Archief - Nikon D60: Beweging in lens?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Adrei

Legacy Member
Vraagje:
Als ik de zelfontspan knop gebruik en ik zet die in op bv 2 seconden. Als ik daarop druk zie ik het beeld (door waar ik kijk, kan ff niet op de naam komen) heel licht omlaag gaan voordat de sluiter toegaat. Als de sluiter terug opengaat en het beeld al gemaakt is zie ik het lichtjes terug omhoog gaan na 1 seconde ongeveer.

Ook als ik de zelfontspanner niet gebruik en gewoon direct een beeld wil maken zie ik na het openen van de sluiter na 1 seconde het beeld ook lichtjes omhoog gaan.

De Camera staat op een statief.

Is dat eigenlijk normaal? Hij is nog niet zo oud. (Nikon D60)
Ik maak me lichtjes zorgen erover. :(

Adrei

Legacy Member
Nee hij is niet anders als ik kijk door mijn oculair of zoeker.

SlashDotDash

Legacy Member
Adrei zei:
Vraagje:
Als ik de zelfontspan knop gebruik en ik zet die in op bv 2 seconden. Als ik daarop druk zie ik het beeld (door waar ik kijk, kan ff niet op de naam komen) heel licht omlaag gaan voordat de sluiter toegaat. Als de sluiter terug opengaat en het beeld al gemaakt is zie ik het lichtjes terug omhoog gaan na 1 seconde ongeveer.

Ook als ik de zelfontspanner niet gebruik en gewoon direct een beeld wil maken zie ik na het openen van de sluiter na 1 seconde het beeld ook lichtjes omhoog gaan.

De Camera staat op een statief.

Is dat eigenlijk normaal? Hij is nog niet zo oud. (Nikon D60)
Ik maak me lichtjes zorgen erover. :(

Heb je VR in je lens?

Adrei

Legacy Member
Ik heb inderdaad VR in mijn lens steken. (Sorry voor het laat antwoord)
Het gaat om een Nikon D60 met de lens AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6G (Standaard lens)

SlashDotDash

Legacy Member
Adrei zei:
Ik heb inderdaad VR in mijn lens steken. (Sorry voor het laat antwoord)
Het gaat om een Nikon D60 met de lens AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6G (Standaard lens)

Hangt een beetje af van je instelling, maar het inschakelen van VR kan het zoekerbeeld lichtjes veranderen. Als je VR op passief staat, schakelt die pas in vlak voor de foto genomen wordt. Misschien is dat hetgeen je ziet?

Hetzelfde zie je als je scherpstelt met VR op actieve mode...

Enfin, probeer het eens met de VR-functie helemaal uitgeschakeld.

Dimsy

Legacy Member
inderdaad, zal je VR zijn die je ziet werken, best afzetten op statief!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan