Archief - Fuji S9600 scherptediepte.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jonathan

Legacy Member
Hoi,

Laat me eerst en vooral even benadrukken dat ik een beginner ben ! :p
Ik heb sinds vandaag een Fuji Finepix S9600 , het is m'n eerste fototoestel met enige kwaliteit. ( Een SLR zag ik nog niet zitten vanwege de prijs en omdat ik ook niet zeker ben hoeveel ik er mee bezig zal zijn .. ).
Nu heb ik een vraag omtrend de scherptediepte met dit toestel.
Macro's lukken me 'relatief' goed , tot op een afstand van zo'n 3 meter kan ik goed overweg met de scherptediepte.
Doch ik zou graag een foto willen maken van een object op zo'n 20 meter van mij waarbij ik de voorgrond en achtergrond wazig wil.
Ik heb dit al geprobeerd ingezoomd en met .f op hoge en lage waarden , doch mijn foto's zijn altijd ofwel helemaal scherp , ofwel helemaal wazig.
Is het effectief mogelijk om het resultaat dat ik nu zoek te bekomen met dit fototoestel , and if so , enkele tips zouden wel gekomen zijn.

Verder voor diegenen die het uitmaakt : Tot nu toe aangenaam verrast van dit fototoestel waar ik maar 266 euro voor betaald heb ! Foto's zijn erg scherp en de kleuren zijn mooi.

Grtz

Joeri

Legacy Member
een object op 20m zo laten uitspringen is op een slr al zeer lastig zonder heel lange tele's, dus ik vrees dat het met jou toestel en vrij onmogelijke zaak is.
Ik heb mbv een dofcalculator en de eigenschappen van je camera eens de berekening gedaan wat het minimum aan dof is dat je kan halen op die afstand:

Subject distance 20 m

Depth of field
Near limit 17.4 m
Far limit 23.5 m
Total 6.1 m

In front of subject 2.6 m (43%)
Behind subject 3.51 m (57%)

GenesisX

Legacy Member
Lol ik heb de mijne verkocht voor 265. Toch nie aan u hé? :p

En DOF op een afstand van 20 meter? Dat kan ik zelfs met mijn DSLR nog niet. Zoals Joeri zei -en die weet er alles van-, met een andere lens (op een DSLR) :p.

Jonathan

Legacy Member
GenesisX zei:
Lol ik heb de mijne verkocht voor 265. Toch nie aan u hé? :p

En DOF op een afstand van 20 meter? Dat kan ik zelfs met mijn DSLR nog niet. Zoals Joeri zei -en die weet er alles van-, met een andere lens (op een DSLR) :p.

Nee , ik heb de mijne nieuw gekocht voor 266 ;p
Achja zoals ik al zei , ik ben nieuw in de wereld van fotographie , vind het interessant en zou het graag leren. Ik weet echter nog niet zo goed wat de mogelijkheden zijn enzo , ik hoopte om bvb op een landbouwvoertuig te kunnen inzoomen en dan de achtergrond en mss ook de voorgrond geblurd te krijgen op die manier. Maar tzal een photoshop taakje worden dan :p .

En wat voor lenzen worden er dan gebruikt om dergelijke foto's te maken ?
Kga waarschijnlijk nog een macroconverter kopen voor op die S9600 die ik nu heb. Is het de moeite om een bepaalde andere converter te kopen om het resultaat dat ik beoogde mss net iets beter te bekomen ?

Nu w8 ik nog ff tot het onweer gedaan is en probeer ik enkele nachtelijk foto's te maken met zo weinig mogelijk ruis enz. Is al een hele opgave voor m'n eerste dag :p

Joeri

Legacy Member
Poenanie zei:
Nee , ik heb de mijne nieuw gekocht voor 266 ;p
Achja zoals ik al zei , ik ben nieuw in de wereld van fotographie , vind het interessant en zou het graag leren. Ik weet echter nog niet zo goed wat de mogelijkheden zijn enzo , ik hoopte om bvb op een landbouwvoertuig te kunnen inzoomen en dan de achtergrond en mss ook de voorgrond geblurd te krijgen op die manier. Maar tzal een photoshop taakje worden dan :p .

En wat voor lenzen worden er dan gebruikt om dergelijke foto's te maken ?
Kga waarschijnlijk nog een macroconverter kopen voor op die S9600 die ik nu heb. Is het de moeite om een bepaalde andere converter te kopen om het resultaat dat ik beoogde mss net iets beter te bekomen ?

Nu w8 ik nog ff tot het onweer gedaan is en probeer ik enkele nachtelijk foto's te maken met zo weinig mogelijk ruis enz. Is al een hele opgave voor m'n eerste dag :p

http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Hier kan je berekenen wat mogelijk is met je camera en wat niet. Jou model staat er niet tussen, maar voor zover ik weet levert de S9500 ongeveer dezelfde resultaten op

Zoals Joeri zei -en die weet er alles van-, met een andere lens (op een DSLR) .
:unsure: Als jij het zegt...:love:

Jonathan

Legacy Member
Joeri G. zei:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Hier kan je berekenen wat mogelijk is met je camera en wat niet. Jou model staat er niet tussen, maar voor zover ik weet levert de S9500 ongeveer dezelfde resultaten op


:unsure: Als jij het zegt...:love:

Khad die site zelf al gevonden via google , maar kverstond er mij maar half aan , kzal het ne keer moeten uitpluizen ;)

Anders nog tips om nachtplaatjes te maken waarbij zo weinig mogelijk ruis en toch zoveel mogelijk detail is ? ( handig voor m'n citytrip naar Praag binnenkort :p ).

SideShow

Legacy Member
hoe dichter je focus, hoe kleiner uw scherptediepte
dat verklaart ook wanneer je een landschap trekt (en dus focust op honderden meters afstand) mét groot diafragma, je tóch weinig tot bijna geen wazigheid zal hebben

Catscratch

Legacy Member
GenesisX zei:
En DOF op een afstand van 20 meter? Dat kan ik zelfs met mijn DSLR nog niet. Zoals Joeri zei -en die weet er alles van-, met een andere lens (op een DSLR) :p.

Idd ... met een 200mm lens haalt ge op 20m een schone DOF. Wel met een lichtsterke lens weliswaar :)

Joeri

Legacy Member
Catscratch zei:
Idd ... met een 200mm lens haalt ge op 20m een schone DOF. Wel met een lichtsterke lens weliswaar :)

En dan nog is het vrij veel dof vind ik. Eens uitgerekend, en dan kom ik nog op ongeveer 1,7m DOF (5D+200mm 2.8)...
Was al eerder richting een 400mm 2.8 aan het denken ofzo:)

Catscratch

Legacy Member
200mm F2.0? :)

Heb 20m wat verkeerd ingeschat ... eerder 5m.

600mm (1.5 crop x 400mm) @ F4 (dacht ik, mijn pp flow filtert exif deruit)

main.php

Joeri

Legacy Member
Op 5m heb je inderdaad al wat dunnere dof. Kon 20m nog vrij goed inschatten, was een veelvoorkomende afstand toen ik nog voetbal fotografeerde (ongeveer midden v/h veld vanaf de zijlijn).

Die F2.0 geeft op die afstand niet zo'n groot verschil eigenlijk, 300mm 2.8 is dunner, 400mm zeker.

Conqie

Legacy Member
Sowieso je diafragma zo open mogelijk laten lijkt mij al een eerste stap (laag getal)

DieselPower

Legacy Member
Spaar dan maar goed door want zonder deftige lens zal het ook ni waar zijn :)

Jonathan

Legacy Member
DieselPower™ zei:
Spaar dan maar goed door want zonder deftige lens zal het ook ni waar zijn :)

Will do , kga proberen om zo lang mogelijk "tevreden" te zijn met mijn fuji nu , maar kdenk toch dat ek binnen het half jaar serieus ga het gevoel hebben van veel beperkingen te hebben. Kga wss in september nog een week extra werken zodat ek tegen eind dit jaar één kan betalen. Nuja , zorgen voor later allemaal , eerst nog leren deftig fotograferen hé ;)

Alvast bedankt voor de tips !

Jonathan

Legacy Member
Ik ga ff dit topic kapen , hopelijk maakt da nie veel uit.
De topicstarter zal er allezins geen probleem mee hebben :x !

Ik heb net weer een tijdje gaan oefenen met m'n camera , nu heb ik één van de foto's waarbij ik helemaal ingezoomd een foto trok. Scherptediepte gebruikte ik NIET , ik gebruikte de autofocus modus op m'n camera. Doch de achtergrond lijkt toch wazig te zijn. Foto is uit de hand getrokken .

http://users.telenet.be/poenanie/temp/DSCF0249.jpg

Eerst dacht ik aan gewone onscherpheid omdat het moeilijk is om m'n camera stil te houden , en zeker volledig uitgezoomd. Maar zou de foto dan niet helemaal wazig moeten zijn ?

edit : nog ff een bijkomende vraag , als ik een foto neem van de zon , is het aangeraden om dan een bepaalde filter te gebruiken ? Of kan dat geen kwaad voor de lens ?

Joeri

Legacy Member
Agree met Diesel eigenlijk, volgens mij ben je vanalle termen door elkaar aan het halen.

edit : nog ff een bijkomende vraag , als ik een foto neem van de zon , is het aangeraden om dan een bepaalde filter te gebruiken ? Of kan dat geen kwaad voor de lens ?
Lens zal niet beschadigd worden, maar bij een bridge of compact kan je wel je sensor beschadigen in het ergste geval.
Ook opletten voor je ogen natuurlijk...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan