Archief - HTML: tabel vaste breedte geven

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

paff_daddy

Legacy Member
hallo,

het zit zo :

ik heb een tabel van 800*600. Maar als ik hier nu tekst in typ, dan rekt de tabel in de breedte uit, waardoor mijn navigatiebalk en header niet mooi meer uitkomen.

Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat de breedte altijd 600pixels blijft?? Dus dat de tekst gewoon naar een volgende regel gaat al hij "breder" is dan 600 pixels :)

grtz,

paff_daddy

Rvl

Legacy Member
gewoon in een <td ..> het volgende zetten width="800" met css zou het style="width:800px;" worden.

paff_daddy

Legacy Member
achja, juist :s

mja, ik had een tabel in die <td> geplaatst, zo dus :

Code:
<td><table width="600" heigt="630">...</table></td>

en ik had alleen die tabel width="600" gegeven, dus dit moet ik ook bij de <td> zetten. :doh:

thx voor het antwoord!

Rvl

Legacy Member
idd, nibbler je zou mensen nog foute info geven, wat hij doet is 100% correct volgens de table structuur en zelfs aan te raden aangezien met rowspan en collspan tegelijk werken een miserie is en meestal tot slechte layouts zal leiden.

Sprits

Legacy Member
Rvl zei:
idd, nibbler je zou mensen nog foute info geven, wat hij doet is 100% correct volgens de table structuur en zelfs aan te raden aangezien met rowspan en collspan tegelijk werken een miserie is en meestal tot slechte layouts zal leiden.

verkeerd gelezen dus :p

srry :)

paff_daddy

Legacy Member
idd, ik had het over een tabel in een "tabelcel" :)

@killgore : idd, ik weet dat divs beter zijn, maar ik ben nog niet echt thuis in het gebruik ervan.

p.s. : de oplossing van rvl werkt trouwens niet :(. De tabel blijft niet op de vaste breedte.

ik zal later vandaag eens tonen wat ik bedoel, heb nu geen tijd

killgore

Legacy Member
Das nu juist het probleem bij tabellen, ge weet op den duur niet meer waar ge sommige stijlproblemen moet afhandelen.

paff_daddy

Legacy Member
killgore zei:
Das nu juist het probleem bij tabellen, ge weet op den duur niet meer waar ge sommige stijlproblemen moet afhandelen.

mja, kga me toch eens toespitsen op het gebruik van divs.
Ma kunt ge ervoor zorgen dat divs bijvoorbeeld in de hoogte 'uitrekken' als de tekst langer wordt dan de div hoog is :)?
Dus ik bedoel dat ge gene scrollbar in uwe div zelf krijgt, maar enkel in de browser.

Rvl

Legacy Member
Als de code die ik je gegeven heb niet werkt dan zal er wel iets anders schelen me u tabellen, waarschijnlijk ergens anders dan brederingesteld ofzo. als ge ergens anders bij zelfde niveau van <td> een width hebt gegeven zal het de grootste automatisch nemen, ... Geef anders u code is en zal ik zeggen wat er (allemaal) fout is

killgore

Legacy Member
paff_daddy zei:
mja, kga me toch eens toespitsen op het gebruik van divs.
Ma kunt ge ervoor zorgen dat divs bijvoorbeeld in de hoogte 'uitrekken' als de tekst langer wordt dan de div hoog is :)?
Dus ik bedoel dat ge gene scrollbar in uwe div zelf krijgt, maar enkel in de browser.
Normaal moet da gaan ja, ma ik ben zelf geen designer :). Ik gebruik divs als ek zelf iets moet maken, maar dat zijn meestal zeer primitieve zaken :p.

Rvl

Legacy Member
ja da is gewoon <div>hier u tekst</div> ;) behalve als ge het een fixed height hebt gegeven. btw omdat je niet met tables kan werken opeens overstappen naar div's. Het is goed dat je wilt leren werken met xhtml/css2 positioning maar u redenering is raar :). ik ga naar div's want ik kan niet werken met tables en voor css2 hebt ge toch dat iets meer denkvermogen nodig in het begin als bij tables aangezien tables toch simpeler zijn om te snappen bij het begin en minder crossbrowser problemen wat je met divs meer gaat hebben.

paff_daddy

Legacy Member
hallo, hier is de pagina waarop ge kunt zien wat er fout is : fout

niet teveel letten op de inwendige css code enzo, dit wordt nog wel in een css-file gezet enzo. Dit was gewoon een voorbeeldlayout voor een project hier op school(mijn layout is trouwens niet gekozen). Ook vooral niet op de kleuren letten :p, die moesten een beetje bij het logo passen.

LunchBox

Legacy Member
dat komt omdat je tekst geen spaties bevat, dat zal bij mijn weten altijd uw 'systeem' (table of div met width parameter) uitrekken. gewoonlijk als je tekst plaatst binnen een 800px brede ruimte zitten daar wel spaties in en stuurt hij de extra tekst automatisch naar'n volgende regel.

paff_daddy

Legacy Member
LunchBox zei:
dat komt omdat je tekst geen spaties bevat, dat zal bij mijn weten altijd uw 'systeem' (table of div met width parameter) uitrekken. gewoonlijk als je tekst plaatst binnen een 800px brede ruimte zitten daar wel spaties in en stuurt hij de extra tekst automatisch naar'n volgende regel.

ahzo.

Kheb het getest, en het werkt idd

thx aan iedereen voor de antwoorden :niceone:

killgore

Legacy Member
Rvl zei:
ja da is gewoon <div>hier u tekst</div> ;) behalve als ge het een fixed height hebt gegeven. btw omdat je niet met tables kan werken opeens overstappen naar div's. Het is goed dat je wilt leren werken met xhtml/css2 positioning maar u redenering is raar :). ik ga naar div's want ik kan niet werken met tables en voor css2 hebt ge toch dat iets meer denkvermogen nodig in het begin als bij tables aangezien tables toch simpeler zijn om te snappen bij het begin en minder crossbrowser problemen wat je met divs meer gaat hebben.
maar tables geven u dan weer zeer snel problemen als deze, waar divs eerder onafhankelijke layout-elementen zijn.

Voor te lange woorden te splitsen => & #173; zonder spatie,dit:
lang& #173;woord (spatieloos) geeft:
lang&#173;woord
maar als het niet in container past gaat em dit nu niet uitrekken, maar splitsen naar lang en op volgende regel woord, ik weet niet zeker of em er - tussenzet, denk dat dat nogal browserafhankelijk is.

Bertold

Legacy Member
om een einde te maken aan de discussie :
div's zijn layout elementen
en tabellen dienen om informatie geordend in weer te geven
. (<-- punt!)

Rvl

Legacy Member
Dat is recent zo vroeger werd nog met tables gewerkt en mensen die niet direct de overstap maken werken nog met tables ook al is het "niet volgens het boekje van de kunst". dat argument kunde nie direct een einde maken aan de discussie bij sommige ze;). Nuja hij is verder geholpe en da maakt wel het einde van deze thread
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan