Archief - Q: portretfotografie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Conspectus

Legacy Member
Sinds kort ben ik een studie begonnen in Gent en wat mij in die eerste dagen vooral is opgevallen is de ondragelijke overvloed aan mensen, menselijke activiteit en de gevolgen daarvan. Allemaal erg interessant en erg stimulerend voor de zintuigen, vooral als je uit een slaperige West-Vlaamse provinciestad komt. Het zien van al die interessante menselijke vormen heeft in mij een interesse voor portretfotografie wakker gemaakt. Nu heb ik twee vragen die ik jullie graag zou stellen.

Om te beginnen: Wat voor 'aandachtspunten' gebruiken jullie bij het maken van portretten van mensen? Bv afstand tot de mensen, houdingen die je ze vraagt aan te nemen, manieren waarop je ze vraagt te kijken, hoe zorg je ervoor dat ze spontaan en ontspannen zijn enz... standaard stuff. (Natuurlijk komt dat met ervaring maar een kickstart kan geen kwaad)

En verder: Hebben jullie al ooit mensen op straat aangesproken en gevraagd of ze je zouden willen toestaan een foto van hen te maken (daar ter plekke of later op afgesproken plaats/tijdstip). Wat voor reacties kan je dan verwachten of ken je goeie maniern om niet opdringering of simpelweg freaky te lijken?


Het begint meer en meer tot mij door te dringen dat iemand die meer wil doen dan stills schieten een zak vol kloten en wat people skills moet verwerven. Al jullie ervaringen en raad zijn welkom.


Conspi

orez

Legacy Member
Je hebt verschillende soorten portretfotografie.

kzal proberen bondig maar zo uitgebreid mogelijk uitleg te geven bij de verschillende soorten.

Je hebt zowel buiten als binnenportretfotografie.

Bij buiten portretfotografie wordt er regelmatig gebruik gemaakt van een groothoekobjectief. Om toch iets mee te krijgen van de achtergrond. Deze foto's worden meestal met een gemiddelde diafragma waarde genomen (+- f8). Deze zijn meer de levendige foto's, je moet dan ook niet gaan vragen kijk eens zo of zo, dan is het meestal te geforceerd, laat de mensen zichzelf zijn, bv buiten aan de kust of in de natuur is het bv ook leuk om een windje te hebben, die de haren wat opblaast, bij lichte wind, zorg je dat wind langs achter komt, bij hardere wint vanopzij, of best langs voor.

Zorg ook als je dit doet, dat er geen onintressante delen in de foto voorkomen, zoals een eentonige hemel of teveel grond. En probeer ook origineel te zijn in je camerastandpunten.

Dit is IMHO de leukste soort portretfotografie.

Dan heb je de klassieke modefoto, waarbij het model eigenlijk loskomt van de achtergrond, een zo groot mogelijk diafragmawaarde nemen, waardoor de achtergrond enorm vervaagt. Hierbij mag de zon enkel langs achteren schijnen zo zorgt het licht voor een heldere rand bij de haren en aan 1 kant van het lichaam. Dit wordt gedaan om zo het contrast met de achtergrond nog te verhogen. Vooral het tijdstip is belangrijk, je maakt deze best in voor of namiddag.

Zorg ook altijd dat je model nooit in direct zonlicht staat, dit zorgt dan weer voor donkere oogkassen of dichtgeknepen ogen. Zet ze dan liever in de schaduw en doe je lichtmeting (best spotmeting) ook in de schaduw... (Kweet niet als compacte digicams dit hebben , mor de SLR's, en wat duurdere digicams hebben dit wel). Zorg dan ook da je ne zonnekap hebt voor op je objectief, dat er geen direct zonlicht kan invallen. Eventueel kunde da euvel oplossen me ne stukske wit papier ook..

Dan heb je natuurlijk nog portretten in ruimtes, waar je niet gaat flitsen maar met opgestelde belichting gaat werken, en doe geen overdaad! meestal zijn 2 spots meer als voldoende, 1 voor de persoon te belichten en 1 voor de achtergrond... je kan hier enorm creatief zijn :)

Concertfotografie van artiesten, hou hier enkel rekening met het hoofdlicht... het licht op de zanger, de rest van flashy dingen speelt geen rol... en wees ni bang om hier je ISO waarde hoog te zetten. Als je donkere ruimtes of iets dergelijks fotografeert, valt die ruis ni echt zoveel op ... en ge kunt ze nog wa wegfilteren me photoshop ook nadien. Voor uw lichtmeting richt je je objectief best op het gezicht van de muzikant, dan kun je je belichtingsmeting vergrendelen en kun je zo nog je compositie maken.

Dan ebde nog conferenties en zaken, maar kdenk dagge daar ni veel mee zijt, das zo voor bv in de senaat of zakendinges dazze achter hun bureau zitten, da eeft te maken me gemend licht... binnenvallend natuurlijk licht, ne spotje op de spreker en nog es licht van de zaal zelf. Mor in zulke situaties kom je ni echt veel te terecht... tenzij ge intresse hebt om persfotograaf te worden natuurlijk :p

Khoop daj hiermee iets bent :)

Typhon`

Legacy Member
in de knack zijn er leuke portretten vind ik...
(die in het zwartwit, meestal bij interviews).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan