Archief - SEARCH: Polarisatiefilters

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Brock

Legacy Member
Hoi,

Ik ben op zoek naar een polarisatiefilter voor mijn Canon 350d met 18-55mm lens.
De voornaamste reden voor deze aankoop voor mij is de volgende:

Soms kom ik razendknappe landschappen tegen maar de straffe lucht is dikwijls een spelbreker.
De lucht is overbelicht en de objecten op de grond ( bomen bvb ) komen zo soms onderbelicht uit.

Welke filters kunnen jullie mij hiervoor aanraden?
Ik wil betalen voor kwaliteit ( maar natuurlijk ook niet te veel voor een filterke eh ^^ )
Neem ik best een circular of een gradial ( die gradials heb ik op internet trouwens nog nergens tegengekomen )

Alvast bedankt voor de hulp

Typhon`

Legacy Member
Ik denk dat een polarisatorfilter het beste is voor je doel...
Van circular en gradial ken ik niet zoveel, enigste dat ik weer is dat circular algemeen het meeste genomen wordt, hier misschien enkele filters:
http://topfoto.de/index.php?artnum=...67&PHPSESSID=42fdb8c159a1479954c1b94694392167
http://topfoto.de/index.php?artnum=...67&PHPSESSID=42fdb8c159a1479954c1b94694392167

die 2de is vooral voor groothoeken dacht ik dus best voor de 1ste gaan...
vraag het anders eens op belgiumdigital, daar weten ze er meer van.

guRuh

Legacy Member
Ik zou eerder gewoon een UV filter proberen, dat moet je gewoon op je lens staan hebben als je veel buiten fotografeert (als de zon schijnt tenminste :scream: )

Met een polarizer ga je meer saturatie hebben van kleuren, en gaat tegelijk ook reflecties verminderen. Dit kan je eigenlijk ook aanschaffen, net als een skylight filter.

Brock

Legacy Member
Ik heb ondertussen deze gevonden:
http://www.digicamshop.be/product/17790/17648/342

Hoe gaat dit dan in zijn werk?
Je schroeft de filter op de lens? Kan je er dan aan draaien om de verschillende kleuren naar wens te bekomen met deze filter?

Ik las ergens:

Met het circulaire polarisatiefilter kunt u uw foto's op de lens reeds bewerken.
Zo worden de luchten blauwer, het gras wordt groener enz. Middels de ring die voorop het filter zit (circulair) kunt u deze handmatig zelf instellen.
Ook worden vervelende reflecties en weerspiegelingen in bijvoorbeeld ramen gefilterd

alvast bedankt voor de reacties al :)

Typhon`

Legacy Member
ja dat is het effect van zo'n filter.
ben je van plan nog lenzen te kopen?
anders zou ik toch wel eerst voor een nieuwe lens sparen want de kitlens is echt niet goed voor landschappen.
Ook omdat lenzen een verschillende diameter hebben en je gaat toch niet 3 keer een filter kopen van 100 euro ;).

Exxos

Legacy Member
Overbelichting van achtergronden door het verschil in stops tussen het onderwerp en de lucht ga je niet wegwerken met een polarisatiefilter.

Hiervoor heb je een Neutral Density filter nodig.

Een polarisatiefilter gebruik je vooral om reflecties tegen te gaan en om van die postkaart-blauwe luchten te bekomen.

Als het verschil in stops te groot is tussen lucht en onderwerp kan het zijn, zeker met een digitale camera, dat het dynamisch bereik van je toestel niet voldoende is.

Maar als het echt is om azuurblauwe luchten te verkrijgen zoals in de foto van de vuurtoren, dan heb je idd een pola-filter nodig. Maar verschil in stops te groot = toch geen avance, je krijgt een "uitgebrande" lucht.

Edit: het zijn niet gradial, maar lineair polarisatie filters ;) Gradual filters hebben een ander doel. Je kan deze in ontzettend veel kleuren verkrijgen voor diverse effecten. Met Nik COlor efeX van nik multimedia kan je dit softwarematig gaan doen, maar dan mag je lucht bvb niet uitgebrand zijn.
Het filter dat je daar toont bij digicamshop.be is topklasse hoor :-) B&W Kaseman :applause: gebruik zelf geen andere.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan