Archief - [PROG]programmeertaal en games

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BOYJUNIOR

Legacy Member
ik zou graag een programmeertaal leren, maar weet niet dewelke. dus is mijn vraag: Wat is de beste programmeertaal voor games? Ik hoop dat iemand van jullie mij zou kunnen helpen.

Vich

Legacy Member
LOL @ Bubbling Zombie

Boyjunior:
Als je 1 minuut moeite had gedaan met Google, dan had je gezien dat je op eender welke willekeurige game site 95% van de tijd met C++ zal worden geconfronteerd.

Smikkelone

Legacy Member
leer onmiddellijk c# (opvolger c++), dan zijt ge tegen da ge klaar zijt met leren mee met uw tijd :p)

Cakeman

Legacy Member
Ik vraag mij af waarom iedereen die wilt programmeren vraagt naar de taal waarin de meeste games worden gemaakt.

De grote games zoals Quake en Half Life enzo worden inderdaad in C++ (delen zelfs in C en Assembler dacht ik?) gemaakt, maar dat niveau zal de gemiddelde programmer hier niet halen denk ik.

Als je gewoon simpele zaken zoals pong, tetris en breakout wilt maken, maakt het in principe niet uit welke taal je kiest.

killgore

Legacy Member
Smikkelone zei:
leer onmiddellijk c# (opvolger c++), dan zijt ge tegen da ge klaar zijt met leren mee met uw tijd :p)
bs

c++ zal nog vrij lange tijd gebruikt worden in game industrie, want hoeveel java en c# mensen er ook gaan zeggen dat de snelheden van hun programmeertaaltjes ook mogen oplopen, ze zullen c++ op gamedesign vlak niet snel inhalen.
Ook moet je rekening houden met het feit dat men reeds beschikt over pak c++ code die men wilt hergebruiken.
En dan laatste nog: wat men ook wilt laten geloven, c++ is niet compleet verouderd, het is net als java en c# oo ondersteuning. Het is niet omdat een taal unmanaged code gebruikt dat ze verouderd is he. Het is niet omdat een taal "moeilijker" is dat ze verouderd is. Voor de meeste toepassingen zal c# of java idd makkelijker zijn, ma hou op aub met te zeggen dat cpp passé is, het heeft nog steeds zen nut!

Vich

Legacy Member
Smikkelone zei:
leer onmiddellijk c# (opvolger c++), dan zijt ge tegen da ge klaar zijt met leren mee met uw tijd :p)

Wat killgore zegt. C# kán dan misschien ook wel in native code compileren, het is nog nét niet snel genoeg om even snel te zijn als C++. En die paar procenten maken echt uit als je games maakt.
Stél nu dat C# tóch even snel zou zijn, dan nog gaat men C# niet gebruiken om prof. games mee te maken. Waarom niet? Stel dat je een hele engine (en alle bijhorende libraries) maakt in C#, hoe ga je dan je code proteren naar een PS2/PS3/XBox/Nintendo DS/whatever? Niet dus, want die platformen accepteren enkel C++ compilers.
Bij consoles ga je ook steeds low level acces nodig hebben, wat enkel door C/C++ code op dit moment te verwezenlijken is.
Wat ik wél nog zie gebeuren is dat men de hele grafische engine, physics engine en andere low level dingen in C++ maakt en later de game code in C# programmeert, omdat men vanuit C# nog die C++ libraries kan aanspreken. Game code is niet zo performance-kritiek en ook meer high-level, dus daar is C# nog interessant voor. Maar zo ver staat de industrie bijlange nog niet. Het is niet zo eenvoudig om je C++ libraries "even aan te passen" zodat ze in C# toegankelijk zijn.

Bubbling Zombie

Legacy Member
Vich zei:
Wat killgore zegt. C# kán dan misschien ook wel in native code compileren, het is nog nét niet snel genoeg om even snel te zijn als C++. En die paar procenten maken echt uit als je games maakt.
Stél nu dat C# tóch even snel zou zijn, dan nog gaat men C# niet gebruiken om prof. games mee te maken. Waarom niet? Stel dat je een hele engine (en alle bijhorende libraries) maakt in C#, hoe ga je dan je code proteren naar een PS2/PS3/XBox/Nintendo DS/whatever? Niet dus, want die platformen accepteren enkel C++ compilers.
Bij consoles ga je ook steeds low level acces nodig hebben, wat enkel door C/C++ code op dit moment te verwezenlijken is.
Wat ik wél nog zie gebeuren is dat men de hele grafische engine, physics engine en andere low level dingen in C++ maakt en later de game code in C# programmeert, omdat men vanuit C# nog die C++ libraries kan aanspreken. Game code is niet zo performance-kritiek en ook meer high-level, dus daar is C# nog interessant voor. Maar zo ver staat de industrie bijlange nog niet. Het is niet zo eenvoudig om je C++ libraries "even aan te passen" zodat ze in C# toegankelijk zijn.

:offtopic: de nieuwe aurora toolset (voor nwn2) gaat in .net zijn ^^

Vich

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
:offtopic: de nieuwe aurora toolset (voor nwn2) gaat in .net zijn ^^
En waarin denk je dat NWN2 geschreven is ;)
Bij ons op het bedrijf gaat men ook meer en meer tools in .NET maken, maar dus énkel tools.

.Acku.

Legacy Member
Zoals gezegd: voor beginners/hobbyisten maakt dat erg weinig uit

spoocke

Legacy Member
zou eerst voor de gemakkelijke taal gaan visual basic
van daar uit heb je dan al een goeie basis en gaat c++ of c# stuk gemakkelijker zijn
en zet asm maar uit je kop
lol zal nog ni voor het eerste jaar zijn
www.seangreasley.com
goeie video tutorials
van vb 6.0 naar c++ en meer
;) groete en geluk

Bubbling Zombie

Legacy Member
Vich zei:
En waarin denk je dat NWN2 geschreven is ;)
Bij ons op het bedrijf gaat men ook meer en meer tools in .NET maken, maar dus énkel tools.

ok, weeral iets nieuws geleerd :)

Cakeman

Legacy Member
spoocke zei:
zou eerst voor de gemakkelijke taal gaan visual basic
van daar uit heb je dan al een goeie basis en gaat c++ of c# stuk gemakkelijker zijn
Waarom niet meteen met C# beginnen?
Als je met VB6 gaat beginnen, leer je meteen de slechte gewoontes aan.

Jerre Muesli

Legacy Member
of maak wat games in JavaScript ...
syntax doet veel denken aan C programma's

killgore

Legacy Member
x4xk3 zei:
of maak wat games in JavaScript ...
syntax doet veel denken aan C programma's
syntax js gaat al vrij ver weg van c. het type code (symbol based) is gelijkaardig, maar daar stopt het gros van de vergelijkingen ;).

Unzip Attack

Legacy Member
Cakeman zei:
Ik vraag mij af waarom iedereen die wilt programmeren vraagt naar de taal waarin de meeste games worden gemaakt.

De grote games zoals Quake en Half Life enzo worden inderdaad in C++ (delen zelfs in C en Assembler dacht ik?) gemaakt, maar dat niveau zal de gemiddelde programmer hier niet halen denk ik.

Als je gewoon simpele zaken zoals pong, tetris en breakout wilt maken, maakt het in principe niet uit welke taal je kiest.

daar ga ik volledig mee akkoord.
verder is C++ nog LANG niet afgeschreven, voor zowat elk graphics onderzoek of game is DE standaard.

Vich

Legacy Member
x4xk3 zei:
zucht ... doet denken aan != is gelijk aan
en ik praat nog altijd over de syntax hé

Inderdaad, en daarbij vergeleek je de syntax van een object-geörienteerde taal met die van een procedurele taal :x

passero

Legacy Member
@Vick,

Je zegt dat C# in native code kan compileren? Explain aub want voor zover ik weet compileert toch in MSIL waarbij je dus op de virtual machine van .net zit...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan