Archief - Q: Redrock dieptescherpte

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Conqie

Legacy Member
Hallo beste GAD's!

Ik val jullie nogmaals lastig met een vraag, ik heb sinds kort mijn nieuwe camera *trots* en nu stoot ik per toeval op een soort opzet stuk dat je dieptescherpte serieus in kort. namelijk de "RedRock Micro"

zie filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=vIRYVR3lyWw

nu mag het mischien een oerdomme vraag zijn, maar daar zegt iemand

"you should make one ^_^ they are pretty fun to make and mess around with. I made one fairly cheaply and easy. "

Nu lijkt het mij toch wel vrij onwaarschijnlijk dat zo'n systeempje zo maar te fabriceren is met brico materiaal? :crazy:
en indien het toch zo is, iemand een idee hoe/waar/wat?

Ik vind het toch allemaal maar vrij vaag, maar het is wel een prachtig cinema effect.

Conqie

Legacy Member
iemand andere trukjes om de dieptescherpte te verlagen dan het f. opendraaien?

LunchBox

Legacy Member
volgens mij kom je nog eens zoveel google-results tegen als je op "scherptediepte" zoekt ipv "dieptescherpte". (het kan een tip zijn he) imo is scherptediepte net een mooi hulpmiddel om focus te leggen op een bepaald gebied terwijl je de rest als "fuzzy omkadering" behoudt.. dus zo nadelig is het niet altijd.

> gelieve niet steeds de thread te bumpen trouwens - mensen die het interessant genoeg vinden zullen wel vanzelf reageren.

Conqie

Legacy Member
LunchBox zei:
de term is "scherptediepte".. en gelieve niet steeds de thread te bumpen - mensen die het interessant genoeg vinden zullen wel vanzelf reageren.

tja, die discussie is al levendig aan bod gekomen tijdens zowat alle lessen :)

De ene zegt dat het afgeleid moet worden van het engels zodus = dieptescherpte, de andere zegt dat dieptescherpte voor microscopie is, en dat het dus scherptediepte is.

mijn excuses voor te bumpen.

oh en dieptescherpte heeft natuurlijk wel veel voordeel, maar soms voel je gewoon de magie door het tactisch kiezen van een achtergrond die compleet flou is, voor fictie dan toch.

tomh

Legacy Member
de enige oplossing die wij hebben gezien is diafragma veranderen

anders ben ik geflest mn exame want da was nog een vraag.

nightmerre

Legacy Member
Scherptediepte heeft puur mechanisch idd het meest te maken met het diafragma zo open mogelijk te houden. Je kan evt ND-filter gebruiken om het licht te dempen én toch een open diafragma houden (moest het met open diafragma overbelicht zijn). Een andere factor is je lens. Een telelens of de telestand van een zoomlens geeft een kleinere scherptediepte. Op een grovere afstand gaan staan en zoomen tot aan je gewenste kader kan dus wat helpen. Da's echter wel alleen aan te raden als je audio opneemt met een perche; grotere afstand kan nefast zijn voor on-camera sound.

De mythe om ooit dezelfde dieptewerking als een filmstock met 'gewone video' te evenaren is nét dat, een mythe... 35mm-adapters zijn een erg dure bussiness. Video is gemaakt om net alles scherp erop te krijgen.

Aangezien je met XM-2 werkt, is dit een bijster interessante link naar een mooi filmisch werk: http://www.marlathemovie.com/
Een site waarop je ook instructies vind voor de constructie van de 'DOF-adapter' die de crew voor hun toestel gemaakt hebben (onder BONUS). De film is van een Waalse filmploeg btw.

Conqie

Legacy Member
Ben eens de site aan het doorbrowsen, lijkt mij wel vrij intressant !

alvast bedankt (again :p ) nightmerre
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan