Archief - Q: 3 vraagjes

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ShadesOfJae

Legacy Member
Hey, ik heb 3 vraagjes bij me :

1) Ik werk met ***.inc.php-bestanden, nu heb ik bij het italië.inc.php (in Dreamweaver) er voor gezorgd dat alle links worden onderlijnd en in het vet staan.
Ik load zowel italië.php en italïe.inc.php up, maar nu staat ook het menu in het vet (en onderlijnd, maar dat kan geen kwaad).
Hoe is dit op te lossen ?
(Alles één voor één gaan onderlijnen is geen mogelijkheid).

2) Als ik een stukje lay-out wil veranderen, dan moet ik dat op zo'n 50 pagina's allemaal apart gaan aanpassen, kan ik dit niet in één keer doen ?

3) Bestaat er een scriptje om op een forum (phpBB) alle foto's te resizen naar een bepaalde grootte ? Zoja, welk en hoe installeer ik dit ?

Alvast bedankt !
Mvg, Luger

Tyfius

Legacy Member
1 en 2: uw layout definieren in een extern CSS bestand. Je kan voor links dan aparte secties maken.

menu a:hover {}
submenu a:hover{}
...

3: dnno

ShadesOfJae

Legacy Member
Tyfius zei:
1 en 2: uw layout definieren in een extern CSS bestand. Je kan voor links dan aparte secties maken.

menu a:hover {}
submenu a:hover{}
...

3: dnno

Ik ben hier een totale leek in, dus zou je iets meer uitleg kunnen geven ? :p
Ik ken amper wat HTML so ..

Smoerf

Legacy Member
img resize script:

Code:
// Base HREF
var basehref = "http://www.whosonline.be";

// Small Images array
var verkleinde_afbeeldingen = new Array();

// Max size of image
var maxSize = 550;

// define function for big picture
function WareGrootte(e)
{
		if (window.event)
		{
			e = window.event;
		}
		var oSource = e.srcElement ? e.srcElement.src : e.target.src;
		tempvar = verkleinde_afbeeldingen[oSource];
		ViewLarge = window.open("", "_grootPlaatje","toolbar=no,location=no,menubar=no,scrollbars=yes,status=no,resizable=yes,left=0,top=0" + tempvar);
		ViewLarge.document.writeln("<html><head><title>Who's online: normaal plaatje</title>");
		ViewLarge.document.writeln("</head><body bgcolor=\"#ababab\" topmargin=\"0\" leftmargin=\"0\" marginheight=\"0\" marginwidth=\"0\">");
		ViewLarge.document.writeln("<img src=\"" + oSource + "\" onclick=\"window.close()\" title=\"Klik om venster te sluiten.\" onmouseover=\"this.style.cursor='hand'\">");
		ViewLarge.document.writeln("</body></html>");
		ViewLarge.document.close();
	}

// Define function for resizing
function verklein(afbeelding)
{
	if (window.event)
	{
		e = window.event;
	}
	
	if (typeof afbeelding != 'object')
	{
		var afbeelding = e.srcElement ? e.srcElement : e.target;
	}
	
	var width = afbeelding.width;
	var height = afbeelding.height;
	var url = afbeelding.src;

	if (width > maxSize)
	{
//		verkleinde_afbeeldingen[url] = ",width=" + width + ",height=" + height;
		verkleinde_afbeeldingen[url] = ",width=800,height=600";
		afbeelding.width = maxSize;
		afbeelding.title = "Klik voor ware grootte.";
		afbeelding.style.border = "1px dashed #333333";
		afbeelding.onclick = WareGrootte;
		afbeelding.height = Math.floor(height/(width/maxSize));
		afbeelding.style.cursor = "hand";
	}
}

// ddefine function for searching images
function search_images()
{
	aantal = document.images.length;
	i = 0;

	while (aantal > i)
	{
		imgurl = document.images[i].src;

		if (!imgurl.match(basehref))
		{
			if (document.images[i].complete)
			{
				verklein(document.images[i]);
			}
			else
			{
				document.images[i].onload = verklein;
			}
		}
		
		i++;
	}
}

En dan onderaan iedere pagina van topic dit:

Code:
<script type="text/javascript">
search_images();
</script>

De basehref is nodig zodat hij prenten die op uw site gehost worden én breder zijn dan de max-breedte niet verkleint.

ShadesOfJae

Legacy Member
Smoerf zei:
img resize script:

Code:
// Base HREF
var basehref = "http://www.whosonline.be";

// Small Images array
var verkleinde_afbeeldingen = new Array();

// Max size of image
var maxSize = 550;

// define function for big picture
function WareGrootte(e)
{
		if (window.event)
		{
			e = window.event;
		}
		var oSource = e.srcElement ? e.srcElement.src : e.target.src;
		tempvar = verkleinde_afbeeldingen[oSource];
		ViewLarge = window.open("", "_grootPlaatje","toolbar=no,location=no,menubar=no,scrollbars=yes,status=no,resizable=yes,left=0,top=0" + tempvar);
		ViewLarge.document.writeln("<html><head><title>Who's online: normaal plaatje</title>");
		ViewLarge.document.writeln("</head><body bgcolor=\"#ababab\" topmargin=\"0\" leftmargin=\"0\" marginheight=\"0\" marginwidth=\"0\">");
		ViewLarge.document.writeln("<img src=\"" + oSource + "\" onclick=\"window.close()\" title=\"Klik om venster te sluiten.\" onmouseover=\"this.style.cursor='hand'\">");
		ViewLarge.document.writeln("</body></html>");
		ViewLarge.document.close();
	}

// Define function for resizing
function verklein(afbeelding)
{
	if (window.event)
	{
		e = window.event;
	}
	
	if (typeof afbeelding != 'object')
	{
		var afbeelding = e.srcElement ? e.srcElement : e.target;
	}
	
	var width = afbeelding.width;
	var height = afbeelding.height;
	var url = afbeelding.src;

	if (width > maxSize)
	{
//		verkleinde_afbeeldingen[url] = ",width=" + width + ",height=" + height;
		verkleinde_afbeeldingen[url] = ",width=800,height=600";
		afbeelding.width = maxSize;
		afbeelding.title = "Klik voor ware grootte.";
		afbeelding.style.border = "1px dashed #333333";
		afbeelding.onclick = WareGrootte;
		afbeelding.height = Math.floor(height/(width/maxSize));
		afbeelding.style.cursor = "hand";
	}
}

// ddefine function for searching images
function search_images()
{
	aantal = document.images.length;
	i = 0;

	while (aantal > i)
	{
		imgurl = document.images[i].src;

		if (!imgurl.match(basehref))
		{
			if (document.images[i].complete)
			{
				verklein(document.images[i]);
			}
			else
			{
				document.images[i].onload = verklein;
			}
		}
		
		i++;
	}
}

En dan onderaan iedere pagina van topic dit:

Code:
<script type="text/javascript">
search_images();
</script>

De basehref is nodig zodat hij prenten die op uw site gehost worden én breder zijn dan de max-breedte niet verkleint.


En waarom moet ik deze scripts juist invoeren ?
Alvast bedankt !

Smoerf

Legacy Member
LugeR zei:
Hey, ik heb 3 vraagjes bij me :
3) Bestaat er een scriptje om op een forum (phpBB) alle foto's te resizen naar een bepaalde grootte ? Zoja, welk en hoe installeer ik dit ?

En waar je dit invoert?

Wel de javascript code stop je in een apart bestand (imageresize.js ofzoiets), dat bestand load je up. Vervolgens doe je in je header template tussen de <head> en de </head> tags dit:

<script type="text/javascript" src="http://www.domein.tld/pad_naar_js/imageresize.js"></script>

en in de footer template doe je net boven </body> dit <script type="text/javascript">search_images();</script>

ShadesOfJae

Legacy Member
Smoerf zei:
En waar je dit invoert?

Wel de javascript code stop je in een apart bestand (imageresize.js ofzoiets), dat bestand load je up. Vervolgens doe je in je header template tussen de <head> en de </head> tags dit:

<script type="text/javascript" src="http://www.domein.tld/pad_naar_js/imageresize.js"></script>

en in de footer template doe je net boven </body> dit <script type="text/javascript">search_images();</script>

Ik heb onderstaand script onder de naam imageresize.js in phpBB/templates/beats101/ gestoken
Code:
// Base HREF
var basehref = "http://www.whosonline.be"; 
....
			document.images[i].onload = verklein;
			}
		}
		
		i++;
	}
}

Ik heb onderstaand script op de juiste plaats in phpBB/templates/beats101/overall_header gestoken

Code:
<script type="text/javascript" src="http://www.domein.tld/pad_naar_js/imageresize.js"></script>

Ik heb onderstaand script op de jusite plaats in phpBB/templates/beats101/overall_footer gestoken

Code:
</body> dit <script type="text/javascript">search_images();</script>

En het werkt niet ... :confused:
Wat doe ik verkeerd ?

/edit : helemaal bovenaan de pagina staat er dit : onload="resize_images()"

Smoerf

Legacy Member
LugeR zei:
helemaal bovenaan de pagina staat er dit : onload="resize_images()"

Hm I wonder... What could it be now?


en in de footer template doe je net boven </body> dit <script type="text/javascript">search_images();</script>

footer template boven </body>, is dat niet helemaal onderaan?

Je kan moeilijk een pagina op images searchen die nog niet helemaal geladen is
En ik raad je aan om de basehref aan te passen naar jouw domein

Rvl

Legacy Member
Voor u layout nie op alle pagina's te moeten aanpassen en gewoon in 1 bestand kan je best het volgende doen. Dit is als de structuur van u layout (niet de content die ge altijd inlaad) hetzelfde is? Nu hoeft ge gewoon als ge iets aan u layout wilt verandere de header.php of footer.php aan te passen en wordt da op alle pagina's toegepast.

<?php include_once("header.php"); ?>
hier komt u content
<?php include_once("footer.php"); ?>

ShadesOfJae

Legacy Member
Smoerf zei:
Hm I wonder... What could it be now?




footer template boven </body>, is dat niet helemaal onderaan?

Je kan moeilijk een pagina op images searchen die nog niet helemaal geladen is
En ik raad je aan om de basehref aan te passen naar jouw domein

Ik snap het niet hoor ... :oink:
En wat is de basehref ?


Ik weet het, kben een noob :p

Smoerf

Legacy Member
Lees je eigenlijk wel een volledige reply door?

smoerf zei:
De basehref is nodig zodat hij prenten die op uw site gehost worden én breder zijn dan de max-breedte niet verkleint

en iets verder
smoerf zei:
En ik raad je aan om de basehref aan te passen naar jouw domein

Dus int kort

als je forum staat op www.mijnsite.be/phpbb2/ dan verander je gewoon de basehref in "http://www.mijnsite.be" En dat is het enige wat je zou moeten doen. (en natuurlijk die search_images() functie in je footer template zetten)

ShadesOfJae

Legacy Member
Smoerf zei:
Lees je eigenlijk wel een volledige reply door?



en iets verder


Dus int kort

als je forum staat op www.mijnsite.be/phpbb2/ dan verander je gewoon de basehref in "http://www.mijnsite.be" En dat is het enige wat je zou moeten doen. (en natuurlijk die search_images() functie in je footer template zetten)

Maar waar kan ik die basehref veranderen ?

ShadesOfJae

Legacy Member
dJeez zei:
Misschien door uw ogen eens op en te trekken en eens te kijken wat je net hebt gekopieerd? Het is maar een idee.

En moest je echt blind zijn : bekijk https://www.beyondgaming.be/forums eens, helemaal bovenaan.

Ik had het ondertussen al door,
en had het dan ook al aangepast.

Maar ik heb nu al vanalles geprobeerd, maar het wil maar niet lukken ...

Ik heb wel een andere template (beats101), kan dat misschien kwaad ?
(Ik heb wel in één van de scriptjes subSilver veranderd in beats101)

Smoerf

Legacy Member
Kay ik leg het nog 1 keer uit.

1) kopiëer de javascript-code en noem het image_resize.js.
2) Pas 'basehref = "http://www.whosonline.be";' aan naar 'basehref="http://www.jouwdomein.tld";'
3) kopiëer 'image_resize.js' naar de map waarin je forum staat (dus de map van phpbb waar index.php enzo instaan)
4) Ga naar de map van je huidige template in de map waarin je forum staat
5) kopiëer "header.tpl" naar je desktop (of iets anders)
6) Open het bestand en plaats net boven </head> het volgende <script type="text/javascript" src="image_resize.js'></script>
7) kopiëer nu het 'header.tpl' bestand van je desktop terug naar de map van je huidige template (als je ftp programma vraagt of hij het bestand mag overschrijven, klik dan ja)
8) kopiëer het bestand "footer.tpl" naar je desktop
9) Open het bestand en plaats net boven </body> het volgende <script type="text/javascript">search_images();</script>
10) kopiëer nu het 'footer.tpl' bestand van je desktop terug naar de map van je huidige template (als je ftp programma vraagt of hij het bestand mag overschrijven, klik dan ja)

Normaal zou het nu moeten werken. Als het nu nog niet werkt, tjah, dan ben je choco natuurlijk.

ShadesOfJae

Legacy Member
Smoerf zei:
Kay ik leg het nog 1 keer uit.

1) kopiëer de javascript-code en noem het image_resize.js.
2) Pas 'basehref = "http://www.whosonline.be";' aan naar 'basehref="http://www.jouwdomein.tld";'
3) kopiëer 'image_resize.js' naar de map waarin je forum staat (dus de map van phpbb waar index.php enzo instaan)
4) Ga naar de map van je huidige template in de map waarin je forum staat
5) kopiëer "header.tpl" naar je desktop (of iets anders)
6) Open het bestand en plaats net boven </head> het volgende <script type="text/javascript" src="image_resize.js'></script>
7) kopiëer nu het 'header.tpl' bestand van je desktop terug naar de map van je huidige template (als je ftp programma vraagt of hij het bestand mag overschrijven, klik dan ja)
8) kopiëer het bestand "footer.tpl" naar je desktop
9) Open het bestand en plaats net boven </body> het volgende <script type="text/javascript">search_images();</script>
10) kopiëer nu het 'footer.tpl' bestand van je desktop terug naar de map van je huidige template (als je ftp programma vraagt of hij het bestand mag overschrijven, klik dan ja)

Normaal zou het nu moeten werken. Als het nu nog niet werkt, tjah, dan ben je choco natuurlijk.

Als ik het exact doe zoals jij hier zegt, dan kom ik uit op een zwart scherm :confused:

ShadesOfJae

Legacy Member
Ik heb zonet gemerkt dat het in zowat elke browser werkt, behalve firefox :p
Ik heb wel in één van de scripts een " in een ' moeten veranderen, maar swat ..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan