Archief - PHOTOSHOOT: Nightshot

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Garmir

Legacy Member
Ik heb nu al een tijdje mijn digitale camera, maar had het nog niet grondig uit getest, nu heb ik vrijdag avond eens zitten spelen met de sleutertijd en de isowaarden. Hier enkelle voorbeelden.

  • Cameramodel: Canon Powershot S1 IS
  • Datum: 04/02/2006
  • Titel: Nightshot

Night_01.jpg

Night_01 | Iso 50 | Sluitertijd 2sec | 180dpi | Canon Powershot S1 IS

Night_02.jpg

Night_02 | Iso 50 | Sluitertijd 2sec | 180dpi | Canon Powershot S1 IS

Night_03.jpg

Night_03 | Iso 100 | Sluitertijd 4sec | 180dpi | Canon Powershot S1 IS

Night_04.jpg

Night_04 | Iso 100| Sluitertijd 6sec | 180dpi | Canon Powershot S1 IS

Night_05.jpg

Night_05 | Iso 100 | Sluitertijd 5sec | 180dpi | Canon Powershot S1 IS

Night_06.jpg

Night_06 | Iso 100| Sluitertijd 5sec | 180dpi | Canon Powershot S1 IS

MVG
Garmir

Floyd

Legacy Member
Prachtig dat je wat wou experimenteren met de ISO-waarde, maar ik hoop dat je hiermee nu wel geleerd hebt dat bij fotografie met langere sluitertijden je best gewoon de laagste ISO stand gebruikt, om zo weinig mogelijk ruis te bekomen. De ISO waarde optrekken heeft alleen zin als er te weinig licht is én je uit de hand wil fotograferen zonder flits.
En nog een andere algemene opmerking: kan je met je camera de White Balance aanpassen? Voor nachtfotografie met straatverlichting moet je anders eens proberen de instelling Tungsten te gebruiken - maakt bij mij in ieder geval de kleuren veel natuurlijker in plaats van dat eeuwige oranje.

Dan..

Foto 1: vind ik mooi van compositie, de (weerspiegeling van) lichten komen er goed uit. Twee opmerkingen ivm scherpte: die boot aan de rechterkant van het beeld lijkt mij wat onscherp door beweging? Misschien camera nog wat solider proberen vast te zetten?
En: volgens mij is het een schitterend idee om ook een voorplan in het kader te brengen, maar (en aangezien je toch met lange sluitertijden op statief bezig bent, kan het geen kwaad); ik zou het diafragma nog wat kleiner maken (groter f-getal dus) zodat ook de voorgrond scherp is.

Foto 2: te druk en aandachtspunt ligt mij te centraal. Is mij niet echt boeiend.

Foto 3 & 4: Leuke experimentjes. Nr 3 staat mij het meest aan wegens de coole manier waarop het wegdek belicht wordt door de koplampen van die sympathieke vierwieler.
Hoe het komt is mij een raadsel maar zowel bij 3 als 4 lijken die boompjes rechts onscherp? Was er veel wind of zo? :)

Foto 5: nice, nice. De combinatie van de rode en witte (al is het eerder oranje) autolichten doet het zeer goed voor mij. De omgeving ziet er ook wel interessant uit; alleen spijtig dat er geen "keuze" gemaakt is mbt welke kant van de weg je mee in beeld brengt. Met andere woorden, de weg staat weer te centraal geplaatst in mijn ogen. Gebruik een hoek zoals 3&4 en je krijgt meteen een veel sterkere foto.

Foto 6: lange sluitertijd en vuur, gegarandeerd een interessante combinatie! alweer leuk experimentje dus.

Garmir

Legacy Member
Floyd zei:
...: kan je met je camera de White Balance aanpassen? Voor nachtfotografie met straatverlichting moet je anders eens proberen de instelling Tungsten te gebruiken - maakt bij mij in ieder geval de kleuren veel natuurlijker in plaats van dat eeuwige oranje.
Ik zal eens nader kijken naar deze instellingen, ik had wel iets gezien van manueel instellen van de kleurbalance en ook witbalance. Zal eens nader bekijken.

Floyd zei:
Foto 1: vind ik mooi van compositie, de (weerspiegeling van) lichten komen er goed uit. Twee opmerkingen ivm scherpte: die boot aan de rechterkant van het beeld lijkt mij wat onscherp door beweging? Misschien camera nog wat solider proberen vast te zetten?
En: volgens mij is het een schitterend idee om ook een voorplan in het kader te brengen, maar (en aangezien je toch met lange sluitertijden op statief bezig bent, kan het geen kwaad); ik zou het diafragma nog wat kleiner maken (groter f-getal dus) zodat ook de voorgrond scherp is.
-De boot is onscherp omdat er redelijk wat stroming op het water zat en zo de boot heen en weer dobberde.
-Camera stond muurvast op een statief.
-Naar de F-waarde zal ik eens kijken ik kan van 2.6 tot 8.0 gaan hier stond hij vrij laag, op 3.1

Floyd zei:
Foto 3 & 4:Hoe het komt is mij een raadsel maar zowel bij 3 als 4 lijken die boompjes rechts onscherp? Was er veel wind of zo?
- Van dit weet ik ook niet metteen de oorzaak het kan wel te maken heb met wanneer ik op de ontspanknop druk en het fototoestel los dat er een klein schokje ontstaat. volgende keer draadloos afstandsbediening gebruiken :unsure:


Floyd zei:
Foto 5: nice, nice. De combinatie van de rode en witte (al is het eerder oranje) autolichten doet het zeer goed voor mij. De omgeving ziet er ook wel interessant uit; alleen spijtig dat er geen "keuze" gemaakt is mbt welke kant van de weg je mee in beeld brengt. Met andere woorden, de weg staat weer te centraal geplaatst in mijn ogen. Gebruik een hoek zoals 3&4 en je krijgt meteen een veel sterkere foto.
-Hehe, nu moet ik even lachen; Dit is geen combinatie van witte en rode lichten, en het zijn alle twee achterlichten van een auto :) Aangezien dat dit het begin is van de R4 in Merelbeke tegen Gent, en het maar eenrichtingsverkeer is :)
- De hoek heb ik later ook willen opmerken dat het te centraal was toen ik thuis was volgende keer op letten.

Floyd zei:
Foto 6: lange sluitertijd en vuur, gegarandeerd een interessante combinatie! alweer leuk experimentje dus.
- idd vind het altijd leuk om zulke dingen uit te proberen, de eerste keer ahd die gast zijn handen bewogen en dat was niet zo'n mooi resultaat. tweede keer heb ik de camera bewogen en dit was beter.


MVG
Garmir

guRuh

Legacy Member
Allemaal onverzorgde composities imo, vind ze niet goed... Allemaal veel te druk.

Misschien had je iets langer moeten nadenken voor je een foto maakte? Is een fout die ik int begin ook maakte met digitaal. Een tijdje met analoog schieten is daar een goeie leerschool voor.
Blijven oefenen in alle geval !

Garmir

Legacy Member
guRuh zei:
Allemaal onverzorgde composities imo, vind ze niet goed... Allemaal veel te druk.

Misschien had je iets langer moeten nadenken voor je een foto maakte? Is een fout die ik int begin ook maakte met digitaal. Een tijdje met analoog schieten is daar een goeie leerschool voor.
Blijven oefenen in alle geval !

Hier heb ik gene maximum aandacht besteed ana de compostie. Ik wou gewoon de verschillende iso waarden uit proberen, en de sluitertijd. Na deze test heb ik ok ondervonden dat de laagste isowaarde voor nachtfoto's beter zijn, en dat je heel nauwkeurig moet omspringen met de sluitertijd.

En smaken verschillen bij iedereen.

dresse

Legacy Member
de 05 vindk wel leuk, just of er twee autos tegen elkaar aant racen zijn :)

Garmir

Legacy Member
dresse zei:
de 05 vindk wel leuk, just of er twee autos tegen elkaar aant racen zijn :)

Hehe :) Ik heb eigenlijk wat geluk gehad ik viseerde op de auto links met de sluiter, en per toeval kwam die anderre voorbij geraasd :) De linkse auto vloog voorbij aan +/- 90km/u de rechtse, zat op de oprtit van de R4 aan een toenemende snelheid hier +/-50km/u

Voor geintreseerde kan ik de Foto's op ware resolutie geven, laat het me juist weten


Greetz

Joeri

Legacy Member
Ik volg grotendeels guRuh's mening, de meesten komen me ook te druk over.

Probeer vooral eens met het diafragma te spelen, iso heeft bij zo'n foto's weinig belang, gewoon zo laag mogelijk zetten, en sluitertijd heeft voor foto's zoals de eerste 2 ook geen belang.
Bij de eerste kon je bijvoorbeeld ook eens experimenteren met je diafragma, als je een kleiner diafragma (groter F-getal dus) had genomen had je bv mooie sterretjes in de lichten gekregen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan