Archief - [prog] Sjcp 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Rajiv

Legacy Member
Hoi

Ik moet voor het bedrijf waar ik wil werken beschikken over het certificaat "Sun Certified Java Programmer". Ik heb lectuur over de 1.5.
Over de 1.6 bestaat er ook al een examen. Maar weet iemand of hier al boeken ofzo rond uit zijn?

Verder nog een paar algemene vraagjes: die examens, waar doe je die juist? Kostprijs?
En stel nu dat ik het examen voor jdk 1.5 doe, moet ik dan een volledig nieuw maken voor de 1.6?

Bavo aka Joske

Legacy Member
Ik zie weinig verschillen tussen 1.6 en 1.5. Imo volstaat het 1.5 te leren. Je kan altijd een upgrade examen doen van een vorige versie voor minde rgeld en minder moeite, maar niemand met gezond verstand gaat verwachten dat je eentje doet voor 1.6 als je 1.6 hebt gedaan.

Het vershcil tussen 1.5 en 1.4 was wél de moeite, en tussen 1.6 en 1.7 zal dat ook zo zijn, maar deze niet nee.

Rajiv

Legacy Member
Ja, idd, heb ik ook gemerkt dat die stap minder klein is.
Ga dan de 1.5 leren, heb mooie cursus ervan :)

Weet er soms iemand nog een antwoord waar je zo'n examen kan doen, en in welke prijsklasse zo'n examen schommelt?

Emerxill

Legacy Member
Moogt ge dat niet op kosten van dat bedrijf doen? Allez, ik vind dat raar dat ze het u zelf doen betalen...

Rajiv

Legacy Member
Ik mag het op kosten van dat bedrijf doen.
'T is te zeggen; ik moet het certificaat halen om daar te mogen beginnen werken. Als ik het gehaald heb, worden al de kosten wel terug betaald door hen.

WHiSPy

Legacy Member
Rajiv zei:
Ik mag het op kosten van dat bedrijf doen.
'T is te zeggen; ik moet het certificaat halen om daar te mogen beginnen werken. Als ik het gehaald heb, worden al de kosten wel terug betaald door hen.

Honestly: zo'n aanbod bedank ik vriendelijk voor. :)

Bavo aka Joske

Legacy Member
Is een vrij goedkoop certificaat, kan geen kwaad het al te halen

Rajiv

Legacy Member
210 euro. Haal ik het nu niet, zou ik het later toch moeten halen.
Zit nu toch even thuis, kan het terwijil studeren :)

WHiSPy

Legacy Member
Bavo aka Joske zei:
Is een vrij goedkoop certificaat, kan geen kwaad het al te halen

Het is 'n certificaat dat niks zegt over jouw kwaliteiten als programmeur. Ik kan bij wijze van spreken mijn grootmoeder 'n boek geven en dan kan ze dat certificaat halen.

Als werkgever heb je genoeg manieren om zeker te zijn dat je 'n goede persoon in dienst hebt. (proefperiode anyone?) Als je de 210 euro niet wil investeren in iemand nieuw, dan mag je je eerst wel afvragen of je wel iemand nieuw zoekt. :)

Het is gewoon van 't begin af aan 'n foutieve instelling van de werkgever...

BartDP

Legacy Member
WHiSPy ben je er dan wel mee akkoord (bij wijze van spreke eh), dat een bedrijf je aanneemt en dan vraagt (gedurende een opleidingsperiode) om bepaalde certificaten te halen?

WHiSPy

Legacy Member
mr charel zei:
WHiSPy ben je er dan wel mee akkoord (bij wijze van spreke eh), dat een bedrijf je aanneemt en dan vraagt (gedurende een opleidingsperiode) om bepaalde certificaten te halen?

Uiteraard. Een bedrijf neemt op 't begin de verantwoordelijkheid op zich om je op te leiden tot de persoon die zij denken nodig hebben. :)

Bavo aka Joske

Legacy Member
WHiSPy zei:
Het is 'n certificaat dat niks zegt over jouw kwaliteiten als programmeur. Ik kan bij wijze van spreken mijn grootmoeder 'n boek geven en dan kan ze dat certificaat halen.

Diploma's ook niet. Ze geven enkel een goede indicatie. Het certificaat zegt dat je de taal syntactisch grondig kent, en dat is heel wat meer dan wat een gemiddelde programmeur ervan kent. Zelfs ik verbaas me er telkens nog van hoe diep het soms zit in de Java taal, en heb het examen al een viertal keer geleerd (geef er cursussen in).

Vergeleken tegenover MS of Cisco examens is deze helemaal niet door, teriwjl ze wel heel wat aantoont. De kennis van SCJP is het absolute minimum op J2EE certificatie-pad. De later certificaten zijn nuttig, maar niet zo omvattend meer.

WHiSPy

Legacy Member
Bavo aka Joske zei:
Diploma's ook niet. Ze geven enkel een goede indicatie. Het certificaat zegt dat je de taal syntactisch grondig kent, en dat is heel wat meer dan wat een gemiddelde programmeur ervan kent. Zelfs ik verbaas me er telkens nog van hoe diep het soms zit in de Java taal, en heb het examen al een viertal keer geleerd (geef er cursussen in).

Vergeleken tegenover MS of Cisco examens is deze helemaal niet door, teriwjl ze wel heel wat aantoont. De kennis van SCJP is het absolute minimum op J2EE certificatie-pad. De later certificaten zijn nuttig, maar niet zo omvattend meer.

Diploma's en certificaten geven de indicatie dat je kan studeren.

Een werkgever wil iemand in dienst nemen die gepassioneerd is door wat ie doet of gaat doen. Vorige keer stond er nog 'n artikel gelinkt via javalobby (dacht 'k) waarbij 'n blogger de eigenschappen naar voren brengt waarbij 'n werkgever kan zien of iemand goed is of kan worden of niet. De key factor daarbij was passie. De wil om altijd maar te blijven bijleren...

Bubbling Zombie

Legacy Member
WHiSPy zei:
Diploma's en certificaten geven de indicatie dat je kan studeren.

Een werkgever wil iemand in dienst nemen die gepassioneerd is door wat ie doet of gaat doen. Vorige keer stond er nog 'n artikel gelinkt via javalobby (dacht 'k) waarbij 'n blogger de eigenschappen naar voren brengt waarbij 'n werkgever kan zien of iemand goed is of kan worden of niet. De key factor daarbij was passie. De wil om altijd maar te blijven bijleren...

ja, want dat was een schitterend artikel die vooral niet alle "boh DUUUH" dingen naar voor brengt. Als ge die dingen niet kon afleiden van uzelf dan verdient ge geen job.

eniac

Legacy Member
Ik heb ondertussen bijna een jaar m'n SCJP-certificaat en ik heb het erg nuttig gevonden. Het zegt misschien niets over je programmeerkwaliteiten, maar zoals bavo al zegt, het duidt wel op het feit dat je de syntax en de kleine grilligheden van de taal kent en je klaar bent om die op 1-2-3 ook toe te passen.

Velen denken dat ze de taal onder de knie hebben, maar als je niet-gecertificeerden enkele van de neteligere kwesties voorlegt die in een goed SCJP-boek staan, dan blijkt het ineens toch zo enorm simpel niet meer te zijn.

dJeez

Legacy Member
eniac zei:
Velen denken dat ze de taal onder de knie hebben, maar als je niet-gecertificeerden enkele van de neteligere kwesties voorlegt die in een goed SCJP-boek staan, dan blijkt het ineens toch zo enorm simpel niet meer te zijn.
Welk(e) boek(en) is/zijn volgens u eigenlijk aan te raden? Dat kan nuttig zijn voor diegenen die het certificaat willen halen :p.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan