Archief - Q: opslaan png als 'vorm'

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

CEPTIFILE

Legacy Member
Hey, vroeg me af of het mogelijk is om een png plaatje zonder achtergrond, bij voor beeld een zwart rondje op te slaag als bestand op een manier waarop hij enkel de lijncontouren opslaat en dat de achtergrond dus transparant is.. man dit is lastig uit te leggen zeg...:crazy:

ik ben bezig met een flash site, waar bij ik png gemaakt in ps inlaad om ze over elkaar heen te plaatsen. Nu moeten dit ook buttons worden die verspringen bij een mouse over. Het probleem is dat dit wel lukt maar het gebied dat de mouse over actief maakt is niet de zichtbare contour, maar blijft het oorsponkelijke rechthoek, ookal is deze dus transparant.. :unsure:

of miss moet ik ze opslaag als gif's, geloof dat t daarmee wel zou moeten kunnen maar kwaliteit is dan niet zo denderend..

hoop dat iemand beetje begrijpt wat ik bedoel.. sorry van de vage omschrijving maar weet t niet goed onder woorden te brengen..

Annun

Legacy Member
In uw button hebt ge 4 frames: up, over down, hit. Dit hitframe moet ge nu aanpassen, want dit duidt aan waar de user kan klikken op uw knop. Teken daar dus dezelfde vorm (in flash zelf dus!) als uw png en uw probleem is opgelost.

LunchBox

Legacy Member
wat je ook kan doen:
- importeer je PNG shape (naar stage)
- selecteer het > F8 > movieclip, name: button
- selecteer de movieclip die je net hebt gemaakt, ga naar het properties window en geef het de instance name: button_mc
- dubbelclick op deze movieclip zodat je'r ingaat
- selecteer je vorm > F8 > graphic, name: trigger
- kies bij de properties voor Color: Alpha = 0%
- dubbelclick op deze graphic zodat je'r ingaat
- kies voor bitmap trace (modify > bitmap > trace bitmap)
- test enkele instellingen zodat je de "transparante delen" kan wissen
- click linksboven op Scene 1
- voeg een nieuwe layer toe en noem deze AS, selecteer de eerste keyframe en druk op F9 voor de actionscript dialog
- typ hierbinnen de code:

Code:
i=0;
button_mc.onRelease=function(){
// hier wat je wil uitvoeren
}

Waarom heel deze heisa verkiezen boven een flash "button" object.., omdat buttons weinig mogelijkheden bieden. Als je'r al iets van animatie mee wil doen moet je daarbinnen weer met movieclips werken, terwijl het andersom vrijwel automatisch mogelijk is. (van een movieclip een button maken) Hou er wel rekening mee dat alles binnen de MC een trigger oplevert, zet je er rechts dus nog een extra vlak in zal ook dit de button activeren.

Heb'n voorbeeldje geupload: (hier is alpha via code verzet, om toch nog minimaal zichtbaar te zijn even op 5 en 10% ingesteld)
http://www.showme.be/madefor/pngarea/triggertest.html
http://www.showme.be/madefor/pngarea/triggertest.rar (fla included)

Het is wel straf dat je nog moet tracen trouwens, een png ergens overzetten geeft automatisch de transparantie weer maar als button-trigger ziet hij de png in zijn rechthoekige formaat.

CEPTIFILE

Legacy Member
dank jullie voor de uitgebreide uitleg! ga binnekort r verder mee aan de slag en hoop dat het gaat lukken dan :)

Annun

Legacy Member
@ Lunchbox

Das natuurlijk de manier met de meeste mogelijkheden, maar ik wou het nog simpel houden. Als ge het echter zo begrijpt kunt ge het beter zo doen ja.

CEPTIFILE

Legacy Member
hey, ben r nu al n heletijd aan prutsen, snap de logica er enigsinds van (deze site gaat m'n eerste flash ervaring worden ben nog geen held ;)) maar als ik de stappen volg zo als ze hier staan, krijg ik een witte site waar in verborgen het contour van de link zit en het klikken werkt, maaar klopt het tot de het beeld 'leeg' is (wit dus)? ik wil daar dus een movieclip hebben spelen.. die appart maken en er 'onder' zetten?

CEPTIFILE

Legacy Member
uhhhm..:unsure: hij werkt trouwens wel.. alpha terug gezet...
ga nog maar ff checken of ik m vat nu... :wtf:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan