Archief - HTML: Scrollbar in tabel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ChAiNsAw

Legacy Member
Ik heb dus een probleempje, ik ken niets van site ontwikkelen en al die codes enzo. Dus ik zit redelijk vast.

Ik heb een tabel en in die tabel wil ik dus veel tekst schrijven waardoor je dus moet kunnen scrollen. Ik weet dat het het beste is om een Iframe te gebruiken of zoiets maar ik snap daar echt niets van.

-Foto van de site: http://img204.imagevenue.com/img.php?image=59199_site_122_599lo.JPG

-Code (de code van de tabel waar die scrollbar moet inkomen staat onderstreept):

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Introductie</title>
<style type="text/css">

<!--
body {
background-color: #eec995;
}
.style1 {font-size: xx-large}
body {
background-color: #eec995;
}
-->
</style></head>

<body>
<table width="960" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td height="109" colspan="5"><img src="images/header2.jpg" width="960" height="120" /></td>
</tr>
<tr>
<td width="12" height="256"><img src="images/border.jpg" width="12" height="580" /></td>
<td width="119"></td>
<td width="12"><img src="images/border.jpg" width="12" height="580" /></td>
<td width="796">&nbsp;</td>
<td width="12"><img src="images/border.jpg" width="12" height="580" /></td>
</tr>
<tr>
<td height="12" colspan="5"><img src="images/Kopie van border.jpg" width="960" height="12" /></td>
</tr>
</table>
</body>
</html>



Kan er aub iemand de code voor mij bewerken of precies zeggen wat ik moet typen zodat ik er een scrollbar in kan krijgen. Of uitleggen hoe een iframe werk of een tutorial (wel een ZEER goej want ik ben zeer traag met codes)

Erg bedankt

ChAiNsAw

Legacy Member
Iemand die site weet waar ze me wel kunnen helpen ?
Het is redelijk dringend

BrunoD

Legacy Member
Een Iframe is eigenlijk gewoon een html-pagina in een andere htmlpagina.

<td width="796">
<iframe src="content.html"></iframe>
</td>

En dan maak je een aparte pagina content.html voor alles wat in dat Iframe moet. De scroll zal verschijnen als dat nodig is.

BrunoD

Legacy Member
Wees wel gewaarschuwd dat Iframes eigenlijk oneindig hard sucken. Niet alleen qua gebruikersgemak, maar voor de Search Engines ook.

In principe kan je het gemakkelijk ook anders oplossen:

<table width="960" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td height="109" colspan="5"><img src="images/header2.jpg" width="960" height="120" /></td>
</tr>
<tr>
<td STYLE="background-image: url('images/border.jpg');" width="12"></td>
<td width="119"></td>
<td STYLE="background-image: url('images/border.jpg');" width="12"></td>
<td width="796">&nbsp;</td>
<td STYLE="background-image: url('images/border.jpg');" width="12"></td>
</tr>
<tr>
<td height="12" colspan="5"><img src="images/Kopie van border.jpg" width="960" height="12" /></td>
</tr>
</table>
In bovenstaande geval worden die zijdelingse borders gewoon als echtergrond gebruikt waardoor dat automatisch uitrekt zo ver als je't nodig hebt. Pas dan wel ff de .jpg van je border aan zodat die maar een paar pixels (5 ofzo) hoog is.

ChAiNsAw

Legacy Member
Erg bedankt, die Iframe werk allesinds al. Maar nu moet ik nog weten hoe je de breedte en hoogte ervan instelt.

Allesinds erg bedankt.

ChAiNsAw

Legacy Member
prachtig.

voor de zoveelste keer erg bedankt.

Heb eigenlijk nog een vraag: hoe je een link maakt dat enkel het iframe veranderd.

Dus als ik bijvoorbeeld op Geschiedenis klik dat het iframe inleiding veranderd naar iframe geschiedenis zonder dat heel de site vernieuwd.

Maar dat is voor later, eerst alle inhoud maken. Kzal er ook zelf een voor zoeken.

Thx

El_L4mor

Legacy Member
geef de iframe een naam:

<iframe name="test"></iframe>

en dan maak je links op de volgende manier:

<a href="pagina.html" target="test">link</a>

ChAiNsAw

Legacy Member
Weeral bedankt. Normaal had ik daarmee alles opgelost maar nu heb ik nog een probleem, hopelijk het laatste.

Als ik mijn site preview in firefox via f12 in dreamweaver werkt alles perfect en geeft hij alles goed weer.

Ik heb het dan ook eens geupload om te kijken of het zo ook werkte maar dat ging niet van een lijen dakje. Hij geeft namelijk niets van foto's weer, terwijl ik deze ook geupload heb.

http://home.scarlet.be/awesomo/index.htm
(Klik op het blauw streepje om de site binnen te gaan)

Aan wat zou dit kunnen liggen.

Bedankt.

ChAiNsAw

Legacy Member
ow, sorry :p

bedankt voor de moeite bruno en lamor
Ik zal waarschijnlijk wel verder kunnen nu.

Prettige dag nog.

WMP

Legacy Member
Om een tabel een scrollbar te geven kan je beter een divje en CSS gebruiken. Plaats rond de tabel een div en geef deze div de eigenschap overflow: auto.

ChAiNsAw

Legacy Member
die div dinges heb ik geprobeerd, en het lukte niet.

Heb nog een vraagje: Hoe zorg je ervoor, wanneer je op een link klikt. Dat dezelfde pagina van die link verspringt (vanzelf scrollt) naar een bepaalde regel.

Bijvoorbeeld als er bovenaan de pagina: januari, februari, maart... staat en onder de maanden een complete lijst met activiteiten staat. Wanneer je op bvb maart klikt dat de pagina automatisch verspringt naar de activiteiten van maart.

Bedankt

RpR

Legacy Member
zo:
<a href="#%ID%">maart</a>

en dan verder op de pagina:
<h3 id="%ID%">maart</h3>

moet niet met een h3 tag. en %ID% vervangen door wat ge wilt.

orpian

Legacy Member
zet misschien ook even transparantie aan voor de iframepagina's. (kwestie dat IE ze niet "wit" toont..)

janlaureys9

Legacy Member
Ik vind het maar niks dat als je over link hovert de tekst groter wordt...

Jexx

Legacy Member
Waarom niet met een DIV en overflow eigenschappen...
Kan je makkelijk terugvinden op W3school

beetje CSS en je moet niet knoeien met frames die den helft van den tijd toch ni werken en enkel je layout verneuken..

orpian

Legacy Member
Jexx zei:
Waarom niet met een DIV en overflow eigenschappen...
Kan je makkelijk terugvinden op W3school

beetje CSS en je moet niet knoeien met frames die den helft van den tijd toch ni werken en enkel je layout verneuken..

inderdaad.. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan