Archief - HTML: Q: frames geraken door elkaar...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bram

Legacy Member
Ok, misschien een stomme vraag of een stomme fout die ik maak, maar ik geraak er niet aan uit... Ik ben bezig met een website voor iemand voor zijn Enemy Territory clan. Nu doe ik dit voor het eerst in frames omdat dit naar mijn mening het best met zijn voorkeur strookt...
Nu ben ik de frames en het opzetten maar ik bekom dit:
Klik

Hierop kun je zien dat de bovenste frame (waar de banner dus moet komen) fixed boven zit, terwijl ik die eigenlijk nested wil (zodat hij mooi boven de navigatie, main en warreport frame boven zweeft...)

de code van m'n index pagina ziet er zo uit:
Code:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>.:: infiniDim ::.</title>
</head>

<frameset rows="100,*" cols="*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
  <frame src="banner.htm" name="top" scrolling="NO" noresize>
<frameset rows="*" cols="*,150,500,150,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
  <frame src="leftover.htm" name="nav" scrolling="NO" noresize>
  <frame src="nav.htm" name="nav" scrolling="NO" noresize>
  <frame src="main.htm" name="main">
  <frame src="news.htm" name="right" scrolling="NO" noresize>
  <frame src="leftover.htm" name="nav" scrolling="NO" noresize>
</frameset>
</frameset>
<noframes><body>
</body></noframes>
</html>

Kan iemand me eens aanwijzen wat ik verkeerd doe? of is wat ik wil simpelweg niet mogelijk met frames?

tikketim

Legacy Member
beste is gewoon van divs te gebruiken ...
mss kan je bij die frames een breedte meegeven ? en een margin-left ofzo ?

Bram

Legacy Member
tikketim zei:
beste is gewoon van divs te gebruiken ...
mss kan je bij die frames een breedte meegeven ? en een margin-left ofzo ?
probleem is dat ik helemaal niet gewoon ben om met frames te werken, meestal maak ik m'n layouts in photoshop.
en ik weet al helemaal niet hoe ik met divs moet werken, kan ik dit ergens gemakkelijk leren op w3schools, of heeft/kent er iemand een andere goede tutorial hierrond?

DarkBone

Legacy Member
Code:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
<html>
	<head>
		<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
		<title>.:: infiniDim ::.</title>
	</head>
	<frameset col="*,800,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
		<frame src="leftover.htm" name="nav" scrolling="NO" noresize>
		<frameset rows="100,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
			<frame src="banner.htm" name="top" scrolling="NO" noresize>
			<frameset cols="150,500,150" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
				<frame src="nav.htm" name="nav" scrolling="NO" noresize>
				<frame src="main.htm" name="main">
				<frame src="news.htm" name="right" scrolling="NO" noresize>
			</frameset>
		</frameset>
		<frame src="leftover.htm" name="nav" scrolling="NO" noresize>
	</frameset>
	<noframes>
		<body>
			Too bad.
		</body>
	</noframes>
</html>

Logisch redeneren, hoe passen de verschillende blokjes in elkaar?
Eerst heb je de 3 kolommen (linkerspace, midden, rechterspace), daarin komen twee rijen (banner & inhoud) en de inhoud bestaat op zijn beurt weer uit 3 kolommen.

Stap voor stap redeneren ;)

Trouwens, een frameset kan enkel uit kolommen OF rijen bestaan, dus je gebruikt ofwel cols ofwel rows, maar _niet_ tegelijk.

En het haalt weinig uit om mensen DIV layouts aan te raden in gevallen als deze (statische websites), dat staat namelijk haaks op de onderhoudbaarheid. Niet iedereen beschikt over een webserver die PHP ondersteunt, laat staan over de kennis van PHP (waarbij met includes zou gewerkt kunnen worden dus).

tikketim

Legacy Member
in beide gevallen moet je in de broncode gaan veranderen als je inhoud wilt toevoegen dus het maakt eigelijk geen verschil uit denk ik

DarkBone

Legacy Member
tikketim zei:
in beide gevallen moet je in de broncode gaan veranderen als je inhoud wilt toevoegen dus het maakt eigelijk geen verschil uit denk ik

Met dat verschil dat je bij een statische website _iedere_ pagina mag gaan aanpassen. Ooit al eens een menuitem willen toevoegen op een statische pagina met een 50-tal pagina's? Leuk is anders. Daar gebruik te maken van frames omzeil je dit probleem.

En zeg nu zelf, clansites zijn meestal geen erg lang leven beschoren en er wordt zeker niet vaak op vertoef (dat geldt zeker voor statische websites, want geen interactie mogelijk). Dus dan wil je er gewoon een minimum aan moeite insteken.

Rvl

Legacy Member
tikketim zei:
beste is gewoon van divs te gebruiken ...
mss kan je bij die frames een breedte meegeven ? en een margin-left ofzo ?
<div> en framesets ?? het verband? Ik denk da je nie helemaal mee bent. Ofwel geef je te weinig uitleg met wat je eigenlijk bedoelt. als je met div's gaat werken zul je dus overal met includes enzo moeten gaan werken maar hier in jouw geval is het beter om een goede frameset te gebruiken (denk ik toch, want veel info staat er voor de rest niet over je page).

Bram

Legacy Member
Voila, jongens, ongelooflijk bedankt... maareuh, khemmet zelf al opgelost :p gewoon m'n index layout met frames die ik al wou, nog eens in 3 cols gezet... (de mens voor wie de site was vond em te breed, vandaar da ik links en rechts die leftovers had...)

OK, nogmaals ongelooflijk bedankt, vooral naar DarkBone, want mijn oplossing bleek dan toch plots niet meer te werken zucht... Dus: ongelooflijk bedankt!

tikketim

Legacy Member
DarkBone zei:
Met dat verschil dat je bij een statische website _iedere_ pagina mag gaan aanpassen. Ooit al eens een menuitem willen toevoegen op een statische pagina met een 50-tal pagina's? Leuk is anders. Daar gebruik te maken van frames omzeil je dit probleem.

En zeg nu zelf, clansites zijn meestal geen erg lang leven beschoren en er wordt zeker niet vaak op vertoef (dat geldt zeker voor statische websites, want geen interactie mogelijk). Dus dan wil je er gewoon een minimum aan moeite insteken.

ahja das waar ook , nu snap ik waarom je dat over die includes zei :p
waar is den tijd da ik da ook nog deed :nostalgie:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan