Archief - Groothoeklens

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dimsy

Legacy Member
Hallo
Ik heb vandaag na lang opzoeken op internet een groothoeklens gekocht met oog op landschapsfotografie of binnenshuis. Nu heb ik tijdens dat zoeken geleerd dat alles beneden de 50mm groothoek is dus ik heb een 32mm gekocht,
Namelijk deze http://www.fotokonijnenberg.be/product_details.php?id_product=6382

Nu heb ik hem zojuist op mijn D80 geplooid en blijkt dat er nog minder op de foto geraakt als mijn standaard 18-135 lens,... heb ik iets over het hoofd gezien? En welke lens moet ik dan wel kopen om meer op de foto te krijgen?

Catscratch

Legacy Member
Uwe D80 heeft een cropfactor van 1.5.

Uw 18mm van uw standaardlens wordt dan eigenlijk 27mm. Uwe 32mm dat ge hebt gekocht wordt 48mm.

50mm is ongeveer het menselijk zicht ... hebben ze mij toch ooit eens wijsgemaakt althans.

Schoon groothoekranges vind ik persoonlijk vanaf 24mm en kleiner. Echte ranges eh ... dus al vermenigvuldigd met uwe cropfactor.

Als ge ne goeie deal wil doen ga eens kijken naar 2e handse Nikkor 12-24 F4 DX lenzen. Veel fotografen die naar full frame overstappen, doen deze van de hand en de markt is er verzadigd van.

Met zo'n lens zit ge op echte waarden van 18-36mm.

Catscratch

Legacy Member
Trouwens hoe kleiner het getal, hoe meer groothoek.

18 < 32 :)

Dimsy

Legacy Member
aha, da wist'k nie van die cropfactor, dus mijn standaard lens is eindelijk meer groothoek dan die nieuwe da'k gekocht heb?
Zal eens kijken op de tweedehandsmarkt dan, heb je sites die aan te raden zijn?

Catscratch

Legacy Member
Een groothoeklens gade altijd redelijk wat geld betalen.

Ik had indertijd de 12-24 van Nikon, en met over te schakelen naar full frame kon ik ze niet meer gebruiken. Da was een lens van 1200 EUR, en ik ben die gaan aanbieden bij konijnenberg en die gaven me 400 EUR. Ik heb ze wel voor meer kunnen verkopen maar als ge chance hebt gade die mss wel vinden voor rond de 400 EUR.

Nog een heel goei alternatief die optisch bijna net zo goed is als die van Nikon, maar de helft van de prijs is de Tokina 12-24. 95% die zo'n groothoeklens wil, koopt die van Tokina.

Ge kunt ook naar primes gaan zoals uwe 32mm, maar die zooms dat ik hier vermeld zijn bijna net zo scherp als ne prime en ge hebt iets meer mogelijkheden.

Websites ... goh ... zo'n sites als kapaza?

Dimsy

Legacy Member
aha, allemaal zeer bruikbare dingen, bedankt voor de uitgebreide info allesinds zal eens wat rondschuimen op de betere 2de hands sites!

Joeri

Legacy Member
De suggestie dat de Tokina 12-24 een goeie lens is kan ik enkel maar beamen. Heb die zelf ook een tijdje gehad en voor z'n prijs had ik er absoluut geen klagen van.

Tweedehands: 2dehands.be, kapaza.be, belgiumdigital forum, fotobeurs.com (heel klein, maar kan je soms wel koopjes op vinden), fotoapparatuur.nl en marktplaats.nl (laatste 2 zullen je wel meestal een ritje tot Nederland kosten)

Dimsy

Legacy Member
ok zal deze sites eens bekijken.
Is eigenlijk wel jammer van die cropfactor, dus eindelijk kan je nooit geen mooie groothoekbeelden trekken met de D80?

Catscratch

Legacy Member
Ook geen slechte lens ... 'k heb er vroeger ne hoop research achter gedaan, en véél reviews gelezen omdat ik zelf een groothoek-zoom wou.

Die Sigma is een heel goede lens, heeft zelfs nog 2mm extra groothoek wat toch een redelijk verschil is. Maar qua scherpte zou em moeten onderdoen voor de Tokina, alsook zou em meer distortion vertonen.

Dan hebt ge ook nog een Tamron versie, maar die zou ik laten liggen wegens veel betere alternatieven. :)

Catscratch

Legacy Member
Dimsy zei:
ok zal deze sites eens bekijken.
Is eigenlijk wel jammer van die cropfactor, dus eindelijk kan je nooit geen mooie groothoekbeelden trekken met de D80?

Jawel ... die Tokina en die Nikon zijn beide 'DX' lenzen. Groothoeklenzen speciaal gemaakt voor camera's met een cropfactor. Zet 12mm op een 'FX' (fullframe) camera en ge krijgt het fisheye effect.

Ik heb nu ne full frame camera en ik gebruik de Nikon 14-24 F2.8 ... op 14mm moet ik al oppassen of ik zet m'n eigen voeten mee op de foto. ;)

Ne foto van mij op 14mm -> http://www.mirrorshades.be/dlrp/052.jpg
En ik zie ook wa vervorming als ge de lijnen van het gebouw volgt. 't is wel mijn eerste lens waar ik het volledige gebouw van Space Mountain erop krijg ;)

Die Nikkor 14-24 F2.8 van Nikon is de beste groothoek momenteel maar duur, zwaar en het frontelement is bol .. dus kwetsbaar en ge kunt geen polarisatiefilter gebruiken. En da mis ik wel :sad:

Dimsy

Legacy Member
welke camera gebruik je dan? En indd, serieuze vervorming precies, is ook de eerste foto die ik zie dat lijkt in te krimpen naar het midden toe, gaat dat gewoonlijk niet meer naar de buitenkant van de foto toe?
En bedankt Eldece, zal eens contact opnemen met die persoon!

Catscratch

Legacy Member
Barrel distortion noemen ze dat ... elke groothoeklens gaat daar last van hebben in sommige mate. Maar da kunde met PS wel een beke corrigeren ... 'k zal da wel doen als ik dezelfde foto heb maar dan met beter weer ;)

Ik heb zelf een Nikon D200 (DX) en een Nikon D3 (FX).

mightyflup

Legacy Member
kheb den sigma 10-20 op menne D300 en kzen der content van, stevige lens :)
das een fotoke dak dermee gemaakt heb:
surfpit_long_exposure_by_mightyflup.jpg
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan