Archief - inbinden thesis (regio hasselt of leuven)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Indieanus

Legacy Member
Ahoi,

Aangezien ik 20februari mijn thesis moet indienen, ben ik naarstig op zoek naar een goede drukker die mijn thesis mooi kan inbinden.

vereisten:
-A5 formaat r/v
-foto's tot op de rand
-ofwel paperback gelijmd (mogelijk met mijn eigen 'ontwerp' als cover) ofwel metalen ringen (zoals bij vele kalenders : http://www.haai.nl/img_upload/Image/Ambtenaren Kalender/Ambtenaren_Kalender_2006.gif )

Nu is mijn vraag of hier iemand ervaring mee heeft en welke drukkers je mij kan aanraden! Regio leuven/tienen of hasselt/diepenbeek.

Zelf heb ik al geinformeerd bij Colorimage (leuven) en PRI (hasselt)


Verder nog een praktisch vraagje: het uiteindelijk formaat moet A5 zijn. Nu weet ik dat je als je foto's tot op de rand wil, je vaak 3mm marge moet nemen (en dus je foto ook "op" die 3mm marge moet zetten zodat je na bijsnijden, zéker een foto tot op de rand hebt) . aangezien A5 210 mm x 148 mm is, heb ik nu dus 213 mm x 151 mm en moet de drukker elke pagina op A4 drukken? (terwijl hij eigenlijk 2pagina's op 1 A4 zou kunnen drukken) Klopt dit of is er een andere methode?

mvg en dank bij voorbaat,
Rogier

PS: wist niet zeker of dit de juiste prefix was. Mijn excuses als een andere beter geschikt is. ;)

FitZ

Legacy Member
Hey, je moet eigenlijk 4x3mm marge nemen: boven, onder, rechts, links. Dus 216x154mm. Afhankelijk van de grootte denk ik dat de drukker zelf beslist op welk papier en snijdt hij het dan uit (behalve als je special request hebt). Aangezien je werkt met een bleed (zo noemt die marge) zal hij niet 2 A5's + bleed op één A4 kwijt kunnen, dus zal hij een groter formaat moeten gebruiken.

Heb zelf m'n stageverslag ook bij colorimage laten drukken, snijden en inbinden. Was zeker niet slecht voor de prijs (speciaal formaat, alles in kleur).

m-be

Legacy Member
elke pagina moet inderdaad op A4 worden gedrukt. als ik u was zou'k voor de paperback-uitvoering gaan, staat toch nog altijd iets netter imo dan gewoon geringd.

b0rt

Legacy Member
over color image ben ik wel niet zo tevreden als het over kleurweergave aankomt. Mijn prints die ik daar heb laten maken hadden allemaal een lichte blauwe tint, terwijl dit bij andere drukkers niet het geval was.
Misschien houden ze daar geen rekening met kleurprofielen (mijn afbeeldingen waren technisch gezien perfect in orde), maar de echte oorzaak weet ik nog niet (de persoon die mij toen bediende wist hier te weinig over om een duidelijk antwoord te geven)

Matt.

Legacy Member
Gelijmd is imo wreed irritant bij fijne boekskes. Da klapt dan heeltijd dicht en zijt ge al bijna verplicht die rug te kraken als ge da plat op uw bureau wilt leggen om te lezen. Als 't echt veel tekst is, dan neemt ge da meestal nie in de hand om te lezen (zoals een boek).

Indieanus

Legacy Member
merci voor de info!
Ik ga wsl zaterdag eens langs bij colorimage, eens wat voorbeelden vragen. Probleem is daar dat ze niet deftig gelijmd kunnen inbinden. (enkel met zo ne vieze zwarte band aan de rug) Kvond metalen ringskes nog wel OK, als ge daar zo een dik mat plastieke folieke voor en achter steekt als cover, denk ik dat da nog wel acceptabel is.

@ fitZ: idd ja 4*3mm, snap ni da'k da zo heb getypt :lol:

iemand ervaring met andere drukkers?


edit: boekske gaat ongeveer geschat 70-80 paginas zijn (r/v dus zo'n 40 blaren + kaft)

DieselPower

Legacy Member
Waarom eens geen vijzen?

Het Mukha heeft een folderke zonder lijm of nietjes, gewoon geplooide bladen in mekaar. Ook wel nice imo :)

TiB0

Legacy Member
DieselPower zei:
Waarom eens geen vijzen?

Het Mukha heeft een folderke zonder lijm of nietjes, gewoon geplooide bladen in mekaar. Ook wel nice imo :)

Da's inderdaad een graaf folderke. Als je die vellen apart neemt krijg je enkele full-sized foto's/posters.. Ook een proper ontwerp voor enkel gebruik te maken van z/w + 1 kleur (hoewel het soms wel wat onoverzichtelijk is, kan ik me herinneren).
Ik had me al voorgenomen om m'n eerstkomende paper of presentatie op een gelijkaardige manier te maken.

FreakyLeash

Legacy Member
Ik ken een boekbinderij, maar dat kost wel wat meer, maar die doet dat allemaal met de hand, ambachtelijk dus !
Zeer mooi werk !
Is wel niet direct in de buurt ... denk ik :unsure:

Indieanus

Legacy Member
hey,

uiteindelijk besloten bij een kleine drukker bij ons int dorp te laten drukken.

nu... ik heb net een hoofdstukje laten proefdrukken, op zich cava, ma nu kwam ik thuis ineens tot de constatatie dat ik wel een klein probleempje heb:

mijn document is in Word A5 formaat. (links marge 2,5cm, rechts 2cm) De drukker drukt dit op 1 A4 met 2 vellen per pagina. De pagina links op de A4 drukt prima af. De pagina rechts op de A4 houdt zich echter niet aan de opgelegde marge... en 'verspringt'.

Iemand een idee hoe de printerinstellingen moeten? (die drukker heeft pas die zaak overgenomen en lijkt mij gene al te wijze... (ik ben daar wel tevreden qua prijs en kwaliteit, dus zou het graag daar laten drukken)

PS: zowel wnr ik van pdf print of rechtstreeks vanuit word, heb ik dit probleem. Het zijn dus hoogstwaarschijnlijk foute printerinstellingen... iemand een idee?

mvg,
Rogier

LunchBox

Legacy Member
Indieanus zei:
PS: wist niet zeker of dit de juiste prefix was. Mijn excuses als een andere beter geschikt is. ;)

Q lijkt me iets geschikter want je stelt naast het op zoek zijn naar die drukker voornamelijk inhoudelijke vragen (beide waren van toepassing)

Indieanus

Legacy Member
ok, vlug voor sluitingstijd toch nog even langsgegaan. Oplossing is eigl enorm logisch... :

Hij gaat gewoon op A5 afdrukken :lol: hahaha (normaal doet 'm da nooit, dus hij had da papier ook niet liggen, ma hij gaat maandag speciaal A5kes kopen van mijn papierkeuze.)

anyway, tnx voor hulp alleszins ;)

m-be

Legacy Member
of gewoon het papier voorsnijden voor ge gaat printen :)

/edit: 'k neem aan dat ge weet dat uw foto's tot op de rand van uit de startpost niet tot op de rand gaan komen nu...

Indieanus

Legacy Member
m-be zei:
of gewoon het papier voorsnijden voor ge gaat printen :)

/edit: 'k neem aan dat ge weet dat uw foto's tot op de rand van uit de startpost niet tot op de rand gaan komen nu...

jep weet ik, maar is niet van toepassing hier. Waar ik het in mijn laatste posts over had, waren de textpaginas.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan