Archief - Java: specifieke arcade game tutorials.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

micksk3

Legacy Member
Ik hou me al een goede 2 jaar bezig met programmeren in Java (vooral voor school, maar heb al enkele kleine projectjes geschreven) en vind van mezelf dat ik een zeer goede kennis heb van Swing/AWT en alles wat daarbij hoort.

Aangezien ik binnenkort zal afstuderen, had ik mijn kennis toch graag wat uitgebreid voor ik effectief werkzoekend ben. Het schrijven van kleine simpele applicaties is op zich geen probleem, maar ik wil ook wat grotere uitdagingen aankunnen.

Aangezien gaming wel een passie is van mij, dacht ik om enkele kleine arcade games te schrijven, zoals Snake, Pong, Blackjack, Wipeout, Tetris, etc. Ik heb reeds een simpele snake geschreven en was begonnen aan een tetris applicatie, maar dan begon ik mij eigenlijk af te vragen of ik wel goed/performant bezig ben aangezien ik quasi geen kennis heb van gamedesign (bvb. double buffering).

Ik ben dus op zoek naar enkele tutorials die mij aan de hand van voorbeelden concepten zoals double buffering, networking, etc. zouden kunnen uitleggen. Mijn eigen zoekacties op het net hebben me echter bitter weinig opgelevered, wat me eigenlijk wel verbaasde. Het beste (en het enige) wat ik gevonden heb is een Space Invaders Tutorial in Java en 2D Arcade Games in C++. Ik vroeg me dus af of er mensen zijn die gelijkaardige websites kennen (vooral zoals de laatstgenoemde, maar dan in Java. Ik heb weinig kennis van C++).

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want met de examens heb ik nogal veel vrije tijd (toegepaste informatica aan de HoGent, yey) en zoek dus wat extra bezigheden. :)

Moto

Legacy Member
Als ge toch veel vrije tijd hebt, doet dan C# en XNA :p
Leert ge ook direkt iets over .Net :)

KenSpectre

Legacy Member
Ik ben akkoord met Moto,
Leer C# of XNA. Als ge dan later soliciteerd kunt ge zeggen dat ge in uwe vrije tijd nog een taal hebt geleerd. En zoiets komt altijd goed over.

micksk3

Legacy Member
Ik zal er zo meteen eens wat informatie over googlen want XNA ken ik niet direct. Van C# heb ik al eens een boek gelezen (de basis) en was op zich niet zo moeilijk.

Mijn enige 'probleem' is dat boeken die alles uitleggen met kleine voorbeeldjes mij minder vaak boeien dan 1 groot voorbeeld waarin alles stap voor stap wordt uitgelegd. Vaak worden ook steeds dezelfde principe's weer uitgelegd (vooral bij die C# boek als je al Java kent) waardoor m'n interesse ook mindert en ik vaak dingen ga beginnen overslaan en missen... daarom liever zo'n tutorial waar ik dan ook op het einde effectief iets heb om trots op te zijn (hoewel het opzich voor het grootste deel wel overtypen, lezen, snappen is, hoewel ik er toch mijn eigen stijl probeer in te steken en eventueel iets uit te breiden).

Ben trouwens niet echt van plan om in de game-industrie te stappen als ik afgestudeerd ben, niet dat ik nee zou zeggen tegen zo'n job maar ik denk niet dat het erg realistisch lijkt om die kant op te gaan. Het lijken me gewoon leukere dingetjes om nu te programmeren ipv. business-applicaties. :)


Edit: Die XNA tutorial ziet er wel leuk uit. Morgen eens op het gemakje bekijken en er wat mee spelen. (we moeten wel nog wat studeren ook, tussendoor!)

micksk3

Legacy Member
Wow, dat is al wat meer dan ik oorspronkelijk wou. Ziet er ENORM interessant uit, merci. :)

MacK

Legacy Member
Gewoon even een comment:

Als het echt is voor je CV wat aan te dikken, dan zou ik toch eerder een aantal enterprise applicaties (client-server-database ofzo) proberen te maken. Eventueel zelfs in tutorialvorm op één of andere website. Dat zal heel wat meer indruk maken dan wat games. Tenminste, als je zulke dingen nog niet gedaan hebt op school. Als je het wel al gedaan hebt op school (en dan bedoel ik voldoende voorbeelden), dan zijn die dingen wel weer interessant, omdat dat dan ook toont dat je naast je schoolwerk/werk bezig bent met programmeren als een hobby.

WHiSPy

Legacy Member
MacK zei:
Gewoon even een comment:

Als het echt is voor je CV wat aan te dikken, dan zou ik toch eerder een aantal enterprise applicaties (client-server-database ofzo) proberen te maken. Eventueel zelfs in tutorialvorm op één of andere website. Dat zal heel wat meer indruk maken dan wat games. Tenminste, als je zulke dingen nog niet gedaan hebt op school. Als je het wel al gedaan hebt op school (en dan bedoel ik voldoende voorbeelden), dan zijn die dingen wel weer interessant, omdat dat dan ook toont dat je naast je schoolwerk/werk bezig bent met programmeren als een hobby.

Hangt ervan af naar welke sector je interesse uit gaat, hé. ;)

Niet iedereen wil de standaard database-driven applicaties ontwikkelen.

xardy

Legacy Member
Euh, je zit op de hogeschool gent studeert toegepaste informatica en je studeert binnekort af en je hebt nog geen C# gezien? :s

Normaal krijg je al in het 2de jaar webapplicaties waarin je C# en het .net platform ziet, en er is niet echt een verschil tussen een windows forms applicatie en een webapplicatie juist de gui.

KenSpectre

Legacy Member
rofl @ laatste stuk van xardy

@micksk3: Als kleine vb saai vind moet ge proberen er variaties op te doen die u interessanter lijken

Cycloon

Legacy Member
xardy zei:
Normaal krijg je al in het 2de jaar webapplicaties waarin je C# en het .net platform ziet, en er is niet echt een verschil tussen een windows forms applicatie en een webapplicatie juist de gui.

Er is ook niet veel verschil tussen een auto en een fiets, alleen de carrosserie is anders :rofl:

xardy

Legacy Member
je gaat mij nu niet zeggen dat er een groot verschil is tussen het maken van een data acces layer voor een webapplicatie of een windows forms applicatie, zelfde met de business logica. Basis van een taal blijft hetzelfde.

Cycloon

Legacy Member
xardy zei:
je gaat mij nu niet zeggen dat er een groot verschil is tussen het maken van een data acces layer voor een webapplicatie of een windows forms applicatie, zelfde met de business logica. Basis van een taal blijft hetzelfde.

Ja, een fiets en een auto zijn ook hetzelfde, ze worden ook allebei aangedreven door een systeem van tandwielen waar een bepaalde kracht wordt op uitgeoefend.

killgore

Legacy Member
Cycloon zei:
Ja, een fiets en een auto zijn ook hetzelfde, ze worden ook allebei aangedreven door een systeem van tandwielen waar een bepaalde kracht wordt op uitgeoefend.

Goh, in het ideale geval zou uw achterliggende logica vrij onafhankelijk moeten zijn van web/nietweb. Ziet naar alle grote frameworks vandaag de dag, uiteindelijk ziet ge van veel van die code niet echt of het web-based is of niet. Pas als ge in het view/controller-gedeelte terechtkomt (wat hij GUI noemt) is het echt 100% duidelijk.

Hij overdrijft, ma moet em niet compleet uitlachen.

Cycloon

Legacy Member
killgore zei:
Goh, in het ideale geval zou uw achterliggende logica vrij onafhankelijk moeten zijn van web/nietweb. Ziet naar alle grote frameworks vandaag de dag, uiteindelijk ziet ge van veel van die code niet echt of het web-based is of niet. Pas als ge in het view/controller-gedeelte terechtkomt (wat hij GUI noemt) is het echt 100% duidelijk.

Hij overdrijft, ma moet em niet compleet uitlachen.

Mja, het principe van coderen blijft natuurlijk hetzelfde. Je zal nog steeds while en for luskes gebruiken maar uiteindelijk is de interactie naar de gebruiker zooo verschillend dat je beiden niet over dezelfde kam kan scheren. Je moet zoveel andere principes, technieken en manieren kennen in beide werelden dat ik echt niet durf te zeggen dat beiden bijna gelijk zijn. Voor mij liggen ze beiden even ver uit mekaar als een auto en een fiets.

Het is niet omdat het ook programmeren is dat het allemaal hetzelfde is. Als je een Webapplicatie op dezelfde manier programmeert als je GUI applicatie dan heb je één van de systemen niet begrepen.

xardy

Legacy Member
killgore zei:
Goh, in het ideale geval zou uw achterliggende logica vrij onafhankelijk moeten zijn van web/nietweb. Ziet naar alle grote frameworks vandaag de dag, uiteindelijk ziet ge van veel van die code niet echt of het web-based is of niet. Pas als ge in het view/controller-gedeelte terechtkomt (wat hij GUI noemt) is het echt 100% duidelijk.

Hij overdrijft, ma moet em niet compleet uitlachen.

ik overdrijf wel ja. Maar ik probeer wel zoveel mogelijk te streven naar het onafhankelijk maken van achterliggende logica, zo is het mij ook altijd geleerd. Controller/view klassen daarbuiten gelaten.

Moto

Legacy Member
-Maar ik probeer wel zoveel mogelijk te streven naar het onafhankelijk maken van achterliggende logica
-in het ideale geval zou uw achterliggende logica vrij onafhankelijk moeten zijn van web/nietweb
logica = functionele gedoe veronderstel ik, dingen zoals bandbreedte => hoeveelheid data naar client + caching van zaken op client zijn bevoorbeeld ook zaken waar ge misschiens rekening mee moet houden.
Streven naar onafhankelijkheid is in zowat alle gevallen pure tijdverspilling
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan