Rizlah
Legacy Member
Ik gebruik nu volgend stukje code om mensen uit ons ledenbestand te halen die deze maand jarig zijn:
(verjaardag wordt dus in mysql opgeslagen als DATE)
Nu staan er momenteel enkel leden in ons bestand voor het jaar 2005.
Met 2006 voor de deur gaan mensen zich opnieuw lid maken, waardoor het bovenstaande script soms 1 persoon 2 keer laat zien (2005 en 2006)
Hoe pas ik het script aan dat er enkel personen van het huidige jaar worden weer gegeven ? Er zou dus iets moeten bijkomen in de stijl van: WHERE jaar=date('Y')... maar ik vind niet de juiste manier om het te schrijven.
En als bijkomende vraag zou ik ook willen weten welke code ik moet gebruiken om de mensen weer te geven die dit jaar 18jaar worden. Dit zal iets moeten zijn van: WHERE YEAR(verjaardag+18)=date('Y') ... maar ook hier weet ik niet juist hoe ik het moet noteren.
Alvast bedankt !
PHP:
$jarig = date ('m');
$query = ' SELECT * FROM ledenbestand WHERE MONTH(verjaardag)='.$jarig;
Nu staan er momenteel enkel leden in ons bestand voor het jaar 2005.
Met 2006 voor de deur gaan mensen zich opnieuw lid maken, waardoor het bovenstaande script soms 1 persoon 2 keer laat zien (2005 en 2006)
Hoe pas ik het script aan dat er enkel personen van het huidige jaar worden weer gegeven ? Er zou dus iets moeten bijkomen in de stijl van: WHERE jaar=date('Y')... maar ik vind niet de juiste manier om het te schrijven.
En als bijkomende vraag zou ik ook willen weten welke code ik moet gebruiken om de mensen weer te geven die dit jaar 18jaar worden. Dit zal iets moeten zijn van: WHERE YEAR(verjaardag+18)=date('Y') ... maar ook hier weet ik niet juist hoe ik het moet noteren.
Alvast bedankt !

