Archief - Q: foto's afronden

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stevitski

Legacy Member
Yeps mannen

Ik ben al een tijdje bezig met websites enzo, maar echt wel beginner! Nu ik heb mij adobe photoshop CZ2 aangeschaft, maar nu heb ik wel hulp nodig :).

Ik had lik graag uit foto's vormen gehaald! Daarmee bedoel ik dus, een foto afronden bijvoorbeel, want ik kan enkel een stuk uit een foto selecteren en dan kopie van laag doen, maar dat is niet precies wat ik wil. Ik wil bv een foto in een ronde cirkel, of een foto mooi afgerand naar het design van mijn website..

Ik weet niet goed, hoe ik dit moet opzoeken in google, en ik dacht dat jullie dit mss wisten?

Ohja, ik ben ook aan het leren voor mijn tekst, een _over te maken (als ik over een stuk ga dat hij verandert van kleur) Dit doe ik in imageready, dit lukt, maar als ik het opsla is daar niets meer van te zien..

Het belangrijkste is natuurlijk dat ik weet hoe je je foto's mooi kan afronden...

bijvoorbeeld, als je die website bekijkt, die preview van dat ene websitje, heb je een foto die mooi afgerond is..

http://www.peppered.nl/detail.php?project=36

Deze heeft dan weer een mooie balk die afgerond is.. http://www.peppered.nl/detail.php?project=30 hoe maak je dit éh ...

NfERnO

Legacy Member
De prefix van je thread klopt niet denk'k; je moet "Q:" gebruiken i.p.v. "BEGINNER:" om een vraag te stellen. Beginner: is enkel voor als je een werkje wil tonen, maar jezelf nog als een beginner beschouwt...

Op dat afronden van foto's weet ik wel een antwoord. (Ik kan het wel niet gans concreet uitleggen, omdat ik niet met photoshop werk, maar da doeter ni zoveel toe... Met een beetje zoeken vind je't wel.) Je moet leren werken met zogenaamde "masks" om eender welke vorm uit een foto te kunnen knippen.

Een mask is een laag die werkt op één (of meerdere) andere gewone (wss raster of vector-lagen) lagen, bv. je foto dus.
De mask zal vertellen welke delen op de lagen waarop de mask werkt doorzichtig moeten zijn, welke helemaal zichtbaar moeten zijn, of iets daartussen. Dit kan je doen d.m.v. grijswaarden; wat je zwart kleurt op de mask-laag zal onzichtbaar zijn, wat je wit kleurt is helemaal zichtbaar. (En logischerwijze, wat grijs is, is half(on-)zichtbaar...)

Dus hoe kan je hiermee nu je foto afronden? Je bindt aan de laag met je foto een mask-laag. De mask-laag vul je eerst gans zwart op; nu is dus niets zichtbaar van je foto. Tenslotte teken je een afgeronde, wit gevulde, rechthoek over je mask-laag. Voila, je foto is nu mooi afgerond.

, Tim

Stevitski

Legacy Member
yeps,

ik zal dit zondag eens proberen :). Alleszinds bedankt voor deze uitleg!

Steve

Stevitski

Legacy Member
Hmm, ik heb dus een nederlandse versie van CS2 hé, is het mogelijk dat je eens stap voor stap uitlegt, met de namen etc dat ik mee ben? want momenteel lukthet niet echt..

Blue-Bora

Legacy Member
Als ik da dus probeer werkt da niet he.
Vanaf da ik dien rechthoek daarin teken dan maakt hij een neuwe laag en krijg ik gewoon een zwarte rechthoek
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan