Archief - [PROG][C#] Console openen vanuit windows applicatie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SMa

Legacy Member
Hoe kan ik vanuit een windows form/applicatie een console-programma openen?
Ik dacht dat het zou lukken met namespace.Program.Main(new string[0]),
hierbij doorloopt hij wel de statische Main-methode, maar bij bvb een ReadLine() leest hij null als input en loopt het programma gewoon door. De console komt in feite nooit op het scherm.

Ik kan het natuurlijk oplossen met een extra form met enkel een textbox in, maar dit vind ik niet zo netjes ;)


Zowel de console als de form maken deel uit van dezelfde solution.
En ik zou ook graag argumenten kunnen meegeven, wanneer de console geopend wordt.

Krueger

Legacy Member
Als je een nieuw project maakt kan je toch kiezen of je een windows form applicatie of console applicatie wil starten. Als je bij die van de console applicatie gewoon de code copieert, llukt het dan niet?

SMa

Legacy Member
Tyfius zei:
thx! daar kan ik weer mee verder ;)

Is er dan ook een manier om de 2 processen met elkaar te laten communiceren? En om ze bvb met hetzelfde object te laten werken?



Krueger zei:
Als je een nieuw project maakt kan je toch kiezen of je een windows form applicatie of console applicatie wil starten. Als je bij die van de console applicatie gewoon de code copieert, llukt het dan niet?
In mijn applicatie heb ik een form en een console (oorspronkelijk enkel om efficient te kunnen debuggen).

Een form is vaak heel handig om met data te werken (bvb via een DataGridView), maar vanaf je bvb 100 verschillende handelingen wilt laten uitvoeren moet je beginnen werken met diepe menu's, extra forms, ... En dan kan een console (naast de menu's, forms, ...) wel sneller werken voor de meer geavanceerde gebruikers.

(en code kopieren is imo nooit een goede oplossing, want dan sluipen er zowiezo verschillen in die soms tot onverklaarbare bugs kunnen leiden)

Krueger

Legacy Member
SMa zei:
In mijn applicatie heb ik een form en een console (oorspronkelijk enkel om efficient te kunnen debuggen).

Een form is vaak heel handig om met data te werken (bvb via een DataGridView), maar vanaf je bvb 100 verschillende handelingen wilt laten uitvoeren moet je beginnen werken met diepe menu's, extra forms, ... En dan kan een console (naast de menu's, forms, ...) wel sneller werken voor de meer geavanceerde gebruikers.

(en code kopieren is imo nooit een goede oplossing, want dan sluipen er zowiezo verschillen in die soms tot onverklaarbare bugs kunnen leiden)

Ik heb het hier over de 1 of twee regels code die worden gegenereerd door de c# compiler zelf, als je een console applicatie maakt. Als je die al niet vertrouwd, kan je beter geen c# schrijven.

SMa

Legacy Member
Krueger zei:
Ik heb het hier over de 1 of twee regels code die worden gegenereerd door de c# compiler zelf, als je een console applicatie maakt. Als je die al niet vertrouwd, kan je beter geen c# schrijven.
Welke regels bedoel je juist?

Tzal een misverstand zijn ;) Ik dacht dat je niet goed verstond waarom ik een console wil oproepen en dat je bedoelde dat ik mijn code moet kopieren naar de console.

Krueger

Legacy Member
SMa zei:
Welke regels bedoel je juist?

Tzal een misverstand zijn ;) Ik dacht dat je niet goed verstond waarom ik een console wil oproepen en dat je bedoelde dat ik mijn code moet kopieren naar de console.

Stel, je maakt een nieuw project van het type console apllication. Dan worden er automatisch een aantal regels code gegenereerd. Als je dan je programma onmddellijk runt, krijg je een lege console te zien. Dus de IDE eeft een aantal regeld voor jou gegeneerd, die aanleiding geven tot een lege console, net hetgeen jij nodig hebt (denk ik). Dus als je die regels code zou copieren in je windows form applicatie, heb je de code om een console te openen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan