Archief - Q: welke programmeertalen voor deze site

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wasser

Legacy Member
Hey,

sorry voor de onduidelijke/dwaze titel maar ik vond niet echt hoe ik het beter kon zeggen in enkele woorden.

Men vraag is het volgende:
Ik heb een achtergrond in IT (bachelor toegepaste informatica) en ik ben in mijn vrije tijd wat bezig met het maken van simpele websites. Maar echt geavanceerde dingen maak ik niet, dit is niet men domein van expertise als ik er al een heb :p

Nu ik wil het volgende maken: Een website, je komt op de hoofdpagina kiest nl/fr en dan kom je op de site zelf. De site zelf zou ik ontwikkelen in html+css. Maar ik wil er een databank aan hangen, met informatie en foto's en dergelijke in. Wat is het meest gebruikte voor dit te doen? bv: als de site laad moet hij 5 elementen uit de databank halen, elk element met alle gegevens van dit element in een kader zetten naast elkaar (dus 5 kaders eigenlijk).

Ik vraag niet naar de technische uitleg van hoe je dit doet, maar enkel wat er het meest gebruikt wordt voor dit. Ik heb wat ervaring met JSP maar uit deze ervaring heb ik geleerd dat ondersteuning voor JSP nog belange niet alles is. Dus wat wordt er het meest gebruikt? PHP in samenwerking met SQL? Of iets anders. Javascripts? :| ga ik mijn site kunnen maken (kwa layout en links en dergelijke) in html+css en daar dan gewoon een stuk php tussen klakken? Of maak ik de site dan beter volledig in PHP?

Als er iets niet duidelijk is vraag maar ik weet niet of men uitleg heel verstaanbaar is...

Bedankt en groeten,
Wouter

.:KrusT:.

Legacy Member
Hangt gewoon af van persoonlijke voorkeur, met welke technologie je het meest vertrouwd bent. Dit is perfect mogelijk met PHP, en wordt dacht ik tusen een <?....?> gezet. Ben zelf niet vertrouwd met PHP (krijg ASP.NET op de avondschool), maar wat je nodig hebt over PHP vind je wel op http://www.w3schools.com.

|M°B|Morbuus

Legacy Member
php is universeel aangeduid met <?php ?>
<? ?> werkt ook maar gaat op sommige versies het niet doen.


Ik zou je ook php aanraden. Waarom?
- Gratis (je kan zowel PHP als MySQL gratis downloaden).
- Gemakkelijk te leren
- Grote community met tal van sites die je allerlei artikels en scripts kunnen bieden.

Boddah

Legacy Member
ik zou je .NET aanraden. waarom?
- gratis -> web matrix
- gemakkelijk te leren (VB of C#, naargelang je voorkeur). als bachelor informatica zul je wel C++ kennen, en de stap naar C# is heel gemakkelijk te zetten.
- veel mogelijkheden -> gemakkelijk db ondersteuning met ADO.NET, web services, ...
- grote community (asp.net)
- veel toekomst, aangezien ALLE toekomstige microsoft producten in .NET zullen zijn, zoals bv BizTalk server, Windows Longhorn, ... dus de kennis is niet verloren, en is niet enkel gebonden aan websites.

Blue Thunder

Legacy Member
ASP.NET is zeker aan te raden voor zoiets, makkelijk te combineren met ADO en webservices.
Visual Studio is natuurlijk het beste om dit in te maken dan, want die gratis web matrix die microsoft aanbied is ook ni veel soeps, je krijgt nog geen hulp, je zult alles zelf moeten schrijven, want de snelheid van ontwikkeling toch wel sterk vertraagd.
Er zou nog een gratis tool beschikbaar zijn heb ik al horen zeggen, en die gaan wij op school wss gebruiken, deze geeft wel hulp zoals in Visual Studio, dat je niet alles hoeft te schrijven. Maar ik heb geen flauw idee hoe deze noemt.

xml

Legacy Member
Je kan - dacht ik - voor webmatrix zo'n module afhalen zodat autoaanvullen ook werkt.

GuntherDW

Legacy Member
Was het ni da ge voor een hosting me ASP meer moet betalen omda die windows runne?

(als ge geen ASP nodig hebt zette ze er meestal linux/bsd op iirc)

wasser

Legacy Member
en hoe zit het met de ondersteuning van de webspaces? PHP zal meest ondersteund worden zeker, .NET ook? Ik zou eigenlijk is moeten zoeken naar webspace en zien wat die allemaal ondersteunen. PHP lijkt schijnt erg op JSP dus daar heb k dan wel al een stap voor.

Op het eerste zicht zou ik meer voor PHP gaan gewoon omdat ik denk dat ik rapper iets gemaakt ga hebben met PHP dan met .NET. Het is de bedoeling dat deze site relatief rap af is.

Dus ik denk dat ik voor PHP+MySql ga kiezen. Ik ga wel die .NET is bekijken voor eventuele verdere projecten...lijkt me wel interessant. Worden javascripts nog veel gebruikt trouwens? Ik heb veel in java geprogrammeerd...

wonko

Legacy Member
De keuze tussen PHP en ASP is volledig aan u. Beide hebben hun voordelen en nadelen. PHP is iets meer thuis in de unix/linux/bsd wereld, ASP is natuurlijk aan Windows gebonden. Hosting vind je voor allebei de technologieën, maar het zal vermoedelijk altijd een tikje goedkoper zijn voor PHP, aangezien hiervoor geen licenties voor nodig zijn.

PHP en MySQL is een heel populaire combinatie, dus je zal zeker meer dan genoeg informatie op het internet vinden.

Java en javascript zijn twee verschillende zaken. Java is de programeertaal, javascript is een client-side semi-programeertaal om uw webpagina's te manipuleren aan de client kant. Als je java wil gebruiken, kijk je best naar JSP en servlets.

Boddah

Legacy Member
als ik zo'n dingen in PHP zie, vind ik het verschil met C++ en Java toch wel tamelijk groot.
C#.NET is eigenlijk gewoon een samenraapsel van C++ en Java. ze hebben de pluspunten van beide talen samengevoegd in een nieuwe. de syntax is lijkt trouwens heel erg op Java.

met web matrix of visual studio, wordt je code voor een deel automatisch gemaakt, zodat je echt snel een site kunt maken. of deze al dan niet optimaal is, laat ik in het midden. er zijn bv wizards om te verbinden met een database enzo, maar als je er wat meer van kent, ga je toch alles liever manueel programmeren, zodat je geen overbodige zaken in je code hebt.

ASP.NET hosting is nog steeds niet echt evident, en dikwijls iets duurder (maar hier zijn toch redelijk wat uitzonderingen in, je moet gewoon goed rondkijken).
ook als je in .NET bezig bent, zul je eerder voor SQLServer kiezen dan voor MySQL, en hostings durven vooral voor dit een pak geld vragen.

maar ik denk toch dat je met .NET op termijn meer profijt gaat hebben, want je kunt dezelfde taal en methoden ook gebruiken voor bv Windows applicaties en zo.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan