Archief - [Q] PHP and sourcesafe, SVN

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Devil9L

Legacy Member
Iemand ervaring om PHP files in sourcesafe, subversion repository te plaatsen??
windows based servers...
thx

Obliv`

Legacy Member
Sourcesafe is in mijn ogen niet echt handig kwa werking. Ik zou resoluut voor subversion gaan. Van de open source versiebeheersystemen is dat ook het meest gebruikte.

Wat voor files je in een versiebeheersysteem steekt maakt niet veel uit. Al is het php, c#, c++, vb. Er zijn meestal wel genoeg tools voorhanden om alles te mergen (wel opletten met binaire files).

Ik zou gaan voor subversion als versiebeheersysteem. TortoiseSVN als client side plugin voor in windows explorer. Voor je IDE zal je normaal ook nog wel een goede plugin kunnen vinden (in geval van Visual Studio: AnkhSVN).

Voor subversion heb je natuurlijk wel apache nodig, als dat niet mogelijk is kan je nog altijd de ingebouwde server van subversion gebruiken.

dJeez

Legacy Member
Sourcesafe zou ik - eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat het een eeuwigheid geleden is dat ik het heb gebruikt - afraden. Subversion draagt ook mijn voorkeur weg, simpele setup, binnen een Windows domein zelfs heel makkelijk te koppelen aan AD authenticatie en desgewenst kan je nog gebruik maken van git-svn voor on-the-road coding :p.

Ik zweer ook bij TortoiseSVN in Windows, de integratie binnen Explorer is superhandig. Voor Eclipse zou je ook nog Subclipse kunnen gebruiken (heb die wel geïnstalleerd staan maar gebruik die eigenlijk nooit).

Devil9L

Legacy Member
En de werking van SubVersion..
is het bvb ook te gebruiken op mijn localhost( wamp ) tijdens development.
of alles op een remote, stand allone server installeren. en van daaruit mijn bestanden saven/mergen.

Obliv`

Legacy Member
Devil9L zei:
En de werking van SubVersion..
is het bvb ook te gebruiken op mijn localhost( wamp ) tijdens development.
of alles op een remote, stand allone server installeren. en van daaruit mijn bestanden saven/mergen.

Wat is het nut van Subversion: maakt het mogelijk dat meerdere mensen tegelijkertijd in de zelfde files werken.

Als je het lokaal installeert, kunnen de andere teamleaden niet aan de files als jouw pc onbeschikbaar is. Dus valt het nut van subversion meteen weg. In mijn ogen moet het absoluut op een server.

Als het nu louter om wat te experimenteren is, of als jij de enige bent die het zal gebruiken kan je het wel lokaal doen. Maar dan heeft het ook niet veel nut he.

KevinMa

Legacy Member
Als je zelf lokaal een volledige repo wil hebben en distributed wil werken (met nog steeds een mogelijkheid tot een centrale repo) kan je eens een kijkje nemen op Git - Fast Version Control System

Het wordt naderhand wel eens tijd dat die CVS-miskloon stilletjes sterft.

Obliv`

Legacy Member
KevinMa zei:
Als je zelf lokaal een volledige repo wil hebben en distributed wil werken (met nog steeds een mogelijkheid tot een centrale repo) kan je eens een kijkje nemen op Git - Fast Version Control System

Het wordt naderhand wel eens tijd dat die CVS-miskloon stilletjes sterft.

Subversion een CVS-miskloon? Verklaar u nader :).

Dat kan je inderdaad doen met Gid. Het is dan ook een distributed versiebeheersysteem.

Een goei vergelijking tussen de meestgebruikte systemen vind je hier: 7 Version Control Systems Reviewed | Developer's Toolbox | Smashing Magazine

dJeez

Legacy Member
KevinMa zei:
Het wordt naderhand wel eens tijd dat die CVS-miskloon stilletjes sterft.
Als je het over Subversion hebt, dan heb je mijns inziens nooit degelijk met CVS en Subversion gewerkt. Git is trouwens gedistribueerd, en da's nu niet steeds de bedoeling (zeker niet in een bedrijfscontext). Zoals ik in mijn eerste post al zei is de combinatie subversion en git-svn wel nuttig als je onderweg bent en je lokale wijzigingen in versiebeheer wil houden en daarbovenop een centrale subversion repo up to date wil houden eens je online kan.

KevinMa

Legacy Member
Gedurende 3 jaar met SVN gewerkt in bedrijfscontext (zowel met ong. 100 committers als met een kleiner aantal) en 1 jaar CVS. Met SVN ben je gebonden aan een bepaalde workflow, die niet past bij eender welke situatie. Komt er nog eens bij dat branching in SVN te veel hassle is, mergen en rebasen zijn in Git veel aangenamer (en git stash is een geschenk des hemels). Dat git distributed is wil niet zeggen dat je geen centrale master branch kan hebben, en bvb in een systeem met code reviews zoals bij ons alvorens iets te mergen in centrale master branch, werkt git toch een stuk aangenamer.
Als je git ziet als "handig om offline te gebruiken", denk ik dat je het nog niet uitgebreid gebruikt hebt en het "distributed" gedeelte te zwart/wit bekijkt.

CrsH

Legacy Member
In ons bedrijf gebruiken ze zowel subversion als SourceSafe en puur voor php is SourceSafe niet aangewezen, enkel degelijke integratie voor .net projecten. Het is zelfs zo dat onze .net mensen meer en meer op .net beginnen over te schakelen.

Je kan svn aanspreken via file, ssh, eigen svn protocol of via http-webdav (apache) je kan websvn installeren of trac om je log files en tags/branches beter te bekijken voor review bvb; Met pre en post commit nog een aantal commando's inpluggen zoals bvb changelog te maken, mailtjes met commit messages te versturen ... noem maar op

om zeker alles te bekijken kan je altijd de svn handbook raadplegen.

dJeez

Legacy Member
De uitspraak dat SVN een CVS-miskloon was die moest verdwijnen was bij mij wat in het verkeerde keelgat geschoten, vandaar die reactie. Git zou bij onze projecten totaal niet werken, ik ken mijn pappenheimers. Net de iets strictere manier van werken is beter in onze organisatie (dan is er tenminste iets dat op een georganiseerde manier gebeurt :p).

CVS vond ik wel passé eens ik SVN leerde kennen, en SourceSafe (maar ik spreek dan over de versie ten tijde van de eeuwwisseling, dus het kan geëvolueerd zijn) was echt een ramp in teamverband.

Ik zie Git trouwens niet enkel als handig om offline te gebruiken, het is voor mij persoonlijk wel de ideale oplossing om op die manier te werken. Dat dat voor jou anders ligt kan ik aannemen, elk project/bedrijf heeft nl. zijn eigen noden wat source code revisie betreft.

Obliv`

Legacy Member
dJeez zei:
De uitspraak dat SVN een CVS-miskloon was die moest verdwijnen was bij mij wat in het verkeerde keelgat geschoten, vandaar die reactie.

Inderdaad! :)

Ik denk dat al onze punten wel duidelijk zijn. Nog even samengevat voor de TS:
- sourcesafe is nog steeds brol.
- afhankelijk van de situatie zal er het best kunnen gewerkt worden met Subversion of Git.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan