Archief - Q: Stop motion animatie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dresse

Legacy Member
sudden_striker zei:
moet ge dan elke frame uit halen en met photoshop e manneke er op zetten ofzo ? Zot :crazy: veel werk maar kzou et wel eens proberen :)
:oink:

nee... statief zetten en elke keer wat verder gaan staan, omhoog springen en just als ge in de lucht zijt ne foto trekken... en dan al die fotos achter elkaar zetten.. :) veel photoshop komt daar ni bij zien...

DJ_Trash

Legacy Member
automatische motion blur? dus programma dat "beweging detecteert in het filmke en daarop de motion blur doe" als in WTFFFF? DA willek zien. echt waar

BAROBA

Legacy Member
Stop-motion :d
Een artform waar je van houdt of
haat, maar respect is nodig vind ik.
Tis echt zwaar werken ( I know )
Ik vind het telkens fantastisch hoe ze zo iets maken.

Ik ben ook erg benieuwd naar jouw programmaatje dat motionblur kan toevoegen aan stopmotion. Dat is ook de reden waarom go-motion werd uitgevonden ( go-motion is eerst met de hand animeren en dan herhaalt de computer het later in realtime, I want one :p )

Veel computerspecialisten hebben al gezocht naar de perfecte motionblur, en blijkbaar nog niet gevonden... Er is een verschil tussen 2 frames blurren en motion-blur. Hopelijk vind je een perfecte motion-blur :)

Maxus 3D

Legacy Member
Het programma'ke mag ik normaal gezien niet publiekelijk maken, dat zijn de richtlijnen van m'n eindwerk jammer genoeg. Besides, ik ga het in Matlab maken, dus ik heb geen exe die ik kan online plaatsen en ge zult Matlab moeten hebben om het uit te kunnen voeren :)

Het gaat inderdaad de beweging schatten van de modellen in de scene. Daarna gaat het kijken hoeveel een model beweegt tov de vorige frame(s), en naargelang de grootte van die bewegingsvector gaat hij motion blur toepassen.

Als iemand geinteresseerd is in de paper die ik moet implementeren: op deze pagina staat een url. Wie goesting heeft kan het dan zelf eens proberen ook ;)

LunchBox

Legacy Member
De bewegingsdetectie valt in flash ook te realiseren, al staan de blurs nog niet zo straf op punt als binnen uw paper lijkt me.

Maxus 3D

Legacy Member
Ik ben vandaag een digitaal fototoestel gaan halen, en daarnet al maar een eerste testfilmpje gemaakt.

Set-up: tafel met autootje en m'n digitaal fototoestel op een statief.
Dan 16 foto's getrokken (voor de test) en een filmpje gemaakt met 8 fps. Wat me vooral opvalt is dat zelfs de kleinste beweging al leidt tot 'serieuze' schokken. Ik zal dus met een vastere hand moet drukken op het knopje voor het finaal filmpje :)

Kruipt precies ook veel werk in, zelfs voor maar 16 foto's.

Het filmpje staat hier.

LunchBox

Legacy Member
Anders moet je eens kijken of je daar zo geen externe knop aan kan hangen..

BAROBA

Legacy Member
of kunt werken via USB kabel
Er zijn programmas die je laten werken via een toetsenbord-toets om shots te nemen

Maxus 3D

Legacy Member
Gaat dat met elk toestel? Ik heb nu een Olympus Digital 600 toestel.

Anendel

Legacy Member
Schitterende stopmotion DVD van onze Waalse zuiderburen: Panique au village. Enkele weken geleden bij een Waalse vriendin bekeken en we lagen plat van het lachen.

Andere links:
Héél veel stopmotion links -
Gratis en redelijk goe programma - Betalend, lage prijs, enkele leuke features
Wt je sowieso nodig hebt is een programma dat onion skinning toelaat en waarmee je via keyboard shot mee kunt nemen. Of dat met uwe olympus gaat werken vrees ik echter wel voor. Ik deed dat vroeger altijd met een miniDV digicam van Sony.

Anywayz, stopmotion is superleuk om te maken en te bekijken. Ik heb verschillende ideeën om uit te werken. Spijtig genoeg ontbreekt me de tijd om het goed te kunnen uitwerken.

Sprynxky Man

Legacy Member
dresse zei:
animatie is nu eenmaal veel werk, en wtf.. het ziet er niet uit? al is de nightmare before christmas gezien? chicken run? ...
Ja, en ik vind beide films overroepen. Ze zijn wel leuk, maar het visuele spreekt mij absoluut niet aan. Je houdt ervan of je haat het, is iets dat voor deze artvorm zonder twijfel opgaat en ik hou er nu eenmaal niet van.

Cederzo

Legacy Member
Sprynxky Man zei:
Ik vind stop motion eigenlijk vrij stom. Het ziet er niet uit en er kruipt veel te veel werk in voor wat het waard is. Tot zover mijn nuttige bijdrage. :)

Lol, w/e! Stopmotion is één van de coolste vormen van animation als die goed uitgewerkt wordt, zoals bv Wallace and Gromit. Dus "het ziet er niet uit", vind ik maar vrij oneerbiedig gezegd. Komt idd wel veel werk bij kijken, maar das bij elke vorm van animatie als ge een deftig resultaat wilt hebben.

Piru

Legacy Member
Bij the Corpse Bride was er bij veel mensen ook twijfel of het nu 3D CGI was dan wel Stop Motion animatie. Stop motion is een schitterende techniek. Zoals met alles wordt er uiteraard ook crap mee gemaakt. Maar W&G of de Burton films zijn alleszinds geen rommel!

BTW Anendel, ge moet zeker de filmkes van Pic Pic & André eens checken, das van dezelfde mannen als Panique (Stéphane Aubrier en Vincent Patar alsek me niet vergis)

Annun

Legacy Member
dwarfDurin zei:
Bij the Corpse Bride was er bij veel mensen ook twijfel of het nu 3D CGI was dan wel Stop Motion animatie.
Bij "the corpse bride" was de stop motion dan ook meesterlijk gemixt met elementen die alleen via cgi mogelijk waren. Ik vind stop motion nog altijd fantastisch als het goed gedaan is. Gisteren nog eens naar "the nightmare before christmas" gekeken, blijft goed.

Sprynxky Man

Legacy Member
DarkGamec zei:
Dus "het ziet er niet uit", vind ik maar vrij oneerbiedig gezegd.
Als er iemand zegt dat de cgi van een film op niets trekt (hoewel die vaak wel erg knap gedaan is), zeg jij dan ook dat het oneerbiedig is?

Je toont mijn standpunt nog maar eens aan : stop-motion animatie is hard overroepen.

Maxus 3D

Legacy Member
Sprynxky Man zei:
Als er iemand zegt dat de cgi van een film op niets trekt (hoewel die vaak wel erg knap gedaan is), zeg jij dan ook dat het oneerbiedig is?

Je toont mijn standpunt nog maar eens aan : stop-motion animatie is hard overroepen.
Als CGI op niets trekt, dan wilt dat zeggen dat het niet erg knap gedaan is eh.
Ge moogt CGI en Stop motion niet met elkaar gaan vergelijken. Er bestaat uiteraard ook slechte stop motion animatie, net zoals er slechte CGI bestaat. Maar 't is niet omdat er slechte stop motion animaties zijn dat daarom alle stop motion animaties overroepen zijn.

Trouwens, als je beweert dat stop motion overroepen is, waarop baseer je je dan? Dan kunt ge evengoed zeggen dat CGI overroepen is.

Piru

Legacy Member
Sprynxky Man zei:
Als er iemand zegt dat de cgi van een film op niets trekt (hoewel die vaak wel erg knap gedaan is), zeg jij dan ook dat het oneerbiedig is?

Je toont mijn standpunt nog maar eens aan : stop-motion animatie is hard overroepen.

Wat een bizar geen-redenering-met-grondslag standpunt :)

Overroepen? :P Waarom? Omdat W&G de oscar gewonnen heeft dit jaar? Ik heb nog nooit iemand Stop Motion film horen overroepen. Ik heb zelf al heel wat bekende en minder bekende stop motion gezien: auteursfilms, studentenfilms en big budget producties. Stop motion op zich is geen genre maar een techniek. Hoe kan een techniek overroepen zijn? Het is zo dat vaak in de kijker wordt gezet dat het een zeer tijdsrovende precisietechniek is. Dit is gewoon zo. Ik heb vorig jaar als eindwerk 1e meesterjaar animatiefilm een stopmotion short gemaakt en het werk dat je moet verrichten om degelijk beeldmateriaal te bekomen is gewoon enorm. Als je dit "het overroepen van stop motion" vindt, moet je er eerst zelf maar eens aan beginnen, dan snap je ook waarom het oneerbiedig genoemd wordt stop motion met een zinnetje af te maken :p .
Trouwens, objectief gezien, als er één techniek in het algemeen overroepen wordt, dan zal het 3D-CGI wel zijn zeker. :) Over die techniek is al heel wat meer bijeengeschreven, gefilmd en geroepen dan alle andere animatietechnieken tesamen.
Wat is basicly het verschil tussen stop motion, CGI, cutout en Lijnanimate (om niet te zeggen life action film)? Het is allemaal gebaseerd op dezelfde basiselementen enkel de techniek verschilt.

Annun

Legacy Member
Iets kan techisch ook heel sterk zijn, maar qua sfeer op niks trekken. Dan moogt ge van mij gerust zeggen "dat het op niks trekt". Maar de voorbeelden van films die wij aangehaald hebben, zijn wel zo goed als perfect uitgevoerd. Dan is het toch wel erg als ge gewoon zonder enige argumentatie begint te zeggen dat ze op niks trekken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan