Archief - samenwerkingsmodel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kattyvds

Legacy Member
Hallo,

Ik ben op zoek naar een voorbeeld van een samenwerkingsmodel tussen een opdrachtgever en een of meerdere freelance webdesigner(s).
Meer bepaald: ik heb zelf meer dan tien wordpresswebsites in beheer maar wil het verdere onderhoud ervan uitbesteden + een vijftal nieuwe websites per jaar laten maken. Ik zou liefst die klant nadien behouden en dus niet gewoon een doorverkoper zijn.
Mocht iemand suggesties hebben hoe dit op een transparante en correcte manier in een samenwerkingsmodel kan gegoten worden, zodat zowel ik als de freelancer er iets aan verdienen zonder dat de klant het gevoel krijgt dat men hiervoor meer zou moeten betalen.
Een voorbeeld van zo'n afsprakenkader zou de max zijn.

Hartelijk dank.

Katty

Cob-e

Legacy Member
Ik volg. Ik krijg 20% op de verkoopprijs van verkochte websites die ik doorgeef aan mijn partner freelancer. Het gemak is natuurlijk dat ik niet hoef om te kijken nadien. Nadeel is dat ik geen kapstok meer heb om met die klant in contact te treden (voor andere producten). Benieuwd of er andere mogelijkheden zijn.

Fransz

Legacy Member
Doe dat gewoon op vertrouwen. Het is zoals gezegd een win-win dus dat zou dom zijn dat dit fout afloopt.

Ps: je mag nog een contract hebben, als het fout afloopt kan je toch moeilijk tijd en geld geven aan een advocaat? Dat komt dan misschien in 2022 voor en dan nog. Dan vraagt die uitstel of weet ik wat. En ben je veel tijd, geld en moeite kwijt. En veel stress.

Als je toch geen vertrouwen hebt, kan je een document laten tekenen dat de freelancer de klant niet mag contacteren gedurende bv 3 jaar.

kattyvds

Legacy Member
Hartelijk dank voor de reacties. Ik werk heden al met een paar freelancers en heb in hen absoluut vertrouwen. Maar af en toe gaan die weg omdat ze de klant niet gewoon helemaal kunnen/mogen overnemen. Ik zoek eigenlijk een referentiekader waar duidelijke afspraken zijn gemaakt die houdbaar zijn op langere termijn.

Zijn er hier freelancers die volgens een bepaald samenwerkingsmodel werken waarin de ontwikkeling van de website én het onderhoud ervan vervat zitten, maar bvb de hosting en domeinnaam bij de opdrachtgever laten en dus ook de totale of gedeelde facturatie naar de klant? Of webdesigners die ook de hosting en domeinnaam op zich nemen, zelfs de klant volledig overnemen, maar waar de opdrachtgever na de ontwikkeling nog in contact kan blijven met de klant? Zijn er nog andere samenwerkingsmodellen?

Met andere woorden: waar zit de win-win ná de verkoop van de website? Het gaat absoluut niet over de klant op extra kosten te jagen, maar wel om na verkoop van de website de klant na enige tijd nog te kunnen aanspreken voor mogelijke andere services (fotografie, social media, videokanaal, ...). Als ik nu een website verkoop en volledig overlaat aan de freelancer is er geen engagement dat die voor mij later ook promo maakt over andere services die ik aanbied en ikzelf heb dan geen kapstok meer om die klant terug te contacteren.

Ik hoop dat dit mijn vraag verduidelijkt ;)

maarten_

Legacy Member
Dan moet jij instaan voor het contact tussen klant en freelancer, op die manier maak je meerwaarde.
Indien te omslachtig (want dat is het wel) zorg je gewoon dat ze uit naam van jouw zaak werken.
Geef ze dan bv ook een e-mailadres en je werking is oké.
Zolang de freelancer naar jou factureert en jij je klant factureert blijft het jouw zaak en heb je het rechtstreekse contact met de klant.

Dan loop je even langs de advocaat om een contract op te maken dat je wensen omvat.
Laat daarin bv vastleggen dat ze niet uit eigen naam de klant mogen benaderen, na het stopzetten van samenwerking geen contact mogen nemen met de klant,...

Het blijft een zaak van vertrouwen, maar dan heb je tenminste iets van een stok achter de deur als het fout zou lopen.

Voor de rest zijn het goede afspraken maken.

Ik heb zowel in scenario's gewerkt waarbij ik in eigen naam contact had met de klant als in naam van m'n opdrachtgever.
Idem met hosting, zowel in eigen naam als in naam van de opdrachtgever.

Je hebt wat meer verantwoordelijkheid maar zo ga je wel het contact behouden.

kattyvds

Legacy Member
Hartelijk dank Maarten om je ervaringen met me te delen! Ik heb nog een vraagje. Als je werkt in eigen naam, maar de opdracht kreeg via een tussenpersoon, factureer je dan ook aan die tussenpersoon of toch aan die eindklant? En heeft die tussenpersoon dan nog de mogelijkheid om met de klant in contact te gaan?
Ik googlede naar contractvoorbeelden opdrachtgever/freelancer, maar dat vind ik niet meteen. Ik vraag eens aan mijn boekhouder bij wie ik hiervoor best kan zijn.

Shaddix

Legacy Member
Wat is jouw meerwaarde in dit verhaal? Verkoop je er nog marketing diensten/advies aan? Ben je gewoon een goede verkoper?

Idealiter loopt inderdaad al het contact via jou omdat de kans anders reëel is dat opdrachtgever en dev rechstreeks gaan werken, of dat er toch minstens die vraag eens komt.

Persoonlijk vind ik een middle man als freelancer helemaal niet erg. Ik ben niet super happig op klantencontact en verkopen kan ik ook niet goed.

Hoe ik dat al heb gedaan: middleman komt met een opdracht (liefst zo'n volledig mogelijke briefing), ik plak daar mijn prijs/inschatting op en een uurtarief voor alles wat niet in de inschatting zit (wordt ook vaak achteraf nog los ingeschat). Dat zijn de bedragen die ik aan mijn middleman factureer. Hoeveel hij/zij dan doorfactureert boeit mij niet zo veel, zolang ik content ben met wat ik er aan verdien mag die er nog bij lappen wat die wilt.

kattyvds

Legacy Member
Dank je Shaddix! Zoals jij het omschrijft, is zoals ik het al jaren doe. Ik verkoop de website, geef een volledige briefing en ben erna bij het afwerken de postbode tussen de freelancer en de opdrachtgever en vice versa.

Alleen verlies ik zoal eens een freelancer (waarmee er echt wel een supergoede samenwerking is) omdat hij/zij graag rechtstreeks de klant zou benaderen omdat hij/zij zoal (bijna) alles doet en dus mij liever ziet als een gewone verkoper. Wat ik dan niet zie zitten omdat ik de klant erna veel moeilijker kan benaderen.

Vandaar ik via dit forum eens wilde horen of dit op een andere manier kan, zonder dat ik dat belangrijk contact met de klant erna verlies. Die win-win ná verkoop is voor me essentieel. De win is er voor de freelancer door het onderhoudscontract; ik zoek nog steeds mijn win na verkoop (via domeinnaam? hosting? mja, misschien wel hoewel de klant dat liever allemaal samen op één factuur heeft). Andere ideeën?

Alle tips blijven welkom.

EmP

Legacy Member
Zet een afkoopsom in contract. Zo is het vooraf super duidelijk wat er gebeurt in die situatie. Dan kunnen ze zonder u verder gaan mits betaling van een bepaalde som. Weinig discussie en duidelijk afgesproken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan