Archief - Q: Beginnend fotograaf

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

skincollector

Legacy Member
Hoi,

sinds ongeveer een jaar ben ik actief bezig met fotografie/beeldende kunst, maar dit gebeurde meestal met een goedkoop digitaal fototoestel of zoiets...

nu vroeg ik me af wat het beste (semi) professioneel fototoestel qua prijs-kwaliteit?

GeeMPie

Legacy Member
skincollector zei:
Hoi,

sinds ongeveer een jaar ben ik actief bezig met fotografie/beeldende kunst, maar dit gebeurde meestal met een goedkoop digitaal fototoestel of zoiets...

nu vroeg ik me af wat het beste (semi) professioneel fototoestel qua prijs-kwaliteit?

het zou handig zijn als je een prijst noemt.

skincollector

Legacy Member
digitaal, liefst niet veel meer dan 500 euro ( ben namelijk nog student, alleen vakantiejob en zakgeld als inkomen... )

Neuskeutel

Legacy Member
500€ is net wat weinig voor een (semi-) professioneel toestel.
De Panasonic FZ-30 zou een goed (non-DSLR)toestel zijn en deze staat in Duitsland aan 520€ geprijsd.

Maar als je echt iets (semi-) professioneel wilt zou ik je toch aanraden nog door te sparen en voor een digitaal spiegelreflextoestel(DSLR) te gaan. De Canon EOS350D is een populair toestel. Body en kitlens kosten 700€. Hou er wel rekening mee dat je hier misschien wel nog andere lenzen zult moeten/willen bijkopen. Die kitlens heeft (slechts) een bereik van 18-55 en zou niet zo super zijn van kwalitiet.

ps: Deze prijzen heb van een Duitse webshop gehaald. (www.digitalo.de)

Thorens

Legacy Member
Of je kan ook gewoon analoog beginnen, heb je voor €500 (tweedehands) zeker een goed toestel en kan je al de kneepjes van het vak op de old-fashioned way leren.

Anendel

Legacy Member
Ge kunt natuurlijk ook tweedehands ene kopen. Voor 500€ kunt ge met een beetje geluk wel ne D70 of 300D of 350D vinden.
Maarja, een nieuwe lens ga je zeker moeten aanschaffen, en dat kost toch al minimum 250 voor iets van enige kwaliteit..

€500 analoog toestel: gegarandeerd dat je met dat budget iets prachtig kunt aanschaffen. Tegenwoordig smijten ze met die analogen bijna naar je hoofd.

Neuskeutel

Legacy Member
Mja, een analoog toestel is inderdaad goedkoper in aankoop maar hij gaat zich wel blauw betalen aan filmrolletjes. Zeker als beginner wanneer je nog veel moet experimenteren enzo.

Mistabeen

Legacy Member
de nikon D50 is te verkrijgen voor een 700-800 € dacht ik me 2lenzen bij
mss nog ff doorsparen eventueel

Thorens

Legacy Member
Neuskeutel zei:
Mja, een analoog toestel is inderdaad goedkoper in aankoop maar hij gaat zich wel blauw betalen aan filmrolletjes. Zeker als beginner wanneer je nog veel moet experimenteren enzo.
Sjah, zo deden ze het vroeger ook é :) Als ik eenmaal wat geld bijeenspaar ga ik ook analoog beginnen. Zo leer je ook spaarzaam te zijn en de juiste foto op het juiste moment te trekken.

Joeri

Legacy Member
Voor 500€ zou ik toch eens zoeken naar een 2dehands 300D met kitlens, zal rond die prijs draaien. Kwaliteit van de lens niet goed, nja, je moet ergens beginnen, en een andere lens die prijs/kwaliteit in de buurt komt van de kit zal er niet bijkunnen voor die prijs vrees ik. 18-55 is een vrij nuttig bereik op 1,6 crop camera imo.

Of je kan voor een deftige prosumer gaan, maar als je dan verder wil upgraden moet je weer alles vernieuwen, terwijl je dslr stapsgewijs kan uitbereiden.

guRuh

Legacy Member
Als je het ziet zitten om tweedehands een dslr te kopen, heb je niet zoveel opties.
Canon brengt ongelooflijk veel toestellen uit (die dan amper beter zijn dan de vorige, maar das een andere discussie ;) ), en natuurlijk trappen veel consumenten in die marketing techniek en kopen de nieuwe camera... Met als gevolg ga je vrij veel (goeie!) Canons vinden op de tweedehandsmarkt. Met een beetje geluk heeft die nog eens niet zoveel clicks op de teller, das ook iets waar je moet op letten.

Een Canon 10D of een 300D lijkt me ideaal om mee te beginnen... genoeg megapixels, goeie beeldkwaliteit op lage ISO's (maar nog altijd 10 x beter dan wat je nu hebt waarschijnlijk), alleen vrij trage camera's... wat natuurlijk relatief is (buffer van 4 shots).
Voordeel aan Canon is dat je heel veel lenzen vindt tweedehands... Dé kitlens lijkt me meer dan genoeg (18-55 3.5 - 5.6 dacht ik, typhon?): met slecht licht kan je het wel vergeten, maar buiten is zo'n lens echt wel goed.

Over analoog beginnen: zo lang je de rollekes bij de Makro/GB/Mediamarkt laat ontwikkelen is de prijs goed te doen (en de kwaliteit ook), bij een "echte" fotograaf betaalt ge u daar blauw aan

Anendel

Legacy Member
rollekes laten ontwikkelen? Ge moet dat zelf doen hé... Doe het dan wel in zwart/wit ipv kleur. Donkere kamer heeft ten eerste veel charmes en een basisuitrusting kost helemaal niet veel.

Floyd

Legacy Member
Anendel zei:
rollekes laten ontwikkelen? Ge moet dat zelf doen hé... Doe het dan wel in zwart/wit ipv kleur. Donkere kamer heeft ten eerste veel charmes en een basisuitrusting kost helemaal niet veel.
Kruipt wel veel tijd in...

mightyflup

Legacy Member
Ik heb een D70 met 2 lenzen, denk 2de hands zijn die niet zo duur meer. Heb hem nu 18 maand ofzo en ben er erg tevreden mee. ligt erg goed in de hand, de instellingen zijn duidelijk iso laagste wel maar 200 maar de kwaliteit is goed. En anders is Canon ook heel erg goed, een 300D ligt in dezelfde klasse :)

plexus

Legacy Member
Is een Konica Minolta dimage Z5 eigenlijk de moeite? Die heb je al voor €400, of is die maar gewoontjes?

Zou me ook graag een camera kopen, maar nu niet direct gewoon een soort cybershot.

(Wil je topic niet kapen skincollector, maar vond het stom om een nieuwe te openen)

vogelnestje

Legacy Member
Thorens zei:
Of je kan ook gewoon analoog beginnen, heb je voor €500 (tweedehands) zeker een goed toestel en kan je al de kneepjes van het vak op de old-fashioned way leren.

ik heb hier voor kerstmis nog een super Canon A1 (inclusief macrolens en filters) gekocht, voor € 200 (omda bij de vorige a1 een veer was gesprongen...) en dat zijn prachtige toestellen, vooral voor hem: alles manueel instellen, je leert rap bij, verschillende goedkope lenzen (2de hands)...

Joeri

Legacy Member
guRuh zei:
Een Canon 10D of een 300D lijkt me ideaal om mee te beginnen... genoeg megapixels, goeie beeldkwaliteit op lage ISO's (maar nog altijd 10 x beter dan wat je nu hebt waarschijnlijk), alleen vrij trage camera's... wat natuurlijk relatief is (buffer van 4 shots).

Da's alleen bij de 300D he (aan 2.5fps), 10D heeft er 9 (3fps)

Neuskeutel

Legacy Member
plexus zei:
Is een Konica Minolta dimage Z5 eigenlijk de moeite? Die heb je al voor €400, of is die maar gewoontjes?

Zou me ook graag een camera kopen, maar nu niet direct gewoon een soort cybershot.

(Wil je topic niet kapen skincollector, maar vond het stom om een nieuwe te openen)

Konica Minolta was zeker geen slecht merk, maar als ik juist ben, zijn ze overgenomen door Sony. Dus of er in de toekomst nog garantie beschikbaar is of passende lenzen gemaakt worden hangt volledig van Sony af.

Misschien weet iemand anders hier meer over?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan