Archief - Q: Afbeelding vergroten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

#8U6

Legacy Member
Hallo. Is het mogelijk een afbeelding te vergroten zonder kwaliteits verlies ? En digitaal ? Alvast bedankt.

CtrlAshDel

Legacy Member
zonder kwaliteitsverlies? dat bestaat niet, tenzij het een vector-afbeelding is.

wat bedoel je met "en digitaal"?

dresse

Legacy Member
vrij normaal dat dit niet mogelijk is eh, ge kunt niets bijmaken wat er niet is... photoshop kan niet toveren.

wat ge wel kunt proberen is in photoshop elke keer maar met 10% te vergroten, dan gaat ge minder kwaliteitsverlies hebben. Als ge direct met 200% vergroot dan wilt photoshop dit snel doen en laat ie wat steekjes vallen soms :)

#8U6

Legacy Member
Wolfje zei:
wat bedoel je met "en digitaal"?

Foto's genomen met een analoge camera kan je toch vergroten... Mijn nonkel deed dat in zijn fotostudio vroeger.

CtrlAshDel

Legacy Member
aaan van dingen..eeuh.. van negatieven? daar kan ik u ni mee helpen ze :) ik ben ni begaand met analoge fotobewerkingen

wrong`

Legacy Member
met PS kan je wel tot 200% vergroten zkr als deze van een goed negatief gescanned zijn geweest

Afbeelding%201.png


hierboven is de originele grote van de afbeelding

Afbeelding%202.png


het resultaat nog even erbij zetten :

rat_origineel.jpg
-> Origineel

rat_200.jpg
- > 200%

hier is gebruikt gemaakt van Bicubische resampling wat volgens vele de meest accuratie methode is van beeldne vergroten...

normaal is deze methode wel te "vertrouwen" maar ook er niet met overdrijven anders gaan je beelden "kapot" gaan ;)

dresse

Legacy Member
ja tuurlijk kunt ge da.
maar zowiezo gaat ge kwaliteit verliezen. Misschien ni echt verliezen, want als ge gewoon wa verder gaat staan dan lijkt het op de originele afbeelding, ma uiteraard, doordat het groter is gaat ge meer detail kunnen zien en dit detail gaat wazig zijn aangezien photoshop geen "informatie" kan bijtoveren... Vrij logisch... (en uiteraard, als ge het negatief hebt kunt ge gewoon u negatief wa groter inscannen...)

Piru

Legacy Member
een negatief is meestal ook aan hogere resolutie ingescanned (bv 600dpi) in die zin kunt ge dus altijd vergroten aangezien ge terug kunt brengen naar 72 dpi, maar soit een simpele screenshot vergroten zit er niet in, wat die wunderboyz van CSI Miami ook maar mogen beweren! (btw fantastisch hoe ze zo doen alsof vind ik :p dan wordt da zo gelijk nog wa bijgerendered :lol: )

Dus dresse heeft gelijk over het pixels bijcreëeren, ps kan dit gewoon niet correct!

zipke

Legacy Member
helow boys,aangezien ik er geen nieuwe thread wil over maken en aangezien het hier ook gaat over vergroten en verkleinen zal ik het hier maar posten.
Ik dacht dat het aan mijn dpi lag maar toen ik die aanpaste veranderde niet wat ik zocht. Maarja miss heb ik niet het juiste aangepast e...
Mijn probleem is het volgende, als ik een bepaalde afbeelding open met photoshop dan staat die daar ten eerste al zeer klein op (A4-formaat verschijnt: 12 bij 17 cm ofzo.
En als ik dan tekst wil schrijven op dat A4 blad en ik neem het kleinste mogelijk (6) dan is mijn tekst nog steeds het 3 dubbele van de tekst dat al op de afbeelding stond (14 in word)
test.JPG


ik kan toch moeilijk beginnen schrijven in lettertype 1.5 ofzo e? :|

Grtz Z.

Featherfoot

Legacy Member
Ziet ge daar op uw screenshot da klembordje staan naast die T met da boogje onder? Kijk daar eens of ge nie met uw instellingen hebt zitten rotzooien.

Edit: En omfg, probeer die afbeeldingen die ge post eens wa kleiner te maken. Gans diene layout fucked up :/

zipke

Legacy Member
Featherfoot zei:
Ziet ge daar op uw screenshot da klembordje staan naast die T met da boogje onder? Kijk daar eens of ge nie met uw instellingen hebt zitten rotzooien.

Edit: En omfg, probeer die afbeeldingen die ge post eens wa kleiner te maken. Gans diene layout fucked up :/
excuseer mij ma da was ook al door die rat hierboven hoor sir ;)
edit: die T met boogje heeft er niets mee te maken :(

Featherfoot

Legacy Member
zipke zei:
excuseer mij ma da was ook al door die rat hierboven hoor sir ;)
edit: die T met boogje heeft er niets mee te maken :(

Die opmerking was ook op die rat bedoeld :) Het is echt irritant als ik zo een halve layout voor mijn neus krijg. Verklein die foto's wat en dan kan je ook nog zien wat er mis is maar de layout blijft tenminste wat tegoei.

Over je probleem. Ik doelde niet op die T met dat boogje, maar op het klembord ernaast. Als je niet snapt wat ik bedoel dan maak ik zometeen wel even een eigen screen ;)

dresse

Legacy Member
bij mij blijft de layout mooi hetzeldfe zennu :)
zit hier dan ook op 1600*1200 :music:

LunchBox

Legacy Member
stoefkont, zo'n dingen moet je naast je powerball record zetten Dries. (smiley)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan