Archief - Q: Photoshop: Foto lichter maken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SideShow

Legacy Member
Hallo

Waarschijnlijk een beginnersvraag:

Hoe maak je een foto lichter (=helderder, witter) maar wel volgens deze regel: hoe donkerder de pixel, hoe meer je hem moet verhelderen. Liefst nog met een x² effect, dus de mate van verhelderen moet exponentieel afnemen per lichter worden van de originele pixel, of dit moet in te stellen zijn...

Ik zeg het, waarschijnlijk een basic ding, maar ik ben gewoon niet 'into' de termen en woordenschat van dit vakgebied

Floyd

Legacy Member
Ik geloof niet dat er echt zo een 'wiskundige' instelling is, maar wat ik u aanraad is: speel wat met de curves en levels. :-)

DieselPower

Legacy Member
Lijkt mij compleet onlogisch, op deze manier gaat er imo enorm veel contrast/detail/info verloren. Hoe donkerder, hoe witter toch bij het exponentieel lichter maken? Volgens mij zou dit in het beste geval een fletse foto opleveren. Maar laat mij u vooral niet tegenhouden om het uit te proberen en verder te experimenteren.

LunchBox

Legacy Member
alle filters/kleur-aanpassingen etc zijn immers gebaseerd op wiskundige berekeningen.. zelfs een eenvoudige transform is een matrix-operatie van een pixel-datadiagram. (anyway, not trying to sound like the übergeek here.. is it working by any chance?)

je kan trouwens custom scripting toepassen binnen photoshop gebruikmakend van javascript, dus daarin is een eigen exponentiële functie zeker mogelijk.

SideShow

Legacy Member
DieselPower™ zei:
Lijkt mij compleet onlogisch, op deze manier gaat er imo enorm veel contrast/detail/info verloren. Hoe donkerder, hoe witter toch bij het exponentieel lichter maken? Volgens mij zou dit in het beste geval een fletse foto opleveren. Maar laat mij u vooral niet tegenhouden om het uit te proberen en verder te experimenteren.

neen, niet exponentieel verhelderen, wel een exponentiële afname van de te verhelderen pixels, gebaseerd op de oorspronkelijke helderheid

bvb 0,0,0 moet je 20% lichter maken, maar 50,50,50 moet je maar 5% meer verlichten, dus de verheldering neemt met een x² functie af

moeilijk uit te leggen :crazy:

simpel gezegd komt het erop neer dat de zwartwaarden iets brighter moeten, zonder teveel aan de andere (=lichtere) pixels te komen :unsure:

Floyd

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
nah, laat de exacte wetenschappen maar exact wezen en laat de creatieve maar creatief :)
Wat een belachelijke manier van denken... Alsof die twee elkaars tegenpolen, elkaars vijanden zijn. Laat de exacte wetenschappen maar wat creativiteit tonen en de creatieven ook gewoon slim gebruik maken van de wetenschap?!

Sideshow: misschien is shadow/highlight wel wat je zoekt.

Recipe4hate

Legacy Member
Mwa, het is belangrijker dat het goed oogt dan dat het 100% correct is hoor. Nooit de reclamewereld deftig bekeken? Creativiteit heeft eerder met gevoel dan met formules te maken denk ik zo.

Typhon`

Legacy Member
idd, gewoon shadow/highlight en dazn de shadows lichter maken. Of gebruik lightroom, pakken handiger voor foto's op vlak van kleur en contrast.

Conqie

Legacy Member
Floyd zei:
Wat een belachelijke manier van denken... Alsof die twee elkaars tegenpolen, elkaars vijanden zijn. Laat de exacte wetenschappen maar wat creativiteit tonen en de creatieven ook gewoon slim gebruik maken van de wetenschap?!

Sideshow: misschien is shadow/highlight wel wat je zoekt.

Ja want daarmee bedoel ik echt dat je anti-wetenschap en de wetenschap anti-creatief moet denken.
Trek anders de lijn nog verder door en noem me nazi ofzo :doh:
Wat ik bedoel is dat sommige dingen (ik weet nu niet hoe het zit met dit) alleen op gevoel kunnen gedaan worden door mensen dat het uit ervaring geleerd hebben, das toch veel leuker dan ALLES kunnen oplossen met formules..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan