register maar aangezien we het hier hebben over een bedrijf van 150 werknemers, denk ik niet dat de IT-sector op mijn aanvraag een bepaalde DLL voor iedereen gaat toevoegen.

Daarna wou ik op een andere manier te werk gaan.
Ik wou werken via een recordset en een object van Excel maar dit lukt al helemaal niet.

Code:
    Dim xlApp As Object
    Dim xlBook As Object
    Dim xlSheet As Object
    
    xlApp = CType(CreateObject("Excel.Application"), Excel.Application)
    xlBook = CType(xlApp.Workbooks.Add, Excel.Workbook)
    xlSheet = CType(xlBook.Worksheets(1), Excel.Worksheet)

Wanneer ik dit tracht te runnen zegt hij dat de variabele excel niet gedefinieerd is. Ik denk dat dit wederom te wijten is aan de ICT-infrastructuur binnen het bedrijf en een reference die niet is ingesteld.

Heeft iemand hier nog een manier waarmee ik een query kan exporteren naar Excel?

Alvast bedankt,
Duffman-

passero

Legacy Member
Kunt ge niet gewoon een CSV aanmaken? Die wordt standaard geopend in excell. Dan moet je gewoon een file schrijven en de recordset een per een lezen en schrijven... Is niet echt ideaal maar zo kan je het eventueel oplossen.

Duffman-

Legacy Member
Heb niet echt ervaring met CSV. Een beetje googlen heeft me geleerd dat het een tekstbestand is dat met komma's is gescheiden. Vreemd dat ik van zoiets simpels nog nooit heb gehoord hoewel ik toch al in mijn 4de jaar informatica-opleiding zit. Zal het zeker en vast eens bekijken en laten weten of het werkt. Dit zal waarschijnlijk wel pas binnen een maand zijn aangezien ik nu andere updates moet afwerken.
Maar alvast bedankt, heb het gevoel dat dit gaat werken.

passero

Legacy Member
Ik doet dit trouwens zelf ook regelmatig, maar dan in een oracle omgeving.
Ik output gewoon de query met komma, of punt komma gescheiden velden en sla die op als .csv In excell kan je die gewoon openen..

Vreemd dat je dat nog niet gebruikt hebt... Wij hebben dit in ons 2de jaar al gezien. We moesten dan csv's lezen in java en schrijven enzo.

Duffman-

Legacy Member
Ja, ik krijg nog wel Java dit jaar dus wie weet...
Ik heb 2 jaar informaticabeheer (in het middelbaar) achter de rug en één jaar toegepaste Informatica. Ben nu bezig met mijn 2de jaar. Vanaf volgende blok heb ik 6 uur Java/week dus dan kan het wel zijn dat ik erover leer. Maar damn dit is handig!^^
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan