Archief - JS: Tabel edit website in JSP

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GvR

Legacy Member
Hallo,

Ik moet een website maken in JSP waar ik enkele tabellen kan zien (sql server), wijzigen en records toevoegen. Zijn er hier geen automatische tools voor ? Ik weet dat oracle zoiets heeft. (JHeadstart) Of misschien Eclipse plugins ? Veiligheid enzo is allemaal niet zo belangrijk.

GvR

GvR

Legacy Member
Ben nu wat begonnen in Eclipse. In de datasource explorer kan ik verbinden met mijn sql-server maar wat moet ik nu juist doen om te connecten in jsp ?

Driesi

Legacy Member
<%@page import="java.util.*"%>
<%@page import="naamvanubeanklasse_als_ge_die_gebruikt.*"%>
in jsp

verder kweni uwen driver enzo der aan koppelen. Ik gebruik persoonlijk netbeans.

In uw data acces klasse het volgende bvb
import java.util.*;
import java.sql.*;
import be.khk.lesson.beans.*;
public class DAVak {private Connection connection = null;
public DAVak(String url, String password, String login,String driver) throws ClassNotFoundException, SQLException {
Class.forName(driver);
connection = DriverManager.getConnection(url, login, password);
}


public void close() throws SQLException {
if (connection != null) {
connection.close();
}
}

public String getNaamVak(int vak){
PreparedStatement statement = null;
ResultSet resultSet = null;
String naamVak = "";

try {
statement = connection.prepareStatement(
"select * from vak where nummer = ?" );
statement.setInt(1, vak);
resultSet = statement.executeQuery();
resultSet.first();
naamVak = resultSet.getString(2);

}catch (Exception e) {
e.printStackTrace();
} finally {
try {
if (statement!=null) statement.close();
if (resultSet!=null) resultSet.close();

} catch(SQLException e){}
}
return naamVak;
}


}

en ne manageservlet om alles aaneen te hangen?

WHiSPy

Legacy Member
Wel, uit die code kan ik al 5 dingen halen die gaan falen of die brak in mekaar zitten. (resource leaks bv) :)

Driesi

Legacy Member
goh ja zou kunnen ben dan ook nog maar sinds begin dit schooljaar met jsp bezig en beveiliging daar zien ze al helemaal niet naar bij ons. Kan ik dus weinig aan doen. Verder kan het goed zijn dat er wat fouten in staan is ook maar snel een lelijk stuk code gecopy-paste. Veiligheid leek voor de topicstarter trouwens ook niet echt belangrijk te zijn zeker?

WHiSPy

Legacy Member
Driesi zei:
goh ja zou kunnen ben dan ook nog maar sinds begin dit schooljaar met jsp bezig en beveiliging daar zien ze al helemaal niet naar bij ons. Kan ik dus weinig aan doen. Verder kan het goed zijn dat er wat fouten in staan is ook maar snel een lelijk stuk code gecopy-paste. Veiligheid leek voor de topicstarter trouwens ook niet echt belangrijk te zijn zeker?

Resource leaks is niet gelijk aan beveiligingsfouten. ;)

Kijk maar eens na: als de close van je statement een sqlexception gooit, dan gaat je resultset nooit afgesloten worden. En die resultset hangt vast aan je connectie naar de databank, dus daar blijf je ook resources gebruiken. :)

Driesi

Legacy Member
dus maw in de catch afsluiten dan best? Ja sorry ben nog genen held in jsp ze, wij moeten op een paar maand php en jsp leren en tussendoor nog een pak sql enzo dus het is zowat de aandacht verdelen maar vindt uw opmerking wel zeer interessant want dan blijkt de methode die we standaard zowat gebruiken dus eigenlijk wel degelijk fouten te bevatten. Mja denk eigenlijk ook niet dat ze zich al zo hard bezighouden met resources bij ons hoor, bij query's worden vaak gewoon alle resultaten mee opgenomen in een bean die dan nadien maar voor 1 of 2 waarden gebruikt wordt .. dus ik verschiet hier eigenlijk ook niet zo van..

WHiSPy

Legacy Member
Driesi zei:
dus maw in de catch afsluiten dan best? Ja sorry ben nog genen held in jsp ze, wij moeten op een paar maand php en jsp leren en tussendoor nog een pak sql enzo dus het is zowat de aandacht verdelen maar vindt uw opmerking wel zeer interessant want dan blijkt de methode die we standaard zowat gebruiken dus eigenlijk wel degelijk fouten te bevatten. Mja denk eigenlijk ook niet dat ze zich al zo hard bezighouden met resources bij ons hoor, bij query's worden vaak gewoon alle resultaten mee opgenomen in een bean die dan nadien maar voor 1 of 2 waarden gebruikt wordt .. dus ik verschiet hier eigenlijk ook niet zo van..

Code:
try {
       // code
} catch (SQLException e){
       // exception-logic
} finally {
      try {
            if (statement != null) {
                 statement.close();
            }
      } catch (SQLException e) {
      } finally {
            try {
                 if(resultset != null) {
                        resultset.close();
                 }
            } catch (SQLException {
            }
      }
}

Layout zal wel fucked up zijn door 't forum, maar you get the point. :)

dJeez

Legacy Member
GvR zei:
Hallo,

Ik moet een website maken in JSP waar ik enkele tabellen kan zien (sql server), wijzigen en records toevoegen. Zijn er hier geen automatische tools voor ?
Je zou naar de Sun Java Studio Creator kunnen kijken. Of die degelijke code genereert zou ik wel niet weten, weet enkel dat ik een hele tijd geleden wel onder de indruk was van wat dat kon doen. Nu ja, dergelijke RAD toepassingen hebben zo ook hun nadelen uiteraard, maar je kan misschien wel 1 en ander leren uit de code die gegenereerd wordt.

*edit* Maar nu ik die tekst zo eens lees zou al de functionaliteit ook in NetBeans 6 moeten zitten, dan ga ik die toch zelf ook eens checken :p.

WHiSPy

Legacy Member
dJeez zei:
Je zou naar de Sun Java Studio Creator kunnen kijken. Of die degelijke code genereert zou ik wel niet weten, weet enkel dat ik een hele tijd geleden wel onder de indruk was van wat dat kon doen. Nu ja, dergelijke RAD toepassingen hebben zo ook hun nadelen uiteraard, maar je kan misschien wel 1 en ander leren uit de code die gegenereerd wordt.

*edit* Maar nu ik die tekst zo eens lees zou al de functionaliteit ook in NetBeans 6 moeten zitten, dan ga ik die toch zelf ook eens checken :p.

Netbeans is tegenwoordig gewoon eclipse met 'n paar fancy plugins AFAIK.

Hebt gij trouwens ervaring met intellij? Paar collega's van mij aanbidden die IDE, maar heb de tijd nog niet gevonden om 'm te checken. :(

dJeez

Legacy Member
WHiSPy zei:
Hebt gij trouwens ervaring met intellij? Paar collega's van mij aanbidden die IDE, maar heb de tijd nog niet gevonden om 'm te checken. :(
Zelf heb ik er geen ervaring mee, een ex-collega had daar bij Real Software veel mee gewerkt en vond dat ook wel goed, maar hij wist mij te vertellen dat Eclipse nu toch wel aardig in de buurt komt. Nu zweert hij trouwens bij Eclipse, het is sneller (volgens hem) en ook stabieler dan IntelliJ (nu eerlijkheidshalve moet ik er wel bijvertellen dat hij dus de vergelijking maakte met de - oude - versie van IntelliJ die hij gebruikte, en ik vermoed dat die IDE ook wel verder geëvolueerd zal zijn in tussentijd :p).

Driesi

Legacy Member
Jup dat is zowat hetgeen ik in gedachten had. Blijkt dat wij inderdaad al een heel jaar dat op een foute manier aangeleerd krijgen. Heb er zelf ook nooit echt bij stilgestaan eerlijk gezegd, omdat ik er van uitging dat het wel in orde zou zijn zeker. Niet dus :) Mja ze leren ons dan ook eerder een programmeerlogica te gebruiken die ze zelf hanteren en geven eigenlijk verder bij "het framework" als ik dat zo mag noemen niet echt al te veel uitleg.

Verder moet ik zeggen dat netbeans best wel vlotjes werkt, al heb ik nog geen enkel andere ide gebruikt.
WHiSPy zei:
Code:
try {
       // code
} catch (SQLException e){
       // exception-logic
} finally {
      try {
            if (statement != null) {
                 statement.close();
            }
      } catch (SQLException e) {
      } finally {
            try {
                 if(resultset != null) {
                        resultset.close();
                 }
            } catch (SQLException {
            }
      }
}

Layout zal wel fucked up zijn door 't forum, maar you get the point. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan