Archief - Flyer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DieselPower

Legacy Member
Komaan mannen, op irc waren wij echt aant wachten op een 300dpi versie met papyrus :p
en props to Joeri G. om die stockfoto al te vinden rond half elf :D

Hannes_

Legacy Member
Ik heb deze gekocht met het schoolbudget in een pack via shutterstock wat ik meer doe, wat is daar het probleem mee ? Nuja, blijkbaar is het leuk om hier mensen af te breken die gewoon hulp vragen.

DieselPower

Legacy Member
Waarom vermeldt ge dat dan niet wanneer we argwanend vragen of het wel uw werk is?

Hannes_

Legacy Member
Ge dacht dat ik die dj zelf getekend had ofwa ? Lijkt me logisch dat dat gewoon een vector was. Moest ik dat kunnen tekenen had ik hier toch geen hulp nodig :s

Brick Top

Legacy Member
Hannes_ zei:
Ge dacht dat ik die dj zelf getekend had ofwa ? Lijkt me logisch dat dat gewoon een vector was. Moest ik dat kunnen tekenen had ik hier toch geen hulp nodig :s

Het was toch vrij duidelijk dat hem om die DJ ging hé...

Bon, ik wil eventueel wel is een ontwerpje proberen te maken maar ik ben ook maar een beginner. Dus zo'n afbeelding als die DJ... dat zet ik zelf écht wel niet op papier hoor (nog niet :p).

Offtopic: Is het echt 'not done' om bestaand materiaal te gebruiken in een eigen ontwerp? Want ik heb pas een geboortekaartje ontworpen voor mijn zus en heb daarvoor ook schaamteloos een vlinder gekopieerd uit een vector-wallpaper die ik ergens had gevonden. Ok, ik heb hem wel een andere kleur gegeven maar voor de rest was dat dus 100 procent rip.

Dit is een serieuze vraag aangezien ik zelf ook nog maar pas bezig ben met zo'n zaken.

FreakyLeash

Legacy Member
Ik ken natuurlijk niet veel van flyers, maar als je er meer informatie gaat opzetten zou ik het zoveel mogelijk doen in verschillende kleuren die je al hebt gebruikt zoals dat woord oluabal,

Dark_Priest

Legacy Member
En nu weet je ook direct waarom het maar 72 dpi is :)

Live trace en dan maar scalen zeker :)

@Brick
U werk is niet commerciëel en dan zal der wel niemand moeilijk over doen, indien de vector aangekocht is evenmin.
En anders enkele pixels aanpassen en het is een ander ontwerp, al is dit redelijk laag.

dresse

Legacy Member
dresse zei:
wie heeft dan dat voorlopige ontwerp gemaakt?
Ik veronderstel niet jij, want iemand die dat kan maken weet ook wel hoe hij de extra info erbij moet zetten. Kan je het dus niet vragen aan de oorspronkelijke ontwerper van dit "voorlopige ontwerp" ?

Hannes_ zei:
Dit heb ik gemaakt. Ik weet wel hoe het technisch in elkaar zit, maar ik heb gewoon geen inspiratie om de tekst en info in de flyer te verwerken. Vandaar dat enkele suggesties me handig leken :)

Hannes_ zei:
Ge dacht dat ik die dj zelf getekend had ofwa ? Lijkt me logisch dat dat gewoon een vector was. Moest ik dat kunnen tekenen had ik hier toch geen hulp nodig :s

Komaan eh dude :)
Waarover dacht ge da we het hadden, over die paar bolletjes gij nog ingekleurd hebt...

Annyway, niks tegen legaal aankopen en dan in uw werk gebruiken, maar wees er tenminste eerlijk over, dan waard ge al lang verder geholpen geweest.

@brick top: Ja, dat is not done. Als het voor niet-commercieel gebruik is stuurt ge toch liefst nog eerst een mailtje om te vragen of de persoon in kwestie er geen problemen mee heeft. wss voelt hij of zij zich wel geflatteerd en moogt ge het gebruiken. Maar als ge iets overneemt zonder de toestemming van diegene die het oorspronkelijk gemaakt heeft schend ge automatisch zijn auteursrechten en zijt ge 'strafbaar' bezig...(zelfs al hebt ge een pixel verandert. Dan hebt ge nog altijd al die andere pixels onrechtmatig overgenomen.. als ge heel veel verandert zodat het oorspronkelijke ontwerp onherkenbaar is geworden gaat natuurlijk niemand er iets van zeggen want niemand zal het merken... :) )

Cat_Organs

Legacy Member
Brick Top zei:
Het was toch vrij duidelijk dat hem om die DJ ging hé...

Offtopic: Is het echt 'not done' om bestaand materiaal te gebruiken in een eigen ontwerp? Want ik heb pas een geboortekaartje ontworpen voor mijn zus en heb daarvoor ook schaamteloos een vlinder gekopieerd uit een vector-wallpaper die ik ergens had gevonden. Ok, ik heb hem wel een andere kleur gegeven maar voor de rest was dat dus 100 procent rip.

Dit is een serieuze vraag aangezien ik zelf ook nog maar pas bezig ben met zo'n zaken.

Wel, op mijn werk hebben ze een abo op shutterstock om 25 ontwerpen per dag te downloaden, dan kunnen we de grafische elementen gebruiken. Het is "not done", weet ik, maar tegenwoordig is "time is money" belangrijker.

Onze jurist heeft de bedrijfsvoorwaarden van shutterstock onder de loep genomen en daaruit bleek dat deze toch wat hiaten vertoonde, waaruit je kan afleiden dat je best niet schaamteloos het ontwerp kopieert, zelfs als ze aangekocht werden. De veiligste methode is schriftelijke toestemming van de ontwerper vragen, wat praktisch onmogelijk is als je 25 ontwerpen per dag afhaalt. Een andere mogelijkheid is bepaalde grafische elementen uit het ontwerp te halen, ze te manipuleren qua vorm en kleur en ze in je eigen ontwerp te integreren. Anders heb je ook sites (vb: Free Vector Art - Download Free Vector Graphics and Vector Art at Vecteezy!) waar gratis ontwerpen en demo vectorpacks opstaan. Deze zijn niet zo hoogstaand, maar er zitten bruikbare elementen tussen. Voor je ze gebruikt, lees je best wel de gebruiksvoorwaarden van de auteur eens (soms vragen ze ergens hun website te vermelden), en manipuleer toch de elementen nog eens voor alle veiligheid.

Xavez

Legacy Member
Cat_Organs zei:
Wel, op mijn werk hebben ze een abo op shutterstock om 25 ontwerpen per dag te downloaden, dan kunnen we de grafische elementen gebruiken. Het is "not done", weet ik, maar tegenwoordig is "time is money" belangrijker.

What a load of utter crap.

DeBuGGeR

Legacy Member
wil je kwaliteit, blijf dan gewoon weg van die free vector sites.

NAGD

Legacy Member
Je kan zo'n free vectors gebruiken als inspiratie of startpunt maar als het ook je eindpunt is (mits aanpassen van kleur en wat details) dan ben je imo beter dat je je grafisch bedrijf, waar geld belangrijker is dan kwaliteit, gewoon nu al sluit en de wereld verder spaart van crap design.
Sorry als dit hard klinkt maar: wat Xavez said :)

Cat_Organs

Legacy Member
NAGD zei:
Je kan zo'n free vectors gebruiken als inspiratie of startpunt maar als het ook je eindpunt is (mits aanpassen van kleur en wat details) dan ben je imo beter dat je je grafisch bedrijf, waar geld belangrijker is dan kwaliteit, gewoon nu al sluit en de wereld verder spaart van crap design.
Sorry als dit hard klinkt maar: wat Xavez said :)

Kheb al veel hardere dingen meegemaakt in de grafische wereld. Concurrentie van het buitenland en financieele crisis zijn de huidige boosdoeners...

De free vectors zijn gewoon voor de mensen die thuis eens iets snel ineen willen boksen zonder teveel problemen met o.a. auteursrechten. Buiten enkel free demo-vectorpack is het indd niet hoogstaand t.o.v. shuttertock. Als dat veel mensen tegen de borst stoot, sorry.

En ik begrijp de reacties hier wel, maar als de klant vraagt naar schitterende ontwerpen, op korte termijn en in kleine oplage gedruk, Dan grijp ik naar mijn database met shutterstockvectoren. We spreken hier wel nog altijd over een flyerke en aanverwanten hoop ik…

Huisstijlen, imago-, en reclamecampagnes is van heel ander niveau.

NAGD

Legacy Member
hahaha super, milk and cookies zijn er dan ook om gekend dat ze het doen.
Da's net mijn punt. Die circel is niet groot hoor in België vooraleer je rond bent en terug bij af.

Maar idd, voor kleine dingen kan ik er wel inkomen dat je je ergens op gaat baseren en dan aanpast. Maar laat die aanpassing dan wel nog groot genoeg zijn hé ;)

Xavez

Legacy Member
Cat_Organs zei:
Kheb al veel hardere dingen meegemaakt in de grafische wereld. Concurrentie van het buitenland en financieele crisis zijn de huidige boosdoeners...
First of all: de economische crisis mag wat mij betreft geen lame-ass excuse worden om sneller design goedkoper aan te leveren. Integendeel: just be the fucking best and you'll survive. Ik probeer misschien geen grafisch bedrijf staande te houden maar ik run dan weer wel een bedrijf in die andere creatieve sector en tot nu toe blijkt toch wel dat creatief zijn en origineel zijn, meticuleus werken en dingen ten gronde doen lonen ten opzichte van haastig samengeplakt werk. Waarmee ik niet wil zeggen dat stockfotografie geen voordelen heeft.

Cat_Organs zei:
En ik begrijp de reacties hier wel, maar als de klant vraagt naar schitterende ontwerpen, op korte termijn en in kleine oplage gedruk, Dan grijp ik naar mijn database met shutterstockvectoren. We spreken hier wel nog altijd over een flyerke en aanverwanten hoop ik…
Ik vraag me af wat sommige mensen tegenhoudt om *neen* te zeggen tegen bepaalde klanten. En kom niet af met "dat is onrealistisch" en yadda yadda. Als een klant niet bereid is om de tijd te wachten die ik nodig heb om iets fatsoenlijks af te leveren, dan is het het wellicht ook niet waard om te werken voor die klant en dan laat ik hem gaan. Ja, it's as simple as that.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan