Archief - Ik zoek een simpele CMS

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SideShow

Legacy Member
Hallo

Ik vind geen simpele cms op internet. Dingen zoals drupal en dergelijke met vijfendertigduizend mogelijkheden hoef ik niet direct nu. Ik wil gewoon, om simpel te zeggen, een blad met kotjes op en een save-button... Weliswaar een beetje geavanceerder, anders maak je het natuurlijk vlug zélf ... In feite wil ik iets als phpmyadmin eigenlijk, om de database teksten en dergelijk aan te passen, maar dan wél geschikt voor een eindgebruiker, met omzetting van &; karakters, een simpele adminpagina om modulekes te wijzigen enzovoort ...
Bestaat zoiets ?

Tyfius

Legacy Member
Wordpress is redelijk eenvoudig, je 'blog' posts als pagina's labelen en je bent weg.

passero

Legacy Member
De standaardfunctionaliteit van drupal is ook niet ingewikkeld. Het is misschien niet altijd even gemakkelijk om een overzicht te kunnen bewaren tussen alle module's maar voor een heel basic site heb je genoeg met de default modules. En zo ingewikkeld is dat toch niet? de eindgebruiker ziet veel minder dan een admin.. Of moet de admin ook idiotproof zijn?

adrianhates

Legacy Member
als je iets simpel wilt dan kan je het zelf ook schrijve ze.. Is echt niet zo moeilijk

timbertens

Legacy Member
Hallo,

bekijk even ExpressionEngine, wij gebruiken dit al enige tijd met succes. De voornaamste redenen voor ons om voor dit product te kiezen was het feit dat we:
- 100% vrijheid verkregen in het grafisch ontwerp
- de functionaliteiten van het systeem behoorlijk uitgebreid zijn zodat je niet voor alles aan het developen moet gaan
- de eindgebruikers interface eigenlijk kinderlijk eenvoudig is om mee te werken. In veel andere CMS'en zien occasionele gebruikers al gauw het bos niet meer door de bomen waardoor ze (te) vaak afhaken om de website up to date te houden.

gr,
Tim

timbertens

Legacy Member
@dJeez
Mijn excuses, was niet de bedoeling om verdoken reclame te maken. Alleen geeft de pagina onder de link die ik vermelde gewoon meer uitleg over wat voor ons (en dus vermoedelijk ook voor de topic-starter) de redenen waren om te kiezen voor deze CMS.

gr,
Tim.

anor

Legacy Member
Als ik een voorstel mag doen,

ExpressionEngine - Publish Your Universe!

Voor u dan de Core version, de full version is betalend maar dan ook weeral enorm geavanceerd. Voor u doeleinden zal de Core versie meer dan voldoende zijn, en het is by far het beste CMS waar ik al heb mee gewerkt, laat naar mijn mening drupal etc... ver achter zich!

oeps, had tim bertens zijn post niet gezien...
Wij werken er dus ook mee ;) Ultieme vrijheid ! Zo heb je al 2 personen die u proberen te overtuigen

passero

Legacy Member
kan je misschien ook eens argumenteren waarom het een systeem zoals drupal ver achter zich laat? Als je zo uitspraken doet mag je die best toch eens wat argumenteren hoor.

Xavez

Legacy Member
Qua eenvoud, zeker naar mensen toe die niet zo into php code zijn, vind ik Textpattern CMS · A Flexible, Elegant and Easy-To-Use Content Management System. nog steeds een van de betere systemen die ik ben tegengekomen. Het feit dat de administratie niet "in de website zelf" gebeurt, zoals dat bij Drupal het geval is, vind ik een enorm groot voordeel, dat ook de eenvoud van de set-up ten goede komt.

(Waarmee ik niet wil zeggen dat Drupal zijn eigen toepassingsgebied niet heeft, zij het dan voor meer content-rijke sites)

passero

Legacy Member
Xavez zei:
(Waarmee ik niet wil zeggen dat Drupal zijn eigen toepassingsgebied niet heeft, zij het dan voor meer content-rijke sites)

Als we het puur op content management gebied bekijken, dan is zelf drupal 2 keer niets waard maar ja... Voor zijn doelpubliek is het wel heel goed.
Content rijke websites zijn heel moeilijk te beheren met drupal. De workflowmogelijkheden, rechtensysteem zijn beide veel te basic om dit in goeie banen te laten leiden. Zelf met extra modules.

anor

Legacy Member
passero zei:
kan je misschien ook eens argumenteren waarom het een systeem zoals drupal ver achter zich laat? Als je zo uitspraken doet mag je die best toch eens wat argumenteren hoor.

Het gebied waarop imo EE voor mij alle concurrentie achterlaat is het enorm simpele template systeem, die allemaal in de backend van het CMS zelf gebeurt, gewoon ofwel een rechtstreekse copy paste vanuit dreamweaver, of codeer je uw html in de backend van EE it doesn't matter...

Het dynamisch onderdeel en het invoegen van alle content in uw templates is ook de eenvoud zelve... heb ik bv een weblog "nieuws" met het veld inleiding foto en body, is het enigste dat ik moet doen

{exp:weblog:entries weblog="nieuws"}
{inleiding}
<img src="{foto}" alt=""/>
{body}
{/exp:weblog:entries}

comment forms etc... gebeurt allemaal op dezelfde wijze, je hebt FULL control over uw html, het klopt totaal niet met uw design of wat dan ook, moet je u nooit geen zorgen maken dat plots uw site niet valid is door wat dan ook van extra html...

Dit CMS is een droom voor designers. Ook voor developers is het een droom alle modules zijn zeer eenvoudig aan te passen, of om nieuwe modules extensies en plug-ins te schrijven, maar als dit nodig is... Niet direct voor gewone websites. Het heeft ook een zeer goede community en een aantal bedrijfjes / personen die gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen van modules voor EE, waardoor de kans enorm klein is dat je iets niet vind voor EE.

Momenteel zijn ze ook aan het werken aan EE 2 en dat ziet er nog gelikter en gebruiksvriendlijker uit. EE heeft ook ingebouwde ondersteuning voor jQuery, heeft een prachtig beveilgings en user-authoring systeem, Je kan als admin enorm veel gaan aanpassen, gaan instellen, gaan bepalen...

Er zit een standaard multi-language support op, waar je per account de favoriete landinstelling kan gaan opslaan. En voor de klanten zelf is het Publish systeem echt kinderspel.

Er zit wel geen wysiwyg editor in, maar je hebt standaard bbcode knoppen die je ook volledig zelf kan gaan customizen met classes enzo als ze iets vet of cursief gaan zetten...

Ik kan uren blijven doorgaan, ik zou gewoon zeggen, probeer het eens uit.

Ochja en voor de developers onder ons, in de templates in de backend zelf kun je PHP enablen voor de templates, kun je al rechtstreeks PHP in de templates zelf gaan gebruiken in combinatie met alle globale variabelen die EE zelf al biedt.

En nog 1 van de intressante functies is de query module... hierbij kun je zelf heel eenvoudig alle data uit de database halen die jij zelf wilt, moest het niet lukken met EE.

Zoals je zeg bij mijn template voorbeeldje ook, is het templating heel eenvoudig aan te leren en heeft het gewoon een starting tag met attributen, en een closing tag. Beetje zoals html dus...

Probeer het gewoon ! :)
Je zal overtuigd zijn.

En Xavez textpattern is idd goed, maar probeer ook eens de EE Core, u kennende is EE u op het lijf geschreven ;)

Xavez

Legacy Member
Ik ga die Core zeker eens uitproberen... Ik heb van nog veel mensen gehoord dat EE en TXP vrij gelijkaardig zijn. Sommigen vinden TXP zelfs nog beter dan EE. Jon Hicks heeft ook nog een artikel geschreven over EE vs TXP. Ik denk dat het in the end een beetje gelijk bij fototoestellen is (Canon VS Nikon bijvoorbeeld): wat het beste in je hand ligt...

(en TXP is natuurlijk wel open source...)

Gamefactor

Legacy Member
Je eigen cms of verder werk ik vaak met wordpress omdat er hier veel plugins voor zijn en tegelijkertijd makkelijk aanpasbaar is.

anor

Legacy Member
cutenews is veel te simpel imo... te beperkt
CMS Made simple net eens getest, tis niet slecht, maar mja, kvind hem ook ietwat te beperkt, en is is totaal niet even gebruiksvriendelijk als EE

Kende deze wel nog niet, weer een CMS'je bijgezien ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan