Archief - Statief

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tremium

Legacy Member
Beste GAD'ers!

Ik zou eens willen weten welk statief ik (ooit) eens moet gaan kopen voor een Canon Eos 400d.
Momenteel heb ik de 18-55mm kitlens en de 70-200mm F/4 L USM lens in bezit.
De 70-200mm zou ik willen verkopen en vervangen door een Tamron 17-55mm F/2,8.
Bon, als ik zo een statief koopt, heb ik ook een hoofd (hier ken ik niks van af) nodig.
Iemand enige suggesties?
Ik ben een armzalige student en heb een zeer klein budget (dus ik ga moeten sparen :p), dus liefst zo goedkoop mogelijk, maar toch nog wat kwaliteit.

Pixations

Legacy Member
Ik heb zelf een Manfrotto 055X PROB met 488 RC2 balhoofd. Dit is erg degelijk materiaal, stevig en gaat waarschijnlijk mijn hele leven mee. Meer heb je echt niet nodig :)

Prijs was iets van 250 EUR. (niet goedkoop maar goedkoop = duurkoop)

dresse

Legacy Member
valt te zien wat ge er mee wilt doen eh.
Timelaps: Hoe zwaarder hoe beter, ge wilt echt ni dat uw statief door de wind omwaait tijdens nen timelaps... :)
Hiking: Licht en klein, misschien zelfs monopod overwegen
Studiowerk: Zo eentje als pixations

Tremium

Legacy Member
Wat is een timelaps?

Met studiowerk ben ik niet bezig :). Ik ben eerder geïnteresseerd in landschapsfotografie :). Meestal ga ik naar buiten en zie ik wel wat ik tegenkom (gerief in rugzak).

Milfhunter

Legacy Member
idd, en btw ... waarom zou je die 70-200 L wegdoen, dat is een prima lens. Die tamron is trouwens 17-50 dacht ik ( ook een prima lensje maar totaal niet te vergelijken ).

Tremium

Legacy Member
DieselPower zei:
ik vind uw lenzen plan compleet onlogisch :p

TimVerleyen zei:
idd, en btw ... waarom zou je die 70-200 L wegdoen, dat is een prima lens. Die tamron is trouwens 17-50 dacht ik ( ook een prima lensje maar totaal niet te vergelijken ).

Awel ik wil me gaan toespitsen op landschapsfotografie en architectuur e.d. dus dat kan ik toch moeilijk gaan doen met een 70-200mm? :unsure: (ik gebruik hem tegenwoordig ook nauwelijks meer).
Ik heb zoiets van "ik kan beter een kitlens vervangen die ik op de moment toch vaak gebruik door iets beter"

Nee? :unsure:
Of moet ik de 70-200mm bijhouden en sparen voor een statief + de tamron? :unsure: dan ben ik nog een jaar of zo bezig :p

Redeneer ik nu zo slecht? :$

tryfus

Legacy Member
Als je je wilt toespitsen op landschappen lijkt een breedhoeklens mij toch een betere keuze dan uw kitlens te vervangen en uw zoom te verkopen en voor de f2,8 moet je het ook niet echt doen, want bij landschappen wilt ge meestal veel detail. Nuja als je zegt dat uw 70-200mm en miskoop is, dan is het ook niet nodig om ze te houden.

Tremium

Legacy Member
tryfus zei:
Als je je wilt toespitsen op landschappen lijkt een breedhoeklens mij toch een betere keuze dan uw kitlens te vervangen en uw zoom te verkopen en voor de f2,8 moet je het ook niet echt doen, want bij landschappen wilt ge meestal veel detail. Nuja als je zegt dat uw 70-200mm en miskoop is, dan is het ook niet nodig om ze te houden.

't Is voornamelijk landschap/architectuur ja, maar stel dat ik bv. eens op een concert wil gaan fotograferen of eens portretfoto's wil nemen, dan is het toch handig dat ik die tamron heb? Dan heb ik breedhoek en een lichtgevoelige lens ineen. Of is de 70-200mm daar ook nog goed voor (voor portret en concert)?
Ja, ik ben een noob :p

Bon het eerste waar ik voor ga sparen is een statief, dus dat duurt ook nog een tijdje :p. In de tussentijd zal ik hier dan adviezen vergaren ivm. lenzenkeuze :unsure:

dendaak

Legacy Member
Ik ben géén pro maar ik het dit
Nikon D60 II 18-55mm + 55-200mm II + Manfrotto 190XPROB II

Kweet niet in welke categorie dit zou staan, die manfrotto: (ge moogt het mij altijd vertellen.) Ben er in ieder geval zeer tevreden van.

- CooKie -

Legacy Member
'k wsl voor mijn d40 is één aankopen en ik had deze op oog maar die d40 psat daar natuurlijk ni op :s
Dus tzal deze worden neem ik aan.
Swel kut had 11 kunne spare :p

Hoe komt da? Zijn er zo verschillende 'aansluitingen' per merk?

Joeri

Legacy Member
Als je kan, spaar een beetje verder voor een echt statief ipv die playmobil...

Tremium; 70-200 kan je perfect gebruiken voor portretten, concerten zal je wat moeilijkheden hebben omdat het de F4 is.
Stap ook even uit de gedachtengang dat landschap enkel met breedhoek moet, de 70-200 is voor veel landschapsfotografen een all-time favourite. 'k zou persoonlijk die lens nooit wegdoen om er een 17-50 voor te financieren.

dresse

Legacy Member
uw d40 past niet op een bepaald statief???
Ik heb hier een goedkoop statief van de colruyt, en zowel de pentax van mijn geboortejaar als de D90 als de powershot compact past daarop... Allemaal just dezelfde standaard. Zou het dus vreemd vinden dat de D40 ineens een andere standaard heeft...

edit: Ik heb die star 61 van uw tweede link. Niet zo heel tevreden van. Eerste dag al direct dat draaghandvat afgebroken. Dacht dat da iets was om open te klappen ofzo. Toen het krak zei wist ik dat dit niet zo was... :) Bediening is voor de rest nogal clumsy

Tremium

Legacy Member
Joeri G. zei:
Als je kan, spaar een beetje verder voor een echt statief ipv die playmobil...

Tremium; 70-200 kan je perfect gebruiken voor portretten, concerten zal je wat moeilijkheden hebben omdat het de F4 is.
Stap ook even uit de gedachtengang dat landschap enkel met breedhoek moet, de 70-200 is voor veel landschapsfotografen een all-time favourite. 'k zou persoonlijk die lens nooit wegdoen om er een 17-50 voor te financieren.

Ok :)
De algemene mening is: 70-200 bijhouden :p. Daarin kan ik jullie nog wel volgen natuurlijk :) Ik was het iets te veel "economisch" aan het bekijken, denk ik :unsure:.

- CooKie -

Legacy Member
dresse zei:
uw d40 past niet op een bepaald statief???
Ik heb hier een goedkoop statief van de colruyt, en zowel de pentax van mijn geboortejaar als de D90 als de powershot compact past daarop... Allemaal just dezelfde standaard. Zou het dus vreemd vinden dat de D40 ineens een andere standaard heeft...

edit: Ik heb die star 61 van uw tweede link. Niet zo heel tevreden van. Eerste dag al direct dat draaghandvat afgebroken. Dacht dat da iets was om open te klappen ofzo. Toen het krak zei wist ik dat dit niet zo was... :) Bediening is voor de rest nogal clumsy

Wel ik ging voort op wat er op digicamshop.be staat. Enige Nikon die erbij staat is de Coolpix 7600. 'k Vind het ook raar, zou leuk zijn want 100 cm lijkt mij al genoeg voor de weinig keren dat ik hem zou nodig hebben.

FreakyLeash

Legacy Member
Pixations zei:
Ik heb zelf een Manfrotto 055X PROB met 488 RC2 balhoofd. Dit is erg degelijk materiaal, stevig en gaat waarschijnlijk mijn hele leven mee. Meer heb je echt niet nodig :)

Prijs was iets van 250 EUR. (niet goedkoop maar goedkoop = duurkoop)

250 euro voor een statief kop ? zonder statief zelf ?
Ik vind dat enorm veel eigenlijk ...

Conqie

Legacy Member
Voor een fototoestel lijkt dat mij ook wel erg duur, het is niet alsof je vloeinde pans en tilts moet maken toch?
Maar volgens mij bedoelt hij wel inclusief statief, 055X PROB (heb dezelfde hier denk ik)

Pixations

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
Maar volgens mij bedoelt hij wel inclusief statief, 055X PROB (heb dezelfde hier denk ik)
Inderdaad: 250 EUR voor statief en balhoofd. Het kost wat maar daar kan je dan ook jaren mee verder. Eerst geld uitgeven aan een playmobil-oplossing en later voor het echte werk gaan komt uiteindelijk toch even duur uit.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan