Archief - Q: BNC Kabel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MaVaCa

Legacy Member
Ik zat met een vraagje waarvan ik niet onmiddellijk weet of hij hier wel goed staat, het gaat namelijk over BNC kabel... :unsure:

Zoals sommige hier (hoop ik) weten wordt BNC kabel vooral gebruikt om video signaal door te sturen. Tijdens bijvoorbeeld live captaties op evenementen. Maar ook voor projecties e.d.

Nu ben ik van plan om een paar BNC kabels aan te kopen, voor video toepassingen maar ben niet echt thuis in al doe specifieke gegevens.

Zo weet ik dat na x-aantal meters het aangeraden is om een signaal versterker te gebruiken. Enkel weet ik niet juist hoeveel meter dat is. Ook bestaan er 2 varianten van BNC kabel, n.a. de 50 and 75 Ohm. Buiten dat dit met elektrische weerstand te maken heeft ben ik hierin totaal niet thuis.

Ik vermoed dat dit laatste een effect heeft op de snelheid waarmee het signaal door de kabel loopt, mede doordat ze spreken dat de ene 4 de andere 2 GHz bandbreedte heeft. Maar zoals ik zei, ik weet het eindelijk niet. Mijn kennis van elekrtiche zaken is niet echt optimaal...

Nog een puntje waarvan ik weet dat het bestaat, maar niet het fijne van weet is van 'interfirence - storing' (of hoe je dat ook maar schrijft) als je een stroomkabel en een video kabel naast elkaar legt.

Zijn allemaal puntjes die belangrijk zijn of op zijn minst toch handig om te weten. Dus zou iemand mij over dit onderwerp wat meer info kunnen geven. Student audiovisuele zou dit toch allemaal moeten weten (ja toch?) of iemand die veel met video bezig is...

successor

Legacy Member
die 50 en die 75 ohm komen van de eindweerstand die je moet gebruiken.

na hoeveel meter ? hangt van de bron af.

waarom geen DVI signaal, is digitaal en dus ook losless.

MaVaCa

Legacy Member
Is het mogelijk om analoog signaal zonder teveel vertraging/kwaliteitsverlies om te zetten naar digitaal? Zo ja is dit misschien een interessante piste om eens van naderbij te bekijken...

Je kunt me geen basis aantal meters meegeven na hoeveel meter een versterker aangeraden is? Ik had als richtlijn 50m gehoord... of hangt het echt zoveel af van de bron? Het gedeelte van de Ohm snap ik nog altijd niet, kan je dit misschien eens wat duidelijker uitleggen.

Ik weet er echt niet zoveel van, iedere dag leer ik bij. Misschien moet ik toch eens kijken om een cursus podiumtechnieken ofzo te doen...

nightmerre

Legacy Member
BNC slaat alleen op de connector die eraan vastzit. In dit geval eentje met een Bayonet-fitting die je dus kan vergrendelen. Daarom is BNC ook interessant: veel moeilijker 'per ongeluk' uit te trekken. De kabel zelf is bv. een coaxiale kabel: een centrale geleider met afscherming. Afscherming werkt als een kooi van Faraday om elektrische invloed (zoals de stroomkabel naast je videokabel) te weren. Indien mogelijk is het dus te mijden om storende kabels langs de videokabel te leggen, maar ik heb al voldoende kabels bijeen gezien om te weten dat het geen 'must-have' is. Coax is daarop voorzien, maar storing kan bij grote invloed wel optreden waarschijnlijk.

BNC kabel kan gebruikt worden om zowel analoog als digitaal te versturen. In het geval van component bv. zal je R-Y, B-Y en Y apart aansluiten elk met een BNC kabel. Maar een SDI-verbinding (audio en video in één digitaal pakket) werkt evenals met BNC-kabels. De aansluiting van een toestel kan dus composite, component, SDI zijn. De kabel ervoor is met BNC-connector. Om digitaal naar analoog om te zetten heb je een convertor nodig. De connectie en de beslissing analoog/digitaal hangt dus af van je toestellen die je gebruikt. (welke aansluitingen ze hebben: composiet, component of SDI)

Wat betreft de kabellengte kan je digitaal zo'n 250-300m zonder de 'cliff' te overschrijden. Je moet weten dat met een digitaal signaal bij slechts kleine aanpassing in kabellengte, de videokwaliteit fors kan dalen. (300m is ie bv goed, 301m al heel snel slecht). Indien je component moet aansluiten (3 kabels), zorg ervoor dat ze even lang zijn.

De 75 ohm slaat op de afsluitweerstand van de kabel. Een verbinding moet afgesloten worden met een weerstand die het overblijvende vermogen dissipeert. Anders kan het signaal gereflecteert worden en dus logischerwijze storing geven. Op sommige toestellen kan dat met een schakelaar (on/off), anderen hebben dan weer een tweede BNC connectie naast de ingang die je dan ofwel kan doorlussen (bv. meerdere monitoren aansluiten op een bron) ofwel kan afsluiten (met zo'n BNC-achtig afsluitweerstandje). De keten moet op het eind echter altijd afgesloten worden. De meeste toestellen waarmee ik gewerkt heb, hebben allen dergelijke optie. Ik weet niet of een toestel die optie ook 'ingebouwd' kan hebben (zonder de keuze met schakelaar of tweede connectie). Ik heb nog nooit over 50 ohm als impedantie gehoord. (toch niet in de cursus die ik hiervan gekregen heb) Video is wat mij betreft dus 75.

greetz
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan