Archief - [Prog] [Java] Java advies voor studenten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bubbling Zombie

Legacy Member
Onzen leerboek ( *G* ) van paterns is atm Design Patterns explained. Fijn boek moet ik zeggen, leest zeer aangenaam :)

Bubbling Zombie

Legacy Member
agent #2 zei:
Wij gebruiken "Applying UML & Patterns" van Craig Larman.

die hebben wij verleden jaar gebruikt. Manman, onzen docent kon dien boek zooooooo hard ophemelen he.

agent #2

Legacy Member
Bij ons wordt dat vak zwaar onderschat. Vorige week 8 van de 44, vandaag 9 van de 44. ^^

Ik vind het boek handig omdat het wat meer diepte geeft bij de docent zijn slides.

Tyfius

Legacy Member
Wij zien dat aan de hand van 2 boeken.
Project-Based Software Engineering, An object-oriented approach en praktisch UML, 3de editie, + de slides van de docent.

Vorig jaar hadden we alleen basic slides en dat eerste boek (kmoet dat vak herdoen :x) en dit jaar dus een extra boek en meer geavanceerde slides. Vorig jaar zat er ook nooit veel volk in die lessen, en dit jaar merk ik dat ook terug op, en ik kan nu al zeggen dat de helft gaat afzien tijdens dat examen, want ze denken dat ze het nu al kunnen.

Wij krijgen daar ook werkzittingen van, vorige vrijdag de eerste gehad adhv c++ en qt. Kmoet zeggen, ik heb meer dan een jaar geen C++ aangeraakt, en toe de docent zei dat de volgende les een pak zwaarder ging zijn schoot iedereen in paniek, terwijl ik me daar nu bij wijze van spreke zat te vervelen.

passero

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
die hebben wij verleden jaar gebruikt. Manman, onzen docent kon dien boek zooooooo hard ophemelen he.

Zegt de naam Meersman of Israel u toevallig niets?

eniac

Legacy Member
passero zei:
Zegt de naam Meersman of Israel u toevallig niets?

Don't mention those names. Ik kan ze beiden gewoon doodslaan.

Israel ziet er dit jaar nog erger uit dan anders btw.

passero

Legacy Member
eniac zei:
Don't mention those names. Ik kan ze beiden gewoon doodslaan.

Israel ziet er dit jaar nog erger uit dan anders btw.

omfg da kan gewoon nie? Da zal waarschijnlijk door al onze mottige projecten van vorig zijn :d
Die kerel konde gewoon uitlachen waar hij bij stond en die had da nog nie door bwaha

eniac

Legacy Member
passero zei:
Da zal waarschijnlijk door al onze mottige projecten van vorig zijn :d

How very familiar. Nul organisatie, nul communicatie, probeer dan maar iets deftigs ineen te steken. Vooral als je afhankelijk bent van andere groepen die andere delen van het project maken.

Maar we gaan offtopic ;)

DarkBone

Legacy Member
.Acku. zei:
Patterns in Java door Wiley is ook een boek over Patterns, maar af te raden wegens extreem saai. Man man :(

Ik heb hier twee boeken ligen ivm design patterns:
- Design Patterns door 'The Ganf of Four' / Addison Wesley, zowat het standaardwerk
- Patterns of Enterprise Application Architecture / Addison Wesley, behandelt zowat dezelfde patterns als in bovenstaand boek, zowel voorbeeldcode in C# als Java als / ooit gratis op de kop kunnen tikken op zo'n boekenfestijn :p

't zijn uiteraard interessante werken, maar niet meteen de meest spannende boeken idd ;)

agent #2

Legacy Member
Wij hebben Meersman voor theorie en Israel voor oefeningen. Tijdens de theorie komt enkel de groep die oefeningen heeft van Israel. :p Da zijn idd 2 vreemde types. :wtf:

Khoop echt dat de projecten toch wel iets beter georganiseerd zijn dan vorig jaar. :s

Massis

Legacy Member
dJeez zei:
Indentatie is toch kwestie van gewoonte, ik gebruik doorgaans volgende manier aangezien ik ze nog net iets overzichterlijker vind :
Code:
while ( max > 0 && max < 50 )
{
     for(i = 0;  i < max ;i ++)
     {
          doe hier wat dingen
     }
}
Je ziet dan direct de accolades mooi onder elkaar staan, alle code mooi in blokken afgelijnd. Die gewoonte ligt wellicht aan 't feit dat ik veel met Pascal gewerkt heb (tot op de dag van vandaag trouwens).

ook een mogelijkheid, al ben ik ondertussen zo gewoon om te kijken of er onder elke while/for/... een } staat dat die extra { mij in de war gaat brengen en ik wss dan begin met dubbel te openen :p

kwestie van keuze en gewoonte op dat gebied denk'k...

eniac

Legacy Member
Ik indenteer op deze manier:

Code:
while (max > 0 && max < 50 ){
     for(i = 0;  i < max; i++){
          stuff;
     }
}


Lijkt misschien iets minder natuurlijk dan wat dJeez volgt, maar ik ben het gewoon zo en maak er geen fouten tegen. Whatever works best for someone, zeker? :)

killgore

Legacy Member
eniac zei:
Ik indenteer op deze manier:

Code:
while (max > 0 && max < 50 ){
     for(i = 0;  i < max; i++){
          stuff;
     }
}


Lijkt misschien iets minder natuurlijk dan wat dJeez volgt, maar ik ben het gewoon zo en maak er geen fouten tegen. Whatever works best for someone, zeker? :)
kdenk da deze in het algemeen meer gebruikt is, ma ik gebruik persoonlijk ook liever die die djeez zei ;).

Rajiv

Legacy Member
enkele standaard regeltjes die vooral gebruikt worden bij refactoring, kan handig zijn als jer er tijdens het programmeren zelf rekening mee kan houden:

- gebruik veelzeggende namen(zowel voor attributen als methodes)
- methodelengte: niet langer dan 30 regels, optimaal is 15 regels
- encapsulation: private attributen, betekent inkapseling ervan, elke klasse heeft zijn eigen attributen, aan te passen via accessors en mutators
- expert pattern, wijs elke klasse de juiste verantwoordelijkheden toe
- zelfde geldt voor methodes

ff vermelden, craig larman goed boek, staat vanalles in vermeld, patterns, uml, ....

peter79

Legacy Member
passero zei:
lol @Knot :) You know who i am right :)

Wel bij ons vegen ze dus vierkant hun voeten aan al die patterns die wij geleerd hebben, ik heb dat hier moeten introduceren maar aangezien ik momenteel heel veel debug werk doe lukt dat niet zo goed en het enige project waar ik me mag in uitleven is geschreven in de oude ASP dus ook nie veel OO aan ;)

De projecten die wel OO zijn, geschreven in asp.net hebben gelijk maar een basis OO... Het enige wat ik zie is dat er een data access layer is, een facade layer (layer tussen web en data acces layer), een object model en het web project.

is dat al OO dan ? hmm, wat ik merk is dat er bij de .neters wel veel zijn die niet alleen OO aan hun laars lappen, maar gewoon elk beginsel van goed programmeren. Gewoon rap rap iets sequentieel dat dan meestal wel werkt, maar onderhou dat maar is ...
anyway, oo heeft volgens mij niet veel te maken met layers hoor.

Tyfius

Legacy Member
killgore zei:
kdenk da deze in het algemeen meer gebruikt is, ma ik gebruik persoonlijk ook liever die die djeez zei ;).

Dikwijls ga je je moeten schikken naar de coding-standards in je bedrijf, en vaak zijn die op deze manier. Sinds ik C# code heb ik ook alles op Djeez zijn manier gedaan, maar bij m'n stage moest alles op de manier die eniac beschreef. Het ene moment zijn ze daar al losser in dan het andere, maar als jij 12 weken aan een stuk 8u per dag een manier gaat gebruiken om het werk, ga je die onomstotelijk ook thuis beginnen te gebruiken. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan