Archief - PHOTOSHOOT: IR + andere

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sm00Ke

Legacy Member
hier enkele foto's van me..

http://users.telenet.be/Sm00Ke/Gallery/index.htm#5

IR: Sony DSC f828 + Hoya R72, Hoya ND8 + ND4, Hoya UV, Statief.
Gewoon: Canon EOS 300D, 70-200mm L f4 + Canon 100mm, Polafilter, Statief.


kritiek is welkom,spits me nu wel veelal toe op IR fotografie omdat het een uitdaging is om kwalitatief goede foto's te maken.

PS: mocht iemand toevallig weten waar ik mijn Sony kan laten ombouwen tot een volwaardige IR camera (maw, het IR blocking filter er uit nemen en hoogwaardig 'glas' erin steken), laat me dan iets weten. heb prijd gevraagd bij maxmax maar het is me te duur om de camera te sturen (rond de 300€)

Anendel

Legacy Member
Heb je nog meer IR foto's? Heb vorig jaar een aantal impressionante IR foto's gezien van fotocollectief Kritika uit Mechelen. IR foto's van 3-4 meter breed en 1 1/2 meter hoog..
Zou het ook wel eens willen uitproberen, maar spijtig genoeg is het met mijn gerief (canon 300D en 500N) technisch niet haalbaar.

Uw "gewone" foto's vind ik mooi van compositie en kleuren, maar de eerste twee missen een tikkeltje scherpte. Bij de foto van de boom had ik liever iets meer boom gezien en minder voorgrond. Colored life.. als daar nu nog een meisje met een rode mantel op dat gras stond, was het compleet ;-)

GhostFire

Legacy Member
hoe zjin die IR gevallen juist gemaakt ? mooie fototjes!!, de gewone vind ik minder, niet direkt mijn smaak, technisch anders wel in orde.

Typhon`

Legacy Member
met een voorzetfilter zekers...
Je kan idd de infraroodfilter van je sensor halen, zodat je oa. nebula's kunt trekken. Moet nog leuk zijn.

Over de foto's:

1: leuke foto, alleen vind ik het een beetje spijtig dat er geen enkele druppel "centraal" staat.
2: leuke foto, nog niet veel gezien zo'n compositie.
3: Heeft hier al gestaan niet? :) (ik zit op BD, misschien heb ik hem daar al gezien). Ik vind het allesinds een heel mooie foto :). Er zit wel veel blauw in, misschien iets te veel?
Het kan zijn dat dit de foto juist speciaal maakt maar hoe dicht ligt deze versie bij de werkelijkheid?
4: leuke foto maar een crop onderaan zou niet misstaan denk ik...
5: de beste van de reeks voor mij, onderwerp staat centraal maar mij stoort dit niet. heel mooie lichtinval!

GhostFire

Legacy Member
hmm, ik dacht dat er een manier was zonder filter, ma het kan zijn dat ik me vergis, was met manipulatie op een of andere manier. Mss nabewerking, of instelling op camera ?..., Tis echt maar een vage herinnering, maar ik dacht dat het ging.

mogelijk zonder filters ?

Sm00Ke

Legacy Member
@anendel
heb er nog een reeks,maar het zijn probeersels,en tis de tijd van het jaar niet om IR te doen feitelijk.

Erinyes

Legacy Member
Prachtige foto's vol sfeer. Het enige wat mij stoort is dat de laatste foto een beetje kort afgesneden wordt, ik heb het gevoel alsof bovenaan wel meer boom mag gezien worden... Het is maar een gevoel, maar fotografie gaat vaak af op het gevoel (naast de vele bekende regels natuurlijk).

Sm00Ke

Legacy Member
Floyd zei:
Mensen, aub, wtf is die IR? ;)

ok, Floyd, IR is idd Infra Rood.

IR wordt genomen met een IR opschroeffilter voor de lens en dan wordt de foto nabewerkt met fotoshop. :)
er zijn veel links, google maar eens :)

Floyd

Legacy Member
Erinyes is een prachtmens!
Sm00Ke is misschien ook een prachtmens, maar dan één wiens uitleg iets te lang op zich laat wachten. ;)

Lo_fi

Legacy Member
Floyd zei:
Erinyes is een prachtmens!
Sm00Ke is misschien ook een prachtmens, maar dan één wiens uitleg iets te lang op zich laat wachten. ;)

*knikt instemmend* Al ben ik niet zo erg op de hoogte van Sm00kes pracht..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan