Archief - Q: Photoshop CS2 > switcht naar qwerty

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

metallimoons

Legacy Member
Probleem is dit:

als ik Photoshop opstart, wordt mijn keyboard als een azerty beschouwd, als ik dus bv ctrl+z do is dan undo.
Soms echter zit ik ineens in qwerty mode, ctrl+w wordt dan undo (alle keyboard shortcuts veranderen dus).

ik heb geen idee hoe dit komt en ik vind nergens in de settings een mogelijkheid om in te stellen of ge azerty of qwerty werkt.
iemand die hier een oplossing voor heeft of op zn minst weet hoe t komt da da veranderd?

tnx bij voorbaat.

LunchBox

Legacy Member
rechterclick'ns op je windows taskbar > toolbars > language bar
als je in windows zit zal deze op NL (azerty) staan, maar vanaf je naar photoshop gaat overswitchen naar EN (qwerty)

taalsettings worden dus op een "window-base" bijgehouden. als je in photoshop zit en er EN staat kan je terug wisselen naar NL en dan zou't in orde moeten zijn.

metallimoons

Legacy Member
blijkbaar is linkse alt+shift de shortcut om van input talen te verwisselen,
uiteraard drukt ge die twee wel eens gelijk in als ge met photoshop werkt, vandaar... ik krijg mijn language bar nimeer te zien trouwens, staat nimeer in de lijst met toolbars :confused:

LunchBox

Legacy Member
je gaat wellicht de 2 volgende stappen moeten doorlopen:

control panel > regional and language options > languages (tabblad) > text services and input languages (groupbox) > details

1. shortcuts uitzetten:
references (groupbox) > key settings > change key sequence

2. language bar tonen:
preferences (groupbox) > key language bar > show the language bar on the desktop

(screenshot: http://www.showme.be/stefanverbakel/pointers/taalinstellingen.gif)

SHoGuN***

Legacy Member
Gewoon alle talen behalve belgisch punt eruit smijten imo :)

Tenzij da ge die gebruik ^^

GhostFire

Legacy Member
kheb net hetzelfde voorgehad, maar van zodra ik uit photoshop ging was het wel weer in orde.... mijn language bar staat ook niet meer op, ma die kan je terug krijgen op de manier die Lunchbox net uitlegde.

Line Bender

Legacy Member
Ik had da op die Macs van op het werk ook altijd voor. Gewoon eruit flikkeren die talen die je niet nodig hebt, geen last meer dan.

metallimoons

Legacy Member
oke bedankt allemaal!
enige lastige aan werken met die azerty toetsenborden is da mijn hotkeys voor het groter en kleiner maken van brushes ni werkt.
normaal is da de linkse en rechtse bracket, maar da werkt ni als ik in azerty mode werk... weet iemand de azerty hotkeys daarvoor?

edit: Lunchbox, ik weet dat ik daar die language bar kan aanzetten normaal, maar de knop language bar is 'grayed out', dat is het probleem...
echt vreemd want heb der nooit aan aant prutsen geweest ofzo, lijkt gewoon ineens verdwenen.

LunchBox

Legacy Member
metallimoons zei:
enige lastige aan werken met die azerty toetsenborden is da mijn hotkeys voor het groter en kleiner maken van brushes ni werkt.

klopt, je moet ze manueel wijzigen:
--
in photoshop CS (8) had ik ze ingesteld op
"^ $" increase/decrease brush size (naast P)
"ù µ" increase/decrease brush hardness (naast M)

maar in photoshop CS2 (9) werkt de '^'-key niet meer en '=' is niet instelbaar, je kan evt. wel dit gebruiken
"; :" increase/decrease brush size (naast het ?)
"ù µ" increase/decrease brush hardness (naast de M)
--
custom instellingen doe je via edit > keyboard shortcuts > shortcuts for: TOOLS (en dan ergens beneden voor brush settings)
brush hardness is imo een nóg belangrijkere parameter dan enkel de size (voor digital coloring) dus zeker eens mee experimenteren.

Scimmio

Legacy Member
neig bedankt voor die configinstelling, ik wist nie da die shortcut uit te schakelen was :applause:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan