Archief - HTML: Tooltip?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

maatje

Legacy Member
ik werk met html maar ik wil graag een attribuut gebruiken dat ik niet ken bij zijn naam. Maar als je met een muis over afbeelding gaat, verschijnt er een geel balkje met tekst erin. Maar met welke attribuut gaat dat ?

Erlend

Legacy Member
http://www.w3schools.com/tags/tag_img.asp

Mozilla Firefox and the alt Attribute
If you use the alt attribute in Firefox on images and image maps the text will not show on mouse-over as in other browsers.
Firefox uses the alt attribute the way it's meant to be used, like an alternative text if the image won't load, not as a mouse-over text.
Firefox does support mouse-over comments on images or image maps if you use a title attribute in the <img> tag.
E.g. <img src="image.gif" alt="bla" title="bla bla bla"

Erlend

Legacy Member
Wat zie ik nu over het hoofd? In firefox werkt title niet, of toch?
---
Edit: Dik verkeerd gelezen dus van mij!

0n3Liner

Legacy Member
alt geeft geen geel balkje weer in firefox, title wel... ie laat alt zien als er geen title is

orez

Legacy Member
uw werkt met php maar wil een html attribuut weten... rare vraag van uw topic + titel kan ook wat duidelijker hé ;)

Dreamchaser

Legacy Member
Dit wil trouwens niet zeggen dat je daarom je "alt" moet vervangen door "title". Je vult ze best allebei in.

De alt is in principe zelfs verplicht voor alle images!!! Al was het maar voor het surfgenot van de blinden.

orez

Legacy Member
0n3Liner zei:
alt geeft geen geel balkje weer in firefox, title wel... ie laat alt zien als er geen title is

ook geen waar hoor... (alé, da IE da toont wel... maar das weeral eens voorbeeld da IE het ni toeppast zoals het hoort ;))

alt attribuut = VERPLICHT volgens usability en w3c standaarden, en title niet. Wat is hem nu het verschil tussen alt & title?

alt wordt gebruikt bijvoorbeeld wanneer de foto niet kan geladen worden (rood kruisje ofzo, of niet gezien bij firefox) dan zal je naast da rood kruisje, da alt tekst zien staan.

IE ==> foto niet gevonden, niet online ==> (rood kruisje) alt tekst
FF ==> foto niet gevonden, niet online ==> alt tekst

Dus die alt tekst is verplicht met een reden, bijvoorbeeld voor tekst only browsers (lynx bv) wordt de alt tekst weergegeven in plaats van de afbeelding.

Ook voor screenreaders (slechtzienden, blinden) wordt de alt tekst gelezen door hun screenreader, dit alles om uw site aantrekkelijker te maken voor moest er een foutje optreden, dat er toch nog informatie wordt weergegeven, en dus voor de usability van text only browsers slechtzienden/blinden.

Title attribuut zorgt er enkel voor dat je bij het hoveren van bepaalde elementen een tooltip te zien krijgt.

Khoop da dees uitleg wah duidelijkheid brengt tussen de 2?

Dreamchaser

Legacy Member
Als je het alt attribuut niet invult, is uw site overigens illegaal in Groot-Brittanië :)

BertG

Legacy Member
Dreamchaser zei:
Als je het alt attribuut niet invult, is uw site overigens illegaal in Groot-Brittanië :)
damn, dan ken ik toch paar software reuzen die sterk in de fout gaan :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan