Archief - PHOTOSHOOT: Ze speelde accordeon

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

friggelke

Legacy Member
Fotoshoot vandaag tijdens wandelen door Brugge. Er zat daar aan de vismarkt een vrouw zich volledig over te geven aan de accordeon. Heb haar gevraagd om een aantal foto's te nemen en het was geen probleem :). Ik heb dan alsook solidair geweest en haar 2 euro gegeven :woohoo:.

Waarom ik voor Z/W koos: Ik wou dat de essentie lag op de vrouw en haar emotie tijdens het bespelen. Kleur zou je in dit geval alleen maar afleiden. Ook het onderwerp leent zich er perfect toe.

Hier zijn de foto's:

1.

ze-speelde-accordeon.jpg


2.

ze-speelde-accordeon2.jpg


3.

ze-speelde-accordeon3.jpg


4.

ze-speelde-accordeon4.jpg

Floyd

Legacy Member
OEHH die laatste is geweldig! Zeer sterke reeks. Z/W lijkt mij ook een goede keuze.
Mijn tweede favoriet is zeker nr 2, alhoewel misschien wat te kort afgeknipt. De vrouw wordt bijna uit de foto geduwd door de accordeon op deze manier.

friggelke

Legacy Member
ze was ant wiebele :p.
Nuja enigste wak spijtig vond is dat het soms niet geheel scherp is op de ogen, maar dat is zeer miniem. Kben daarin zeer kritisch voor mijn eigen. Alles wat juist of net niet scherp is, is voor mij al kapot. Zeker bij een portret wat toch wel HET belangrijkste is.

Typhon`

Legacy Member
Mooe foto's!
Beetje kritisch zijn dan;
1) Mooie foto maar linksonder is er een voorwerp dat stoort.
2) Vind ik al beter, enkel te "crappy" gecropt, had liever nog een cm meer bovenaan gezien. (denk ik)
3) Leuke foto maar de compositie spreekt me niet zo aan...precies of ze onder haar accordeon ligt ofzo
4) zoals floyd zegt de beste foto, heel mooi gekadreerd!

GhostFire

Legacy Member
mooi gedaan, zeker de z/w omzetting!

het stoort me enkel dat je op iedere foto zo'n enge crop hebt genomen
waarom wordt het hoofd iedere keer vanaf het voorhoofd naar boven toe
afgesneden ? lijkt me mooier als het hoofd er volledig op kan
buiten deze compositie'foutjes' als ik het zo mag noemen, zeer sterk afgedrukt op de juiste moment !!

Knap werk!

guRuh

Legacy Member
GhostFire zei:
mooi gedaan, zeker de z/w omzetting!

het stoort me enkel dat je op iedere foto zo'n enge crop hebt genomen
waarom wordt het hoofd iedere keer vanaf het voorhoofd naar boven toe
afgesneden ? lijkt me mooier als het hoofd er volledig op kan
buiten deze compositie'foutjes' als ik het zo mag noemen, zeer sterk afgedrukt op de juiste moment !!

Knap werk!

Dit zijn geen compositiefoutjes (imo+in general), kan wel begrijpen dat je het als storend ervaart...

Ik vind ze alleszins heel goed, voorkeur voor de tweede: goede balans tussen zwart en wit, hoofd springt er nog wat beter uit doo de witte lucht op de achtergrond.
Doe zo verder he ;)

Floyd

Legacy Member
Oh en naast de z/w omzetting-vraag, nog eentje: welk materiaal heb je gebruikt? (lens?)

friggelke

Legacy Member
die "compositiefoutjes" zijn geen foutjes :). Ik kies er zelf voor om het af te snijden -> geeft meer spanning in het beeld. Veel tijd heb je ook niet als je de emotie wil vastleggen. Eenmaal het moment daar is moet je gewoon afdrukken en al gekadreerd hebben :)

Z/W: Curven voor het contrast, channelmixer op monochrome en dan blending mode op color om de texture er perfect door te krijgen + Shadow and highlight er nog eens op voor de accenten.

Mat: E-1, Zuiko 50-200 ED 2.8/3.5 iso200 en mooi weer :p

Floyd

Legacy Member
Bedankt!
Wat moet ik juist verstaan onder "curven voor het contrast"?

friggelke

Legacy Member
bij een beeld die uit de digitale camera komt zit er een grijszweem op. Bij een beeld vanaf negatief die wordt afgedrukt op fotopapier zit er al een curve meegegeven door de fabrikant :). Contrast kunde daar ook perfect mee creeren

Voorbeeld:

metcurve.jpg


zondercurve.jpg

guRuh

Legacy Member
friggelke zei:
bij een beeld die uit de digitale camera komt zit er een grijszweem op. Bij een beeld vanaf negatief die wordt afgedrukt op fotopapier zit er al een curve meegegeven door de fabrikant :). Contrast kunde daar ook perfect mee creeren

Lijkt me een heel goeie methode. Engiste toevoeging die ik nog kan bedenken is de eyedroppers gebruiken. "Witste" punt, "zwartste" punt, en dan een grijs neutraal punt.

friggelke

Legacy Member
dan ben je wel bijna verplicht om een grijskaart of grijstrap of kleurentrap mee te fotograferen :)

guRuh

Legacy Member
friggelke zei:
dan ben je wel bijna verplicht om een grijskaart of grijstrap of kleurentrap mee te fotograferen :)

Niet bepaald. (voor 100% wél)
Een manier die ik gebruik:
1. lichtste en donkerste punt vind ge via "Adjustment Layer-> treshold. Die twee punten selecteer ik met de eyedropper zodat hij ze onthoudt (Shift+click)
2. Treshold adjustment layer mag er dan uit
3. voor het graypoint: New Layer, Fill 50% gray, blend mode = difference. Weeal treshold en naar links, eerste vlekken die tevoorschijn zijn "grijs". Weeral eyedropper erop

En dan via levels die punten nemen.

Voila ;)

Floyd

Legacy Member
Oh ja, je bedoelt waarschijnlijk het lichtste en donkerste punt van het object dat je goed belicht wil zien, right? Omdat dat kan verschillen van die van de volledige foto?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan