Archief - Q: affiche psd omzetten in pdf / laten afprinten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SaMMah

Legacy Member
Jow,

Ik heb voor iemand een affishe gemaakt en men zou die dus graag laten afprinten bij een copycenter.

Nu heeft men mij gezegd dat je dat met een pdf-bestand kan doen.
Het probleem is dat wnnr ik mijn photoshopfile opsla als pdf, er een fout in het bestand komt.. En ik zou bijgod niet weten waarom.
Nu mijn vraag: op welke manier zet je je psd file het beste om in pdf formaat?

Mss nog een bijvraag, kan je in zo een copycenter ook andere bestandstypen gebruiken zoals jpg of psd? + welke grootte en afmetingen moet een bestand hebben voor affishes?

jpg versie
pdf versie (fout aan de 'j' van Jh)

Lo_fi

Legacy Member
In een copycenter gebruik je bij voorkeur een pdf-formaat. Als je zeker wil zijn van je lettertypes en resolutie doe je het volgende :

- Bij illustrator :
----------------

- Outlines maken van je lettertypes
- je bestand printen naar pdf (niet save as pdf want dat is absoluut niet hetzelfde). Bij de printer-properties kan je de kwaliteit van de print instellen.

In Photoshop
-------------

- Flatten je layers even
- Print to pdf. (zie werkwijze Illustrator)

Erinyes

Legacy Member
Nu we het er toch over hebben... Waarin ligt dat verschil tussen "save as..." en "print to pdf" ?

Logischerwijs ga je toch opslaan als pdf, en niet eerst ff naar het printmenu om vervolgens op te slaan als pdf? Of mis ik hier iets fundamenteel... :)

Lo_fi

Legacy Member
Dat zou logisch kunnen zijn..maar helaas. Als je een bestand saved naar pdf..is het veel groter qua bestandsgrootte, heeft het doorgaans geen printkwaliteit...enz..

Als je het print naar een pdf is het verbazend veel kleiner en van een zeer goeie kwaliteit.

Why? No idea. Maar het is zo.

Bigbuddha

Legacy Member
Bij save as pdf gebruik je de pdf conversion van illustrator zelf. Deze is allebehalven optimized. Printen naar pdf gebruikt acrobats eigen coversion spooler en is veel nauwkeuriger, en meestal meer up to date. Maar als ik me niet vergis moet je wel acrobat(niet de reader) hebben om te kunnen printen naar pdf?? Heb je meteen ook veel meer conversion settings. Ben niet echt met print bezig maar dit is wat ik er ongeveer van maak ;) 'k Ben zeker dat hier een print goeroe zit die me kan verbeteren.

Lo_fi

Legacy Member
Ja ik zocht het ook in die hoek..verschil in conversion alhoewel dat bizar is..Zowel Illustrator, Photoshop als Acrobat zijn van adobe..

Ivm het kunnen printen naar pdf..ik weet ook niet of je nu acrobat zelf moet hebben.. Ik heb het wel en precies al m'n collega's ook..dus ik kan het niet testen. Misschein iemand die zeker geen acrobat heeft laten kijken of hij kan printen naar pdf?

D3C0Y

Legacy Member
als ge em wilt laten drukken nie vergeten da die met CMYK-kleuren werken he, dus uw bron versie in CMYK kleure zetten als ge nie wilt da uw kleuren anders gaan zijn

ZeeraaR

Legacy Member
als ik de bestanden zo bekijken:
save as... hij slaat de bron op, zo zie je dat speciale tekens die hij niet herkent (ie het crollewietje voor en achter "rouge") opgeslaan worden als andere tekens. hetzelfde voor de effecten.
Print to... datgene wat normaalgewijs naar je printer gestuurd zou worden komt in een pdf terecht. het is dus letterlijk pixel per pixel.

Mss als je embedded fonts gebruikt. kan het eerste opgelost worden. niet standaard fonts worden dan ook in je pdf gezet. Probeer zeker dit eens!

En anders een online converter gebruiken voor bestanden kleiner dan 2MB, helaas niet voor psd maar mss dat het voor iets anders kan dienen. (ik krijg er geen spam van in mijn mailbox) http://www.gohtm.com/convert_pdf.asp#

SaMMah

Legacy Member
kheb een manier gevonden: gewoon de lagen in photoshop samenvoegen en opslaan als pdf. Het bestand is kleiner+ er zitten geen fouten meer in.

tnx voor de replies
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan