Archief - Q: Waarvoor dienen deze lenzen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mista Molla

Legacy Member
Hidiho,

Heb een Nikon DSLR gekocht, en ik merkte dat er in de fotokast bij ons thuis een paar toestellen van Nikon mét lenzen in lagen . Heb deze geprobeerd op de body te zetten, en die klikken der allemaal op, en werken gelijk.

Nu heb ik echter geen idee waarvoor die lenzen specifiek zijn. De 35-105 is een gewone lens vermoed ik , maar de 24mm niet. Heb foto's van beiden gepost, om jullie te helpen.

Dus de vraag is, waar dienen die lenzen voor, dit vooral voor het kleine lensje.

24mm
105mm


Thanks,

wouter_dc

Legacy Member
Waarom denk je dat het geen gewone lens is? Ik zie daar ni echt iets 'speciaals' aan. Of wat is dat kleine dingske aan de rechterkant? Is dat een slider?

/\quila

Legacy Member
Mista Molla zei:
Hidiho,
Nu heb ik echter geen idee waarvoor die lenzen specifiek zijn. De 35-105 is een gewone lens vermoed ik , maar de 24mm niet. Heb foto's van beiden gepost, om jullie te helpen.

De 24mm lens is een groothoeklens met vaste brandpuntsafstand. Je kan er dus niet mee in of uitzomen, enkel scherpstellen. Meestal hebben deze lenzen het voordeel dat ze een hoge kwaliteit leveren. Echter is de 24mm niet echt een paradepaardje van Nikon. Vrij hoge vertekening, resolutie is niet zo heel goed aan de randen (wel goed in het midden), chromatische abberatie en hoge vignetting.
Het is een leuke lens om uit een kast te vinden, maar op tweedehandsmarkt zou ik ze niet kopen.

De 35-105 ken ik technisch niet, maar heb een vermoeden dat tov huidige stand van techniek deze lens ook niet heel goed meer presteerd.

Wat echter niet wilt zeggen dat deze twee lenzen niets waard zijn (hou in het achterhoofd dat ze minstens 15jaar oud zijn). Nu weet ik niet welke camera je hebt en of er eventueel een kitlens bij zat, maar extra lenzen zijn steeds een verrijking. Als je bv met de 35-105 op pad gaat kun je al snel uitmaken in welke richting een nieuwe lens moet gaan. Zit je vaak tegen boven of ondergrens van zoom aan, zit je vaak tegen de ondergrens van het diafragma, etc. Elementen die je goed kan meenemen in de zoektocht naar een nieuwe lens.

Mista Molla

Legacy Member
Ahzo,bedankt voor de uitleg! Ben een totale leek op dit vlak, but eager to learn!

Dus die 24mm is beter voor landschappen enz?

Greetz

GeeKer

Legacy Member
Hij is alvast meer geschikt dan de 105mm, maar op een cropcamera moet je je brandpunt afstand x 1,6 doen. Dus tenzij je een D3 hebt gekocht (full frame) zal de 24 mm op je camera een 33mm zijn. En dit is niet echt meer een groothoek. Voor landschappen op een crop camera is 10-12 mm ideaal.

Ti_mD

Legacy Member
Onder de 50mm: groothoek
Boven de 50mm: zoom

Hier reken ik wel de cropfactor niet bij, dus wel rekening mee houden.
Als ik jou was, zou ik een 50mm f/1.8 kopen, of iets in die aard, om zelf te leren bewegen naar een compositie toe. En voor de rest een zoomlens tussen de 18-85mm om mee te 'spelen', moet je in het begin mee wel toekomen denk ik.

Al weet ik niet echt wat nikon zoal op de markt heeft.

Floyd

Legacy Member
Kleine opmerking, Ti_mD: "zoom" betekent eigenlijk simpelweg dat je met een lens kan "zoomen". Als je bij wijze van spreken een 10-15mm lens hebt, is dat ook een zoomlens.

Mista Molla

Legacy Member
Bedankt aan allen, heb 2 boeken van Scott Kelby besteld, volgens mij gaan die mij goed initiëren in de wondere wereld van de fotografie!

Greetz

Ti_mD

Legacy Member
Floyd zei:
Kleine opmerking, Ti_mD: "zoom" betekent eigenlijk simpelweg dat je met een lens kan "zoomen". Als je bij wijze van spreken een 10-15mm lens hebt, is dat ook een zoomlens.

Dat weet ik wel hoor.

Edit: Ik had het over telezoom e.d.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan