Archief - Q: Database-model

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fr3aK

Legacy Member
Wat ik me afvraag is of er webdesign bedrijven zijn die niemand in dienst hebben om een database-model uit te werken.
Is het noodzakelijk om iemand in dienst te hebben (vast/freelance) die een db-model maakt?

Als ik aan een project begin probeer ik in mijn hoofd zowa het db-model uit te werken, en dat lukt toch goed.
Nu wil ik ook eens weten hoe jullie je db-model uitwerken, doen jullie dat zelf of nemen jullie iemand onder de arm.

Je hoeft niet per se in de business te zitten om op de tweede vraag te antwoorden maar op die eerste vraag zou ik wel een mening horen van iemand die wel in de business zit.

Alvast bedankt.

Asshen

Legacy Member
Over het algemeen is dit tevens de job van de programmeur.
Grotere bedrijven gaan waarschijnlijk wel een persoon hebben die specifiek de database beheert.

dJeez

Legacy Member
Ik (en mijn collega die zich nu met de websites bezig moet houden) maak het datamodel steeds zelf, soms gebaseerd op wat er reeds voor handen is (bij migraties - als het datamodel tenminste wat goed in elkaar steekt). Maar uiteraard is het nodig dat iemand dat datamodel opstelt, en dat er dus iemand in dienst is (freelancer, deeltijds of fulltime) die deze technische kennis heeft. Maar doorgaans hebben bedrijven wel minstens 1 programmeur in dienst die dat kan doen.

Voor het genereren van datamodellen zijn er tools genoeg voorhanden die op basis van een XML beschijving van het model al wat basiscode en de DB scripts zelf genereren.

Zero Grav

Legacy Member
FABforce Database Designer vind ik persoonlijk wel een goed tooltje eens je ermee overweg kan. Maar echt nodig vind ik het niet, als je op papier al een goeie database layout kan tekenen kan je ze later ook zelf gaan ontwerpen in phpmyadmin od.

Het belangrijkste bij een databasemodel ontwerpen is nu eenmaal nog steeds niets vergeten, ga er dus niet te licht over, dat kan je veel tijd & werk kosten.

wonko

Legacy Member
Dit wordt meestal zelf gedaan, of in overleg met collega's als het al iets ingewikkelder is. Het komt er in het principe wel op neer om het eerst goed te overdenken voor je begint te implementeren (wat voor software/scripting ook geldt). Verder moet je gewoon voorkomen dat je alles kan terugvinden (FK's) en geen dubbele data moet bijhouden ("normale vormen")...

frenzal

Legacy Member
ik maak deze altijd zelf eens ge de logica onder de knie hebt gaat dat allemaal vrij vanzelfsprekend

WHiSPy

Legacy Member
Bij echt grote projecten wordt dat meestal door de architect in samenwerking met de dba (database administrator) gedaan. De architect kent immers de vereisten van het project en de dba kent de database die gebruikt zal worden.

DJ_Trash

Legacy Member
idd, google eens naar "normaliseren van databank" en "normaalvormen" ; en ge zit drekt op de goeie weg
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan