Archief - Q: Toelatingsproef Grafisch Ontwerp, hoe aanpakken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KenSpectre

Legacy Member
Ik wil Grafisch ontwerp gaan doen ipv van Informatica en moet dus veranderen maar nu blijkt dat er dus ook een toelatingsproef is:

Inhoud van de artistieke toelatingsproef

De proef bestaat uit de volgende onderdelen waarvoor men zich echter niet speciaal hoeft voor te bereiden:

A. Een tekenproef. Bij deze proef wordt nagegaan of de kandidaten over voldoende waarnemingsvermogen en tekenvaardigheid beschikken om de studie met kans tot slagen aan te vatten. De proef wordt afgenomen en beoordeeld door de verantwoordelijken voor het opleidingsonderdeel tekenen. (Dit onderdeel wordt beoordeeld op een totaal van 20 punten)

B. Een specifieke praktische atelierproef. De proef wil onderzoeken of de kandidaten over voldoende handigheid en artistiek doorzicht beschikken in verband met de afstudeerrichting of het atelier van hun voorkeur, om met kans tot slagen de studie aan te vatten. De proef wordt afgenomen door de atelierverantwoordelijken. (Dit onderdeel wordt beoordeeld op een totaal van 20 punten)

C. Een gesprek over de artistieke kennis en motivatie van de kandidaten om na te gaan of zij over voldoende artistiek- intellectuele mogelijkheden beschikken om de studie met kans tot slagen aan te vatten. Het departement Beeldende Kunst eist niet dat de kandidaten reeds artistiek werk gepresteerd hebben. Moest dat uitzonderlijk toch het geval zijn dan kunnen deze kandidaten indien zij dat wensen een map met tekeningen, ontwerpen, realisaties of foto’s voorleggen aan de examencommissie. Kandidaten die niet over een dergelijke map beschikken zijn in geen enkel geval benadeeld.(Dit onderdeel wordt beoordeeld op een totaal van 20 punten).

Deze kan ik de 26 juni gaan doen en heb dus 2 maanden de tijd om me voor te bereiden. Tis allang geleden dat ik nog getekend heb (Vroeger werk vind je hier).
Ik ga zowieso terug beginnen met basis (anatomie/perspectief) en dit met de boeken "Hoe teken ik mensen" en "Hoe teken ik in perspectief", beiden van Felix Lorenzo.

Ook de 2de opgaven zou geen probleem moeten zijn, ben wel wat thuis in 3D/PS enzo.

Nu ivm met de 3rde, heb motivatie en redenen genoeg. Maar sommigen zeiden me ook al dat ik beter wat namen ken. Dus als iemand me daar links over zou kunnen geven enzo?

Tips over tekenen enzo zijn ook altijd welkom ;)
Wil hier echt wel mee verder! :D

tomh

Legacy Member
is da voor MDA genk?
is nie moeilijk hoor,

Khad vorig jaar
- een boom creatief voorstellen.
- stilleven van een vaas/hamer/appel in een beeld.
- en een a3 over u eigen, khad da gemaakt in PS

dan hebde nog een actualiteits test, ge krijgt wa woorden, zoals: Panamarenko, UN, Saddam, .. dan moet ge erbij een heel a4 volschrijven over u mening over Big Brother.

Dan hebde nog een eq / iq test.. wat logische vragen enzo, onderschat da wel nie, khad daar ma 23/40 op ofzo :p

valt al bij al nog mee.

KenSpectre

Legacy Member
Nee is voor in Hasselt: PHL :)

Een a3 over u eigen? dus gewoon een zelfportret?

tomh

Legacy Member
KenSpectre zei:
Nee is voor in Hasselt: PHL :)

Een a3 over u eigen? dus gewoon een zelfportret?

kzou nie phl doen. :p

a3 over mijn eigen, eerder een collage, u creativiteit laten werken, en nie gewoon u hobbies opsommen

syndrom

Legacy Member
er is een scholen/toelatingsexamen thread waar er veel tips enzo instaan hoor

tomh

Legacy Member
KenSpectre zei:
En wrm geen phl?

omdat er een paar zijn van phl die nu bij ons zitten, veel te 'stijf' tov van MDA zeggen ze :p

leraren zelf zeggen:
- phl = die kijken meer naar uitwerking van iets
- mda(khlim) = het idee erachter dat telt.

mja ik kan zelf niet oordelen, kheb nie op phl gezeten :p

KenSpectre

Legacy Member
Daar is geen afstudeerrichting game en -design en dat wil ik toch echt wel.
+ ideeën zijn leuk, maar als designer word er ook verwacht da ge ze degelijk uitwerkt, de uitwerking laat een idee slagen of falen.

@reavX: hmmm, heb er dan wss overgekeken, I'll search again.

ReSiC

Legacy Member
mijn broer doet dat in PHL,
bij inlatingsexamen moest hij een fiets tekenen (in detail), kreeg logo namen en ge moet dan weten hoe dat logo eruitziet en tekenen en een gesprek waar ge beke moet uitleggen wrom ge die richting wilt volgen, niet zo moeilijk eigenlijk

tomh

Legacy Member
nja, khad ff nie gelezen van da gamedesign,
mja gade best, phl ja

en uuitwerking da leert ge.. als u id goed is enzo..
mja tis echt een fantastische school, vraag ma aan dresse, oud ma o zo cool gebouw!
volgend jaar wel nieuw ^^
kijk ik ook wel wa naar uit, ook al kunnen we dan niemeer op de muren kribbelen enzo zoals we da nu doen enzo :D

KenSpectre

Legacy Member
ReSiC zei:
mijn broer doet dat in PHL,
bij inlatingsexamen moest hij een fiets tekenen (in detail), kreeg logo namen en ge moet dan weten hoe dat logo eruitziet en tekenen en een gesprek waar ge beke moet uitleggen wrom ge die richting wilt volgen, niet zo moeilijk eigenlijk

is doenbaar. Mjah, zullen wel zien he :)

Xoliul

Legacy Member
Je wil per sé gamedesign? Het grafisch aspect versta ik dus ? Anders eens aan DAE/Digital Arts & Entertainment in Kortrijk denken.

KenSpectre

Legacy Member
Xoliul zei:
Je wil per sé gamedesign? Het grafisch aspect versta ik dus ? Anders eens aan DAE/Digital Arts & Entertainment in Kortrijk denken.

Wou ik 2 jaar gelede gaan volge, maar kot is een probleem.

carhartt^-

Legacy Member
Kan je daar voor 2000 euro (voor 10 maanden) geen kamer krijgen in kortrijk PIH; khad daar iets over gelezen...

KenSpectre

Legacy Member
ik heb geen 2000€ net een nieuwe pc gekocht, ik werk in het weekend hier in een lokaal restaurantje en betaal zo altijd mijn school enzo.

Xoliul

Legacy Member
Om eerlijk te zijn denk ik wel dat als je met louter 2D/grafisch design, hoopt aan de bak te komen in games, je wel erg bedrogen gaat uitkomen hoor. Conceptartist mag je eigenlijk echt al helemaal vergeten, dat niveau ligt zo hoog dat je dat nooit waarschijnlijk nooit haalt met wat gewone studies hier in Belgie. Textures leunt al erg aan bij 3D, en eigenlijk moet je daar ook wel voor kunnen modellen (ik heb het toch nog nooit apart gezien), dus dan ben je ook al niet veel met dat grafisch design tenzij je er echt zelf mee bezig bent.
Je lijkt me gewoon niet echt bewust van wat je wil en wat het inhoudt om daar te geraken :)

KenSpectre

Legacy Member
Ik wil later iets doen in de game wereld, dat je mensen hoort zeggen van: "wow dat is vet." en dat je dan zo een trots gevoel krijgt omdat het jouw werk is waar ze het over hebben.
Ik wil van mijn hobbies/passies mijn job later maken en dat is games en kunst(drm doe ik het niet altijd actief omwille van tijdgebrek door huidige studies)

En ja ik weet dat er hier in belgie weinig jobs zijn ivm met game enzo maar het is ook niet gezegd dat ik later in belgie blijf :)
Ook weet ik dat je het allemaal draait rond een sterke portfolio en dat is nu eenmaal veel en hard werk, maar als het al een passie is is dit toch geen probleem?

Ouders zelf raden aan om PHL te gaan doen omwille van de 3d daar (omdat ik dit 2 jaar geleden ook al zocht maar me door Xios heb late verleiden(domme keuze blijkt nu)).

Wat stel jij dan voor? :)

General Lee

Legacy Member
KenSpectre zei:
Wat stel jij dan voor? :)
Als ge als Concept Artist wilt werken in de gamesindustrie, naar de VS gaan zoals theJudge om daar een opleiding te volgen, anders maakt ge weinig kans, zoals Xoliul al zei...

KenSpectre

Legacy Member
Da moe nie concept artist zijn :p
Liever eig 3D :) Modeler of Level designer.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan