Archief - Q: DOF

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wopke

Legacy Member
Had graag foto's gemaakt met wat DOF in. vb van een schaakspel waar bepaalde stukken scherp komen en deze op de achtergrond wazig.

Ben een beginner en heb na kleine digitale toestellen eindelijk een reflextoestel gekocht. De EOS 350D.

Ik heb al gelezen dat je zo ver mogelijk zou moeten inzoomen en het diafragma zo groot mogelijk (klein getal dus). Dit doe ik maar het lijkt me niet te lukken.

thnx!
Wouter

V!$u4L

Legacy Member
true1point2web.jpg


Gek, het zou toch moeten lukken? Of mis ik ook iets?
Eens je scherptediepte zo klein mogelijk is, lukt dat sans problème.

Zijn je foto's nu overwegend haarscherp of alles wazig?

dresse

Legacy Member
[mieren neuken] Even ter informatie, elke foto heeft DOF. DOF is juist de regio in de foto met acceptabele scherpte. Als de DOF heel groot is valt hij niet op, als hij klein is dan zijn er delen van de foto merkbaar wazig...
Maar dus zeggen "ik wil een foto met wat DOF in, is eigenlijk ni just :)".
[/mieren neuken]

Wopke

Legacy Member
lol ja ok dat wist ik ook al, en dat dit van uw diafragma afhangt weet ik ook al. Zie ik leer bij hé :) maar ik had graag zo een foto gemaakt als hierboven. Dit lukt me gewoon niet. Ik moet dus iets fout doen.

V!$u4L

Legacy Member
Ok, banale vraag... Laat je wat foto's zien? Dan zien we meteen waar je staat eigenlijk. :)

Mr.Pee

Legacy Member
Dat gaat zowiezo véél beter met een lens met meer zoom. (want zoals hiervoor al gezegd; zo vér mogelijk inzoomen...)

Een 55-200 van canon bijvoorbeeld, degelijk genoeg voor een beginner en nu niet meteen heel erg duur. Past ook perfect op het bereik van de kitlens... (ik heb ze hier zelfs nog liggen en ik gebruik ze niet meer. Dus als ge geïnteresseerd zijt, laat iets weten!) (tot zover de sluikreclame)

V!$u4L

Legacy Member
Jep, als je het nog extremer wil, moet je voor een leuke lens gaan.
OF photoshoppen... :p

Floyd

Legacy Member
Als ik dresse even mag bijtreden in het mierenneuken: je hebt niet zozeer een camera nodig met zoom, wel een camera met een lange brandpuntsafstand. Een prime lens van 200mm is beter dan een zoomlens van 18-55mm. ;)

Wopke

Legacy Member
ah ok. :) merci allemaal ik leer elke dag bij. HEb net het toestel gekocht dus lijkt me logischer dat ik eerst er deftig mee leer fotograferen en dan zal ik misschien eens naar andere lenzen kijken.

thnx!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan