Archief - MYSQL: Databank grootte

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

trisman23

Legacy Member
Ik ben aant werken aan een webproject die gebruikers toelaat om het uitzicht van de website aan te passen aan hun eigen visie. Hiernaast komt nog eens het feit dat de gebruikers niet alleen het uitzicht maar ook de content van die pagina's kunnen bepalen.

Voorlopig werk ik met een mysql databank met tabellen die MyISAM engine gebruiken, dit zorgt ervoor dat de tabellen redelijk klein zijn. Toch als ik 5 records in een tabel stop is deze tabel al 200 byte groot. Natuurlijk met het oog op de toekomst wanneer er waarschijnlijk een paar 100000 of meer :) records per tabel aanwezig zijn. Dan komt dit wat groot uit.

Nu is mijn vraag, kan ik hier iets aan doen? Andere databank gebruiken of XML gebruiken voor bepaalde dingen?

blackrabbit

Legacy Member
que?

200bytes? Of 200kBytes?

Want 20MB voor een database is niet zo overdreven veel hoor ;)

Cycloon

Legacy Member
1600bits voor 5 records is idd waanzinnig groot!!

Volgens mij is 200 byte zowat de normale grootte :ironic:

killgore

Legacy Member
trisman23 zei:
Ik ben aant werken aan een webproject die gebruikers toelaat om het uitzicht van de website aan te passen aan hun eigen visie. Hiernaast komt nog eens het feit dat de gebruikers niet alleen het uitzicht maar ook de content van die pagina's kunnen bepalen.

Voorlopig werk ik met een mysql databank met tabellen die MyISAM engine gebruiken, dit zorgt ervoor dat de tabellen redelijk klein zijn. Toch als ik 5 records in een tabel stop is deze tabel al 200 byte groot. Natuurlijk met het oog op de toekomst wanneer er waarschijnlijk een paar 100000 of meer :) records per tabel aanwezig zijn. Dan komt dit wat groot uit.

Nu is mijn vraag, kan ik hier iets aan doen? Andere databank gebruiken of XML gebruiken voor bepaalde dingen?

Als je jezelf een beetje serieus neemt ga je een deftig boek over DB's erbij nemen.
Ten eerste is MyIsam een verouderd opslagsysteem, InnoDB is moderner (ondersteunt beter Foreign keys enzo) en nog eens performanter ook.

Ten tweede zit je bezig over een dbms te vervangen door xml, waar je hopen redundante data hebt (bij elk type wat extra xml-tags errond). XML is zo al overroepen, ga het aub niet als db-replacer bekijken.

Ten derde zit je te klagen over 200 bytes voor 5 records, get real.
200/5 = 40 bytes.
Een voorbeeldje:
'Deze tekst is ongeveer 40 bytes lang.' (Exacter: ze is 37 bytes lang)
Dit is in ascii, een verouderde vorm van tekstvoorstelling, in zuivere unicode kan je met 40 bytes maar 2 tekens voorstellen.

200 bytes is 2x niets jongen :p. Deze tekst is langer dan 200 bytes ^^

Deftige databases kunnen wel wat groottes aan hoor. Ook is het niet je grootte maar je structuur die veel bepaalt. Opslag kost 2x niets, opzoekwerk wel. Dus een geoptimaliseerde database met goed aangelegde keys is veel belangrijker als wat plaatsbesparing.

flash_artist

Legacy Member
Ik heb een databank van meer dan 140MB en werkt nog altijd goed

dus u niet te veel zorgen maken :)

Smokyke

Legacy Member
Ik kan tot 2 gig gaan:P dus dat zijn wel heel veel 200 bytes:P

blackrabbit

Legacy Member
Wat een nutteloze posts allemaal. Ik denk dat de TS nu wel door heeft dat z'n vraag wat ridicuul was.

Anyway, misschien heeft hij nog wat vragen of was zijn vraagstelling niet helemaal correct (en bedoelde hij dus iets anders); als dat zo is hoef je js (TS) niet te laten wegjagen door die mannen met hun grote e-penissen (;))
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan