1&2: Twee spreekt me meer aan, de hoek is interessanter en daardoor de lichtinval ook. De eerste is bijna volledig vlak, terwijl je bij de tweede de vorm van het gezicht "voelt". De verfspatjes (veronderstel ik) maken het extra speciaal. Misschien was een meer 3/4-aanzicht nog beter geweest. Sterke foto!
3: Ik kan wel van dit soort foto's houden, maar deze spreekt me niet echt aan. Misschien valt het gewoon te fel op dat het gewoon een alledaagse trap is in bovenaanzicht getrokken. Meestal bij dit soort foto's, als ik ze goed vind, merk ik eerst "hé dit is mooi!" en dan pas "hé dit is een trap!".
4: Zalige hoek, mooi scherp op de juiste plaats. Het contrast tussen het "reine" van een mooi meisje met egale huid en de vuile omgeving is me echt wel te groot. Vooral dan het aspect van de vuile omgeving, daar moet ik geen tekening bij maken.
5&6: Bangelijk licht!! Nummer 5, ofte de eerste van de serie in nr 6 vind ik ongetwijfeld de beste, die andere twee hadden er zelfs niet hoeven te staan voor mij. Waarom? Omdat het licht bij nr 5 het meest gevarieerd is; het reflecteert prachtig op alle delen van het lichaam van de poserende jongeman, vooral op de kleren is het mooi. De lichtinval van het raam aan de linkerkant is ook het beste bij nr 5, de tweede van nr6 is verbrand en bij de derde van nr6 afwezig, wat voor mij een minpunt is.
Wel opletten voor uitgebrande plekken, ook bij nr 5! Me dunkt dat het hier net op het randje is, maar misschien toch beter wegblijven van die "rand" als het gaat om uitgebrande plekken op het iemands lichaam/hoofd/..
7: Prachtig. Het licht reflecteert mooi op die auto's (en ik vind foto's waarin auto's voorkomen meestal spuuglelijk - of toch het "auto-gedeelte" ervan, dus dat zegt wel wat) - dat gefragmenteerde gebouw is de max. Ik vind het nice dat je ervoor gekozen hebt de auto's mee in beeld te nemen, de gemakkelijke en voor de hand liggende keus zou zijn gewoon het "specialleke", namelijk de reflectie van het gebouw in de ruiten, te kadreren en de rest weg te laten. Door het onderste deel erin te laten creëer je bij mij meer een gevoel van surrealiteit.
8: Zegt me niks.
9: Alweer leuke hoek, eigenlijk volledig hetzelfde commentaar als bij foto 4.
10: Dat lijkt er al meer op qua "cleanheid" van de omgeving.

De uitgebrande plekken storen me allerminst en geven zelfs een meerwaarde. (ja, dit is dus voor mij een GOED voorbeeld van uitgelichte schaduw - nice work

)
Mooi gespeeld met vormen en lichtinval!!
11: Als ik deze vergelijk met het vernuft van foto 10 & 12 vind ik 'm niet goed. De uitgebrande, overbelichte plekken in het gezicht en op de broek storen! Ik heb ooit de commentaar gekregen dat je bij portretten best alleen voor schaduwen zorgt en overbelichte plekken uit den boze zijn, en die persoon had achteraf gezien overschot van gelijk.
Doordat het meisje naar links leunt heb ik de indruk dat een natuurlijkere kadrering meer naar links had mogen geplaatst worden.
12: Heerlijk!!! Voor mij de beste foto uit deze reeks, voor nr 7 en nr 10.
Het feit dat het licht uit het raam overbelicht is stoort me niet; doordat het een beetje doorloopt tot binnen de kamer vind ik het zelfs heel mooi. Aan de andere kant is het gezicht toch een beetje te lang belicht voor mij.. Zit weer tegen de rand van uitgebrande plekken aan, waar je dus volgens mij beter wat van weg blijft.
Voor de rest schi-tte-rend, doordat het licht door zo'n lange horizontale strook binnenvalt krijg je een soort dubbele driehoek van licht op de horizontale as wat echt héél mooi is. Ook het groen van de muur met het groen van de pull van het meisje complementeert heerlijk.
Kan je mij soms een grote versie van deze foto doorsturen? msn & email: floyd at skynet punt be
Nice work, voor mij is er in ieder geval vooruitgang tov de vorige serie!!