Archief - Q: Formaat Affiche Galabal?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

umbrello

Legacy Member
Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met het maken van affiches of met drukwerk algemeen

Voor het galabal van mijn studentenvereniging moet ik een affiche maken voor het galabal, wss formaat A3. Nu vroeg ik mij af welk formaat ik daarvoor moet gebruiken en/of of er bepaalde instellingen zijn in photoshop die daarvoor verander moeten worden?

Dank

syndrom

Legacy Member
best ook zorgen voor 5 mm afloop.

Dus 10 mm in de breedte bijtellen en 10 in de hoogte. Is belangrijk als u affiche gesneden word enzo.

dresse

Legacy Member
en vraag aan de drukker of hij dat in cmyk of in rgb wil!

DeBuGGeR

Legacy Member
huh? voor drukwerk in RGB? of ben je aan het grappen dresse?

Xavez

Legacy Member
Waarom zou een drukker dat in 's hemelsnaam in RGB willen :D.
M.a.w. ZEKER je document als CMYK starten (anders ben je achteraf... gescheten :))

screaM^

Legacy Member
zoals al gezegd;

- CMYK (zeer belangrijk)
- afloop ( zeker gebruiken, is voor schoon te kunnen snijden. een 3mm is genoeg )
- 300dpi ( anders ga je lelijk 'geblokt' beeld krijgen )
- tracht je affiche in een PDF aan te leveren.
- lever altijd gebruikte fonts en afbeeldingen mee

dit zijn zowat de belangrijkste vereisten, succes ermee

<MrBabache>

Legacy Member
Op flyer.be kan je trouwens van de meeste gangbare afmetingen lege documenten afhalen. Die staan dan standaard op 300dpi, CMYK, rasterlijnen die de afsnijranden aanduiden,...

Zeer handig ;)

CtrlAshDel

Legacy Member
hmm alst voor 300 dpi is wel redelijk veel, maar als 't goede drukker is met goed apparatuur dan gaat 't ge't verschil wel zien met 150, maar ni veel..

wouter_dc

Legacy Member
screaM^ zei:
- tracht je affiche in een PDF aan te leveren.
- lever altijd gebruikte fonts en afbeeldingen mee

dit zijn zowat de belangrijkste vereisten, succes ermee

In PDF moet dat toch niet? :unsure:

syndrom

Legacy Member
Wolfje zei:
hmm alst voor 300 dpi is wel redelijk veel, maar als 't goede drukker is met goed apparatuur dan gaat 't ge't verschil wel zien met 150, maar ni veel..

300 dpi is toch standaard ze voor mooi drukwerk.

CtrlAshDel

Legacy Member
ja ma ik was aant denken aan plotters men excuses, bij sommige plotters maakt 't geen verschil als ge nu 150 of 300 doet, tzal just langer duren ^^

m-be

Legacy Member
da's vooral bij VLF het geval dan. Type billboards en dergelijke, omdat je die toch vanop voldoende afstand bekijkt. Pakweg A1 en groter?

Xavez

Legacy Member
wouter_dc zei:
In PDF moet dat toch niet? :unsure:

Als het even kan zelfs in cPDF (of toch zeker volgens de GWG specs) :p.

(ter volledigheid: het laatste nieuwtje is aanleveren in Illustrator, omdat zelfs cPDF's soms problemen hebben als het wat technischer wordt--ingewikkelde transparantie, verschillende kleurlagen, you name it)

Legendary d.C.

Legacy Member
waarom niet in RGB?

naar mijn weten is RGB toch veel beter dan CMYK?

wouter_dc

Legacy Member
RGB =/= CMYK, RGB is wat onze ogen zien (?) en wat een monitor weergeeft. CMYK is wat een drukpers op uw papier zet, en die kleuren worden via weerkaatsing van licht en additieve en subtractieve kleuren goed weergegeven voor ons. Het enige dat "beter" is aan RGB is dat het meer kleuren kan weergeven... Maar een drukpers kan niet in een RGB-kleurenpalet drukken


kan allemaal niet correct uitgelegd zijn, zeg het dan maar, verwijder ik het wel :p

Xavez

Legacy Member
wouter_dc zei:
RGB =/= CMYK, RGB is wat onze ogen zien (?) en wat een monitor weergeeft. CMYK is wat een drukpers op uw papier zet, en die kleuren worden via weerkaatsing van licht en additieve en subtractieve kleuren goed weergegeven voor ons. Het enige dat "beter" is aan RGB is dat het meer kleuren kan weergeven... Maar een drukpers kan niet in een RGB-kleurenpalet drukken


kan allemaal niet correct uitgelegd zijn, zeg het dan maar, verwijder ik het wel :p

Klopt. RGB is een kleurenpalet dat ontstaat door kleuren die licht uitstralen, CMYK is een kleurenpalet dat ontstaat door kleuren die licht weerkaatsen. Het ene is dus niet inferieur aan het andere, het is gewoon een natuurlijke beperking. Om het kleurgamma van CMYK uit te breiden kan je eventueel wel nog met Pantone kleuren werken, maar dat zijn dan weer geen mengkleuren!

Blanco

Legacy Member
Xavez zei:
Als het even kan zelfs in cPDF (of toch zeker volgens de GWG specs...) :p.

'k moet zeggen dat ik sinds CS3 al veel last gehad heb om met de GWG specs certified PDF's aan te leveren. Vooral als er transparantie aan te pas komt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan