Archief - HTML: Nut van volledige URL in <a> tag te zetten?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

horse_99

Legacy Member
Hallo allemaal,

Als ik zo van sommige websites de HTML code bekijk, dan zie ik dat ik bijvoorbeeld in <a>-tags zulke dingen:

Code:
<a href="http://www.eenofanderewebsite.be/home/">Home</a>

Dus bij het href attribuut echt de volledige url, met domeinnaam, de http:// ervoor enzovoort. Wat is het nut hiervan?

En ook: i.p.v. te verwijzen naar home.php, index.php, info.php enzovoort, zie je ook vaak gewoon een verwijzing naar de map van waar de pagina staat, en deze pagina is dan een index.htm of default.asp of index.php,... Dus zoals in bovenstaand voorbeeld. Ook weer: wat is hier het nut van? Misschien een beetje verbergen welke server-side scripting taal er wordt gebruikt? Met een beetje proberen kom hier ook wel achter.

Bedankt voor alle reacties!

Groeten, Kristof.

tikketim

Legacy Member
is geen voordeel aan denkik , ik gebruik de volledige url alleen voor externe links ..

voordeel van die korte links is wel dat je ze offline kunt testen , als je offline op de volledige url klikt ga je natuurlijk online gaan wat logisch is :D

Breen

Legacy Member
Als je bijvoorbeeld een globaal menu gebruikt, dat je altijd include, dan is het niet altijd noodzakelijk dat alle pagina's waarin je het menu gebruikt, in dezelfde map staan, dus met relatieve links, werkt het menu dan maar in 1 map. Als je FQD's gebruikt, dan werkt je menu dus altijd.

horse_99

Legacy Member
Ahzo, het is dus maar een 'stijl' of gewoonte van de webdevelopers die het doen :-).

Zero Grav

Legacy Member
Dat is nog niet helemaal hetzelfde. Dan werk je met een parentverwijzing (../) naar een andere map en niet steeds met een http:// link.

(Als je dat op de http:// bedoelde dan toch Breen en niet op zijn 2de vraag, anders zeggen we beiden hetzelfde. :-))


Neen Horse_99 Het is voor de werking van de site. Als jij overal http://www.blabla.com/map hebt staan in je menu en je url wordt aangepast naar http://www.blabli.com dan sta je daar mooi met je absolute verwijzingen.

Cakeman

Legacy Member
Zero Grav zei:
Neen Horse_99 Het is voor de werking van de site. Als jij overal http://www.blabla.com/map hebt staan in je menu en je url wordt aangepast naar http://www.blabli.com dan sta je daar mooi met je absolute verwijzingen.
Ik geloof (of ik hoop althans) dat webdevelopers die die methode gebruiken, zo slim zijn gebruik te maken van de voorziene functies in PHP (of ASP).

DJ_Trash

Legacy Member
dacht ik toch ook (zo doe ik het in ieder geval; verwijzen naar zelfde page met include content dat afhangt van functieargument )

Bigbuddha

Legacy Member
Kan ook wel met searchengine gevoeligheid te maken hebben.

dJeez

Legacy Member
Absolute verwijzingen naar pagina's op de site zelf kunnen uiteraard ook via een CMS gecreëerd geweest zijn.

servi

Legacy Member
een enig voordeel dat ik kan bedenken is als een persoon kiest om webpagina's op te slaan,dat die iemand dan op alle links van die pagina kan klikken zonder dat hij 404-errors krijgt.

Lashknife

Legacy Member
als je gebruik maakt van een browser zijn ingebouwde save-as functionaliteit, dan worden die links automatisch omgevormd.

en iemand gaat ofwel zowiezo die save as gebruiken of via view source en dan saven, maar iemand die zo saved is ofwel een wannabe (unlikely, want echt stoer is het niet :unsure: ) of weet waarom hij het zo saved want dan heb je geen scripts/css/images (en zal het ook niet als doel het offline halen van een pagina zijn...)

dreamstar.be

Legacy Member
Sommige oudere browsers (vooral MAC based) hadden problemen met die korte links. Daarom kon je in die tijd best volledige URL's gebruiken.

Tegenwoordig is het niet meer echt nodig, is eerder een gewoonte van werken denk ik.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan