Archief - Kleurverschil CS2 CS3

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KoenDK

Legacy Member
Wij openen hier een .ai bestand in Illustrator CS2 en CS3...
Wat blijkt? Gebruik makend van de colorpicker krijgen wij een verschillend resultaat soms. Hoe komt dit?

Ps: de verschillen zijn miniem, bv 1 waarde verschil in de Y van CMYK...




*edit: nog erger! de CMYK kleuren via colorpicker verschillen in PS CS3 vergeleken met Illustrator CS3! Wtf?
en blijkbaar bij het afprinten (en op scherm) zijn de kleuren toch dezelfde

DeMoN

Legacy Member
Al eens gekeken of de kleurprofielen hetzelfde zijn? :)
Als je niet zeker bent kan je altijd via Adobe Bridge de kleuren gelijkzetten voor alle CS producten die je hebt staan.

KoenDK

Legacy Member
unk? totaal geen idee waarover je het hebt
ik verwacht, met alle respect, als ik de colorpicker gebruik in Adobe Photoshop CS2 en CS3... dat ik tot hetzelfde resultaat kom

als ik Illustrator gebruik, verwacht ik dit ook! call me an *** maar ik versta echt niet waarom ik verschillende waarden krijg

welke CMYK waarden moeten wij nu in godsnaam doorsturen naar onze drukker?

nu gaat het nog een stap verder, maat van mij volgt een opleiding Photoshop, die krijgt een cd-rom met daarop een color conversion prog, en daar is de waarde NOG anders!!



Wij komen dus voor 1 prent tot 3 verschillende CMYK waarden
Leve Adobe :doh::doh::doh:

Piru

Legacy Member
DeMoN heeft een punt hoor, niet alle software werkt meteen optimaal out of the box. Je verschillende programma's werken waarschijnlijk via een verschillend kleurenprofiel. Dit profiel zorgt voor de interpretatie van kleuren en kan dus verschillende waarden tot gevolg hebben. Via Bridge kan je idd een algemeen kleurenprofiel forceren.

KoenDK

Legacy Member
oké, bedankt! ik heb deze optie idd gevonden via Bridge
wel ongelooflijk, ik kan ze gelijk zetten op meer dan 20 manieren/standaarden :crazy:


ps: wij hebben de cs3 als pakket gekocht, ergens mochten ze dit wel al zelf gedaan hebben vind ik :x

KoenDK

Legacy Member
ik heb nog 1 vraag: kan dit voor CS2 ook? ik zie deze optie enkel staan bij Adobe Bridge CS3 ...


:'(

DieselPower

Legacy Member
Ge kunt het ook manueel voor elk programma apart instellen eh ...

KoenDK

Legacy Member
inderdaad, dat doen we nu :D
sech, op wat stel ik dat het beste in? zolang er maar Europa in staat is het goed zeker? neen?
want ik heb 5 mogelijkheden voor Europa.... weet niet wat kiezen...
zolang ik maar niet voor Japan kies :p

DeMoN

Legacy Member
Color management is een zeer belangrijk deel van het drukproces, Koen, dus kunde er best wel eens wa research naar doen als ge veel met drukwerk bezig wilt zijn.
'k Denk als ge nog nooit de kleurprofielen veranderd hebt die ni overal gelijkgesteld staan.
bv. Ik meen ergens gehoord te hebben dat de CS2 nog andere CMYK waardes had dan de CS3. De dot gain al zeker..

Meestal als ge drukwerk aanlevert zijn er een aantal dingen waar ge rekening mee moet houden. Zo maakt ge bv. standaard ne pdf aan met profiel PDFX1A, en cmyk profiel FOGRA27. Da zijn dacht ik de standaarden voor België.
Als ge wilt da alle programma's dezelfde kleurprofielen gebruiken kunt ge da in de Adobe Bridge gelijktrekken. Europe Prepress instellingen zullen denk ik wel volstaan.

Op Ghent PDF Workgroup | Home | Free Tools For Print & Production Workflows Built For You/ vindt ge daar wel meer info over..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan