Archief - Kostenplaatje shoot

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mista Molla

Legacy Member
Hallo allemaal ,

Ik ben aangesproken geweest door een hockeyclub die graag een spread zou willen doen over hun 1ste ploeg in 1ste divisie.
Ik heb al met hun aan tafel gezeten om wat te spreken e.d. en dit is wat ze graag zouden willen.

-Een volledige spread van het team als geheel, teamspirit, training, samen zwoegen,winnen,verliezen,...
-Een portet van de spelers in de ploeg
-Een portret van de trainers en het team dat hen omringt.

Na wat met m'n 2nd shooter te hebben gebrainstormed zijn we tot de conclusie gekomen dat de shoot zo'n totaal 2 dagen (zowel dag als nacht voor de trainingsessies) in beslag zou nemen.

Postproduction werk zou toch wel significatief zijn, ze willen ook wat gecomposeerde shots, die wat werk zouden vergen achter de computer, dus zal wel wat tijd in beslag nemen.

Qua materiaal hebben we de volgende lijst samengezet van zaken die zullen gebruikt worden

-Nikon D3
-Nikon AF-S 14-24/2.8 G ED
-Nikon AF 50/1.8 D
-Nikon AF-S VR 70-200/2.8 G IF-ED

Enkele SB-900's, wat pocketwizards, en wat softboxen,snoots,profoto 7a's en dergelijke.

Bedoeling van de club is om hun eerst ploeg bekender te maken bij hun fans, alsook materiaal te generen dat voor fanstuff zou kunnen worden gebruikt à la kalenders,mugs,t shirts, foto's e.d.

Nu mijn vraag is, wat zou ik voor zo'n shoot kunnen vragen. Ik moet wat materiaal huren, heb persoonlijke onkosten alhoewel die niet exuberant zijn, en voor tijd e.d.
Graag zou ik dus de meningen horen van mede forumleden!

Cheerz

Joeri

Legacy Member
Goh, heb je ervaring in het genre en/of ooit al tegen betaling gewerkt? Begrijp me niet verkeerd, het werk in je photofolio is niet slecht, maar sluit totaal niet aan met wat je hier beschrijft.
Wat vraag je gewoonlijk? Baseer je daar dan verder op + de onkosten rechtstreeks doorrekenen.
Is het de eerste keer tegen betaling maar is het genre je niet onbekend: onkosten rekenen en zelf een waarde plakken op je werk. Aangezien er niets van in je portfolio te zien is is het moeilijk om iemand anders dat te laten doen zoals je hier vraagt.
Geen ervaring + eerste keer tegen betaling: dan ligt het al wat lastiger...

GeeKer

Legacy Member
tomhuveners zei:
2000euro. minimum.

No offence, maar als je een fotograaf 1000€/dag betaald, dan is da wel eene die weet waar hij mee bezig is en het niet op een forum hoeft te vragen.

Mista Molla,

Ga voor een uurloon dat zowel jij als je klant aanvaardbaar vinden. Een snelle piep op je portfolio verteld me dat je weinig ervaring hebt in het genre. De kans dat het misgaat is dan groter als iemand die ervaring heeft. Ik moet je niet vertellen hoe je relatie achteraf met de club gaat zijn moesten de fotos niet naar hun smaak zijn terwijl ze er een hoop voor betaald zouden hebben.

Je materiaal is ok. Ga voor het profoto head+pack systeem, met batterij uiteraard.

Mista Molla

Legacy Member
Idd, ik was niet van plan om een 'pakketprijs' te vragen, aangezien deze vaak veel groter uitkomen.

Wat betreft ervaring, op het sportvlak heb ik er nog niet enorm veel inderdaad, maar ik heb wel al eens een keer of twee voor hun gewerkt en toen waren ze blij met het resultaat, mede daarom dat ze mij hebben gevraagd voor deze job.
Foto's staan niet in mijn portfolio omdat ze liever wilden dat ik de foto's niet ergens anders online zou zetten aangezien ze ook dienden voor promostuff.

Nu ik ken de club half en half, en was ervan uit gegaan dat ik ze een maximumbedrag zou zeggen dat rekening hield met mijn kosten e.d. maar dat het hoogstwsl onder het bedrag zou vallen. Dit vonden ze prima .

Wat zou een normaal uurloon bedragen voor zo een job bedragen denken jullie?

Cheerz,

Joeri

Legacy Member
Wit of zwart? :p Hoeveel zijn je materiaalonkosten?
Ik volg GeeKer, €1000/dag zonder enorm veel ervaring is belachelijk veel. Ik zou proberen het bedrag onder de pakweg €600 te houden/dag, en desnoods nog een procentje op de verkoop proberen los te krijgen. Voor die prijs gaan ze geen prof vinden, en ik denk dat het toch een mooie verdienste is voor die 2 dagen werk.

Mista Molla

Legacy Member
Mja Wit of zwart, heb geen btw nummer als fotograaf, dus zullen ze het wsl onder promotieonkosten of iets in de aard gooien :)

Tuurlijk dat, ik volg jullie daarin volledig, was ook helemaal niet van plan om 1000/dag aan te rekenen :D

Materiaalonkosten,transport,... e.d. zijn voor de 2/3 dagen in totaal zo'n 450-500€. Dan moet ik gewoon derna de tijd rekenen die we er aan hebben gezeten. Ik doe het ook helemaal niet om cash mee te verdienen, ervaring zal al wel genoeg zijn :)

Ik ben trouwens bezig met mijn photofolio voor sport te bouwen, maar examens enz...

Thx voor de reply's!

Typhon`

Legacy Member
1000 euro voor het werk, zonder de extra huurkosten/naft/ zou'k zeggen. Maar het huren van materiaal is eigenlijk iets wat ge niet altijd als excuus kunt gebruiken om de kosten te doen oplopen hé, alé er wordt toch verwacht dat je het basismateriaal zelf in bezit hebt.
En ofdat het wit/zwart is maakt natuurlijk ook veel uit, niet dat je daar een antwoord op moet geven. Al denk ik dat je eerder student/werkmens-hobby fotografie bent ipv beroepsfotograaf want anders zou je het hier niet vragen ;).

edit: ik was al aan m'n postje bezig voordat ge hierboven postte.

tomh

Legacy Member
ja maar Annie vraagt ook 50,000 per dag.

mja, doe het anders zoals Typhon zegt, 1000euro + ..

GeeKer

Legacy Member
tomhuveners zei:
ja maar Annie vraagt ook 50,000 per dag.

mja, doe het anders zoals Typhon zegt, 1000euro + ..

Ge zou dan toch denken dan zo iemand z'n facturen zou betalen? Rock Photog ANNIE LEIBOVITZ in Debt ??? at The Insider

:)

De nieuwe profoto Pro-8a is inderdaad ni van de poes! Ik denk wel dat deze nog niet in de verhuur zit, waar huur je trouwens? Zover ik weet verhuurt enkel calumet profoto hier in Antwerpen. Die hebben trouwens enkel de 7b's in verhuur.

Mista Molla

Legacy Member
Failed book deal? Hope not ,want ik heb een boek 'Annie Leibowitz at work' besteld, hoop dat het dat is :D

Ik huur bij pixto-f is gebasseerd in nederlands, maar leveren wel tot hier. Beschikken trouwens over gratis leverservice naar antwerpen 2x per week...

GeeKer

Legacy Member
Mista Molla zei:
Failed book deal? Hope not ,want ik heb een boek 'Annie Leibowitz at work' besteld, hoop dat het dat is :D

Ik huur bij pixto-f is gebasseerd in nederlands, maar leveren wel tot hier. Beschikken trouwens over gratis leverservice naar antwerpen 2x per week...

Mmh, die zijn wel ni echt goedkoop. Check Verhuurlijst Calumet Antwerpen is.

75€ voor generator + 2 koppen + 1 softbox + 1 paraplu

terwijl bij pixto-f dezelfde kit u 107€kost

beide exclusief btw

Mista Molla

Legacy Member
ja voor licht zijn ze idd goedkoper, maar voor Nikon verhuur ebbe die blijkbaar niets buiten een 105 f2.8...is dat een typfout of is die lijst niet af? :D

GeeKer

Legacy Member
Ahnee, da's waar, t'zijn canonianen daar :) K'dacht da de D3 van jou was :)

Mista Molla

Legacy Member
heb zin om de D3x te huren, wel is zien of de kwaliteitswinst zo enorm zal zijn :)

GeeKer

Legacy Member
Doe het dan ineens goed en huur een H3D-39, je zal a-b-s-o-l-u-u-t niet teleurgesteld zijn!

Wel rekening houden dat die maar van iso 50 tot 400 ga (wat deze tijd van het jaar niet ideaal is)
Een gemiddelde heeft van 50mb per raw file en maar 1fps ofzoiets

Maar de kwaliteit da daar uit komt is gewoon belachelijk

:D

Mista Molla

Legacy Member
jah, hasselblad zal ni voor meteen zijn :D
Heb trouwens de ultra low noise high iso van de D3(x) nodig, want met die avondtrainingen en toestanden:)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan