Archief - photoshop vs. fireworks

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Joown

Legacy Member
Hoi,

Naar aanleiding van dit wou ik eens weten wat jullie visie is tegenover Photoshop en Fireworks.

Gebruiken jullie beiden? Wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen?, ...

Ikzelf gebruik alleen Photoshop en Illustrator voor webontwerp. Fireworks komt er niet aan te pas; aangezien het niet geinstalleerd is op mijn pc en nooit mee heb gewerkt / leren werken.
Daarom wil ik eens weten of het toch eens de moeite is om me er in te verdiepen en zo misschien de workflow iets kan versnellen.

Discuss!

tomh

Legacy Member
ik gebruik enkel photoshop/illustrator/indesign
de eerste voor web en snelle mockups, de andere 2voor print.

Ik denk niet dat er veel verschil inzit met FW e.d.. gewoon wat ge meer gewoon zijt.
en is fireworks nu ook nie van adobe.. ? dus ik zie het nut ook niet om te switchen

dresse

Legacy Member
adobe zou beter gewoon die paar extra fireworks functies in photoshop inwerken. Ik haat al die geldklopperij... Denk dat fireworks een beetje de opvolger van imageready moet voorstellen..

tomh

Legacy Member
imageready? was da vroeger nie voor animations te maken? en te slicen? wat ge nu ook in PS kunt doen.?

dresse

Legacy Member
imageready gebruikte ik om te slicen en mijn html code en rollovers te genereren... meeste is nu ook in photoshop te doen ja, ma denk rollovers ni? Of misschien nu met cs4 weer wel... ni meer nodig gehad...

Denk dat photoshop wel nog code genereerd met tables en dat firefox het met css enzo doet.

General Lee

Legacy Member
Macromedia had Fireworks ontwikkeld voor de webdesigner, die het dan naast Dreamweaver en Flash kan gebruiken. Maar sinds Adobe heel dat zootje heeft opgekocht zie ik het nut er niet direct meer van in. Misschien willen ze de FW-userbase niet voor het hoofd stoten :p

vincentvc

Legacy Member
Fireworks= Vector & bitmap editing.
Photosop= Bitmap editing.
Illustrator= Vector editing.
Geeft inderdaad voordeel aan de webdesigner, die bijvoorbeeld ook logo's moet maken ofzo...

Gebruik het zelf niet. FW zit in de master collection, maar heb het nog misschien maar 1 keer opgestart. :/

fireflymr

Legacy Member
Ik ben begonnen met Fireworks en blijf erbij. Ik snap niet hoe mensen met Photoshop kunnen werken. Het zoomen suckt, bij bijvoorbeeld 'het toverstafje' moet je in PS TYPEN hoeveel gevoeligheid je wil, layers werken veel vlotter in FW enz. Fireworks werkt gewoon veel vlotter, van PS krijg ik standaard RSI.

ravenslayer

Legacy Member
Waarom zou je met fireworks werken als photoshop zowat de standaard is.
Ik kan er mee painten, fotos bewerken , grafisch werk verrichten en tegenwoordig zelfs 3D props mee texturen live op men model

vincentvc

Legacy Member
Voor mensen die alles moeten kunnen uitoefen blijft Photoshop inderdaad nog steeds dé beste keuze.

fireflymr

Legacy Member
General Lee zei:
En bij FireWorks?

Gewoon een balkje verslepen (of typen, wat je wil) en de regio verplaatst zich dan automatisch = niet met je andere hand naar je cijfers moeten rijken (tja, efficiëntie).
Ook zit bij Fireworks nagenoeg alles onder de rechtermuisknop (de dingen die je vaak nodig hebt) en dat zorgt er ook voor dat je minder moet bewegen etc.

Natuurlijk niet vergeten dat Photoshop een pak meer mogelijkheden heeft, maar voor de basis gebruik ik veel liever FW.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan